E-commerceMarketing

Jak zbadać zapotrzebowanie na produkt w e-commerce?

3 min czytania
Sposoby na zbadanie potrzeb klienta w e-commerce

Rozpoczęcie działalności w ecommerce oraz wprowadzanie nowego asortymentu do swojego sklepu internetowego zawsze wiąże się z pewnym stopniem ryzyka finansowego. Jak zatem przystąpić do wyboru odpowiednich produktów aby osiągać zyski? Przede wszystkim należy dokładnie zbadać rynek. Online dostępne są różnego rodzaju narzędzia służące pomocą w analizie rynku internetowego handlu, jednak oprócz nich niezbędne są z pewnością co najmniej:

  • czas
  • zdolność do wnikliwej obserwacji 
  • zdolność analitycznego myślenia 
  • spostrzegawczość
  • doświadczenie w zakresie badania rynku i potrzeb klientów

Skupmy się jednak na narzędziach dostępnych w internecie, jakimi można posłużyć się w celu tak ważnej kwestii jaką jest w e-commerce badanie zapotrzebowania na konkretny produkt lub też konkretną gamę produktów. 

Sposoby na zbadanie potrzeb klienta w e-commerce

Kiedy zastanawiamy się nad tym, co zacząć sprzedawać

 

Wówczas pojawia się mnóstwo pomysłów, trudno jednak „zgadnąć” czy naprawdę ten wybór zakończy się sukcesem. Zwłaszcza, że pomimo wyraźnego popytu na niektóre artykuły pojawiają się obawy o to, czy nie zginiemy w gąszczu konkurencji. Wydawać mogłoby się, że popularny towar łatwo jest sprzedać. Jednak liczne sklepy online np. z elektroniką albo kosmetykami powodują, że wybicie się w tych branżach wymaga szczególnych i nieustających nakładów czasu oraz środków finansowych na promocję. Czy wybrać zatem produkt niszowy? Jednak tego rodzaju artykuły kupowane są mniej chętnie. 

Łatwo dojść wówczas do wniosku, że najlepiej zastanowić się na jaki produkt zapotrzebowania nie uwzględnili dotąd inni. Być może wciąż jeszcze istnieje coś, co trudno kupić za pośrednictwem sieci. Mogą być to na przykład atrakcyjne wyroby regionalne, produkty sprzedawane dotąd jedynie stacjonarnie, albo zupełnie nowy produkt, jaki jeszcze dotąd nie powstał. 

Zobacz  Cookies

W branży ecommerce badanie zapotrzebowania na produkt, we wszystkich powyższych przypadkach oraz kiedy chcemy rozszerzyć już istniejącą ofertę, ułatwia szereg narzędzi np. od firmy Google

 

Ecommerce zapotrzebowanie na produkt – jakie narzędzia Google wybrać?

 

Pierwszym z nich i całkowicie darmowym jest Trendy Google. Wpisując różnego rodzaju frazy można łatwo sprawdzić jak często dana fraza wyszukiwana jest przez użytkowników wyszukiwarki Google. Ma to szczególne znaczenie w przypadku oferty sezonowej. Dowiadujemy się w jakim okresie różnego rodzaju artykuły są kupowane chętniej, ile czasu przed różnymi cyklicznymi świętami lub imprezami pojawia się zazwyczaj zainteresowanie związanymi z nimi gadżetami okolicznościowymi itp. 

Jeżeli chcemy dokładnie sprawdzić frazę pod kątem częstotliwości jej wyszukiwania oraz innych parametrów, aby przeprowadzić w branży ecommerce badanie zapotrzebowania na konkretne produkty dobrym wyborem jest zaopatrzenie się w płatne Google AdWords

Sposoby na zbadanie potrzeb klienta w e-commerce

Opinie i ich znaczenie

 

Również przeglądając zasoby internetu pod kątem zawartych w nich opinii możemy przekonać się jakiego rodzaju produkty mają liczne grono odbiorców. Oczywiście przy założeniu, że te opinie są rzetelne i rzeczywiście zostały w danej witrynie uczciwie zamieszczone.

 

Jak jeszcze można sprawdzić, czy jest obecnie w ecommerce zapotrzebowanie na produkt z konkretnej kategorii?

 

Oprócz narzędzi specjalnie do tego przygotowanych przyda się zmysł obserwacji, empatia oraz zdolności analityczne. Współczesne realia są bardzo dynamiczne. Idealnie pokazuje to sytuacja z marca 2020 roku. Wtedy, nie tylko ze względu na związane z jednoczesnym pozostawaniem w domu niemal wszystkich obywateli, ogromne zainteresowanie wzbudził szeroko pojęty handel i inne usługi online. Wówczas skurczyły się także możliwości logistyczne przy jednoczesnym gwałtownym zwiększeniu zainteresowania nie tylko samą formą zakupów online, ale także wyraźnie wzrosła sprzedaż specyficznych artykułów, jak na przykład: sprzęt elektroniczny do porozumiewania się z innymi, akcesoria tego typu, środki higieny osobistej i wiele innych. 

Zobacz  Proaktywna i reaktywna obsługa klienta w e-commerce

Obecnie liczy się dynamiczne reagowanie na zachodzące zmiany i potrzeby klientów. Warto zatem rozglądać się uważnie i obserwować rzeczywistość wokół siebie. Kiedy dobrze wiemy już co chcemy sprzedawać pozostaje równie dynamiczne wdrożenie procesu skutecznej promocji. Popyt na poszczególne produkty lub jego gwałtowny brak pojawiać potrafi się z miesiąca na miesiąc, a nawet szybciej. 

Branża ecommerce, chociaż niełatwa, jest także branżą niezwykle obiecującą. Tym bardziej, że coraz większy odsetek społeczeństwa porusza się po nim sprawnie i wykorzystuje jego możliwości w coraz większym stopniu. Dzięki doświadczeniu i sprawnemu działaniu mogą wykorzystać je także ambitni przedsiębiorcy. Doświadczenie na pewno cechuje z kolei osoby z branży szeroko pojętego marketingu internetowego. W związku z tym nawet początkujący właściciele sklepów internetowych z ich pomocą mają większą szansę wybić się promując produkty na jakie zapotrzebowanie pojawia się właśnie na bieżąco.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 4 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy