Na skróty
Język programowania PHP jest jednym z najpopularniejszych narzędzi wykorzystywanych do tworzenia dynamicznych, interaktywnych i responsywnych stron internetowych. Umożliwia również tworzenie skomplikowanych aplikacji webowych, współpracujących z bazami danych, oferującymi wysoki stopień personalizacji pod kątem UX. Ale czy PHP ma jakikolwiek wpływ na pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach? Czy wykorzystanie tego języka może pomóc w SEO? W tym artykule przyjrzymy się roli PHP w świecie optymalizacji!
Język PHP (skrót od Hypertext Preprocessor) to serwerowy język programowania przeznaczony do tworzenia dynamicznych stron internetowych i aplikacji webowych. Umożliwia m.in.:
Jest głównym składnikiem popularnych systemów zarządzania treścią (np. WordPress, Joomla czy Drupal). PHP pozwala dostarczać treści w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb każdego użytkownika.
Zdj 1. Historia języka PHP.
Źródło: Wikipedia.
Język PHP działa po stronie serwera. Kiedy użytkownik odwiedza stronę opartą na PHP, serwer przetwarza skrypt PHP, a następnie generuje i wysyła odpowiednią treść w formie HTML do przeglądarki użytkownika. Skrypt PHP może komunikować się z bazą danych, przetwarzać dane wejściowe od użytkownika lub wykonywać różne operacje przed wygenerowaniem odpowiedzi. W przeciwieństwie do języków działających po stronie klienta, (w tym JavaScript), kod PHP nigdy nie jest widoczny dla użytkownika końcowego. Po przetworzeniu skryptu, internauta widzi jedynie wynikową stronę HTML. Dzięki temu PHP jest idealnym narzędziem do tworzenia dynamicznych i interaktywnych stron internetowych.
Język PHP sam w sobie nie wpływa bezpośrednio na SEO, ale sposób, w jaki jest używany, może mieć znaczenie w pozycjonowaniu. Dzięki PHP można tworzyć dynamiczne strony, które szybko dostosowują treść w zależności od potrzeb użytkownika, co może poprawić UX i czas spędzony na stronie, redukując jednocześnie wskaźnik odrzuceń (tzw. bounce rate).
Niewłaściwie skonfigurowane strony oparte na PHP mogą prowadzić do problemów z indeksacją przez wyszukiwarki. Ważne natomiast, aby witryny PHP zostały poprawnie zoptymalizowane pod kątem szybkości ładowania, miały poprawną strukturę URL i unikały problemów z duplikatem treści. Odpowiednio wdrażane praktyki programowania PHP w połączeniu z zasadami SEO mogą przyczynić się do wyższych miejsc Twojego serwisu na poszczególne frazy kluczowe.
Zdj 2. Wpływ PHP na SEO według ProRankTracker.
Źródło: ProRankTracker.
Zalety języka PHP w biznesie:
Język PHP wciąż pozostaje jednym z czołowych narzędzi w tworzeniu aplikacji internetowych oraz stron WWW. Wybierając PHP jako podstawę dla swojego biznesu, inwestujesz w sprawdzoną, elastyczną i kosztowo efektywną technologię, której potencjał jest stale rozwijany przez aktywną społeczność na całym świecie – również w zakresie SEO.
Jeżeli chcesz skontrolować poprawność wdrożenia swojej strony internetowej bazującej na dowolnym CMSie oraz języku programowania – zainwestuj w audyt SEO.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat języka PHP.
Język PHP nie wpływa bezpośrednio na SEO, ale sposób jego użycia może mieć znaczenie w tym zakresie. Serwisy oparte na PHP wyróżniają się szybkim dostosowaniem treści do użytkownika oraz wysokim poziomem wydajności, a także interaktywności i responsywności, co oddziałuje na pozycjonowanie stron WWW.
Koszt stworzenia strony w języku PHP może się różnić w zależności od skomplikowania projektu, wybranej firmy czy freelancera oraz dodatkowych funkcji (np. wdrożeń kurierskich czy też płatniczych). Ponieważ PHP jest językiem open-source, nie wiąże się z kosztami licencyjnymi. Główne wydatki w tym przypadku: opłata za pracę dewelopera, integracje z bazami danych oraz ewentualne dodatkowe funkcje i narzędzia (np. do SEO lub poprawy wydajności).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.