Jakie są typy klientów?
3 min
3 min
Aby rozwijać biznes i osiągać oczekiwane wyniki finansowe, musisz zdobywać klientów i dbać o relacje z nimi. Z pewnością napotkasz na bardzo różnorodnych odbiorców – spokojnych i porywczych, nastawionych pozytywnie i negatywnie, zdecydowanych i niezdecydowanych. Z każdym z nich warto umieć się porozumieć – to przekłada się na sprzedaż i efektywną komunikację. Sprawdź, jakie są typy klientów.
Możesz się spotkać z podziałem klientów według różnych kryteriów. Poniżej przedstawiamy 5 głównych typów. Każdy z nich ma inne cechy, podejście do robienia zakupów i oczekiwania. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Klienci lojalni
Mają szczególną wartość dla firmy. Stanowią mniejszość w bazie odbiorców, ale odpowiadają za dużą część sprzedaży. Przeważnie takie osoby stanowią nie więcej niż 20% klientów, ale za to ich zamówienia mogą się przekładać nawet na większość przychodów firmy. Ci odbiorcy sobie Twoje produkty i regularnie wracają do składania u Ciebie kolejnych zamówień. Poza tym część z nich z pewnością poleca Twoją ofertę innym, dlatego są tak cenni i warto o nich dbać. Możesz proponować im indywidualne promocje, powiadamiać ich jako pierwszych o nowej ofercie czy planowanych zmianach, prosząc o ocenę działań. To skuteczny sposób na ich docenienie, budowanie relacji. Z badania, przeprowadzonego przez firmę McKinsey, wynika, że lojalni klienci są o 64% bardziej skłonni do częstszych zakupów i o 31% do zapłacenia wyższej ceny niż pozostali.
Źródło: https://www.mckinsey.com/capabilities/growth-marketing-and-sales/our-insights/winning-in-loyalty
Klienci impulsywni
Chodzi tutaj o nabywców, którzy często dokonują zakupów pod wpływem chwili. Jakaś rzecz wpadnie im w oko i zachęceni promocją, od razu zdecydują się na złożenie zamówienia. Mogą wybierać produkt, który w ogóle im aktualnie nie jest potrzebny, ale zakładają, że przyda im się w przyszłości. Często kupują spontanicznie i przeważnie są bardzo otwarci na rekomendacje. Odpowiadają za dużą część przychodu. Zazwyczaj wyższy zapewniają firmie wyłącznie lojalni klienci.
Uwaga! Ok. 40% wszystkich zakupów w handlu elektronicznym dokonywanych jest impulsywnie.
Źródło: https://www.invespcro.com/blog/impulse-buying/
Klienci rabatowi
To odbiorcy, którzy polują na promocje i rzadko kupują cokolwiek w regularnej cenie. Decyzje zakupowe opierają głównie na obniżkach. Są zazwyczaj mało lojalni i stawiają na zakupy w tych firmach, które aktualnie proponują dany produkt w najniższej cenie. Są też odporni na różne zachęty do zakupów. Mają jednak duże znaczenie, jeśli chodzi o kwestię wyprzedawania zapasów produktów, których po prostu nie chcesz już mieć na magazynie. Sposobem na zachęcenie ich do zakupu może być nie tylko obniżka ceny. Poniższa grafika prezentuje, do jakich rodzajów rabatów klienci są przyzwyczajeni, a jakie preferują.
Źródło: https://capitaloneshopping.com/research/discount-statistics/
Pierwsze miejsce mimo wszystko zajmuje obniżka procentowa.
Klienci z określoną potrzebą
To typ bardzo konkretnego nabywcy. Wchodzi do sklepu, bo ma konkretną potrzebę, kupuje interesującą go rzecz i wychodzi. Takiemu odbiorcy trudno jest sprzedać coś więcej niż aktualnie potrzebuje. Natomiast warto próbować przekształcić go w klienta lojalnego. Wystarczy informować tego odbiorcę o ściśle określonych produktach, które go interesują, np. poprzez newsletter. Dzięki temu może wielokrotnie skorzystać z Twojej oferty.
Wędrujący klienci
To nabywcy, którzy nie do końca wiedzą, co chcą kupić. Powodują ruch w sklepach stacjonarnych, mogą spędzać w nich sporo czasu i pojawiać się często, ale rzadko przekłada się to na zakupy. Lokalizacja odgrywa dla nich ważną rolę i przyciąga ich bardziej niż jakikolwiek inny czynnik. Odpowiadają za najmniejszą część firmowego przychodu. Mimo wszystko warto im dostarczyć jak najwięcej informacji o produkcie – tym można ich zachęcić do zakupów. Mogą przeglądać wiele ofert, np. od kilku czy kilkunastu firm, które zainwestowały w SEO i zajmują wysokie pozycje w Google na dane zapytanie.
To tylko przykładowy podział klientów. Możesz się spotkać z różnymi. Znajdź sposób na skuteczną komunikację z każdym z nich.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.