News

Kanoniczne strony internetowe – jak wybiera je Google? Nowe informacje!

3 min czytania

Deweloperzy Google podali nowe informacje na temat selekcji kanonicznych stron internetowych!

Kanoniczne strony internetowe – jak wybiera je Google? Nowe informacje!

Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/futuristic-smart-city-with-5g-global-network-technology_53876-98438.jpg?t=st=1712744208~exp=1712747808~hmac=d673f1d0e1defceaab17f1814db89be09bd870a70268ff98098fb6a04b8a428c&w=900

Jeżeli nie jesteś w wątku – kanoniczne strony internetowe reprezentują preferowane źródło treści, pomagając uniknąć problemów z duplikacją zawartości. Przyjmując rolę standardu dla wyszukiwarek, adres kanoniczny wskazuje najbardziej autorytatywną (godną zaufania) wersję witryny. Aby zgłębić temat, zachęcamy do przeczytania dokumentacji Google w kontekście kanonizacji.

A teraz przejdźmy do newsa.

News o canonicalach pojawił się 4 kwietnia 2024 roku w serwisie YouTube. Prelegentem był znany wszystkim Gary Illyes – analityk w zespole Google.

Kanoniczne strony internetowe – jak wybiera je Google? Nowe informacje!

Zdj 1. Analityk Google wypowiadający się o indeksowaniu stron przez Google (w tym o priorytetyzacji kanonicznych stron internetowych).

Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pe-NSvBTg2o

Co nowego na temat priorytetyzacji kanonicznych stron powiedział analityk Google?

Gary Illyes przedstawił kilka wartościowych sposobów myślenia na temat kanonizacji.

Duplikaty treści

Garry na początku swojej wypowiedzi wyjaśnia, że Google określa w pierwszej kolejności, czy strona jest duplikatem innej już znanej wyszukiwarce strony i która wersja powinna zostać zachowana w indeksie jako kanoniczna (czyli wartościowa do zaindeksowania).

W tym kontekście wersja kanoniczna jest stroną z grupy duplikatów najlepiej reprezentującą grupę sygnałów zebranych na temat każdej wersji.

Strony kanoniczne wyświetlane najczęściej

W dalszej części swojej wypowiedzi, Gary Ilyes twierdzi, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się tylko strony kanoniczne.

Jak jednak określić kanoniczność zgodnie z publikacją Google Search Central z 4 kwietnia 2024 roku?

Gdy Google ma już główną zawartość Twojej strony, będzie ją grupować z konkretnymi witrynami o podobnej zawartości (jeśli takowe istnieją). Nazywa się to klastrowaniem duplikatów i jest potrzebne do zweryfikowania finalnego autorytetu i wartości.

Zobacz  Moc linków witryny – Google twierdzi, że te elementy ją zniwelują!

Sygnały priorytetyzacji kanonicznych stron

Sygnały są fragmentami informacji, które zbiera wyszukiwarka o stronach internetowych używanych do dalszego przetwarzania.

Niektóre z sygnałów są bardzo proste do analizy, np. rel=”canonical” w HTML, natomiast inne, zdecydowanie mniej oczywiste. Może to być przykładowo ważność poszczególnej strony w Internecie w porównaniu do konkurencji, określana zgodnie z Search Quality Rater Guidelines.

Kanoniczne strony internetowe – jak wybiera je Google? Nowe informacje!

Zdj 2. Aktualizacja wytycznych Google z dnia 16 listopada 2023 roku.

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2023/11/search-quality-rater-guidelines-update

Wybór strony do prezentacji w Google z punktu widzenia Garry’ego Illyes

W końcowej części swojej wypowiedzi Garry wyjaśnia, że do prezentacji w Google wybierana jest wyłącznie jedna strona na podstawie klastrów. Każdy klaster duplikatów ma jedną wersję kanoniczną. Ta wersja będzie reprezentować zawartość w organicznych wynikach wyszukiwania dla wszystkich innych wersji. Te z kolei stają się wersjami alternatywnymi, które mogą być przedstawiane w różnych kontekstach, na przykład gdy użytkownik szuka konkretnej strony z klastra.

Co w takim razie wiemy?

Bazując na wypowiedzi Garry’ego Illyes na temat kanonicznych stron internetowych, możemy jednoznacznie stwierdzić, że Google dobierając canonicale, bazuje na intencjach użytkownika oraz jego preferencjach. W konsekwencji w niektórych przypadkach Google może uznać, że Twoja strona kanoniczna mniej odpowiada intencjom danego wyszukiwania, niż inna, a co za tym idzie – jako prawidłowy adres kanoniczny potraktować witrynę Twojej konkurencji.

W krótkim, ponad 5-minutowym filmiku od Google Search Central nadal pozostaje jednak sporo niedomówień, dlatego gdy tylko uzyskamy dodatkowe informacje, z pewnością się nimi podzielimy!

Zobacz  Popularne sztuczki SEO dla witryn wielojęzycznych

Obserwuj naszego bloga i bądź na bieżąco z newsami o SEO i marketingu!

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Od ponad sześciu lat rozwija swoją karierę jako zawodowy copywriter, koncentrując się na artykułach eksperckich i blogowych dotyczących SEO oraz marketingu internetowego. To osoba, która najlepiej czuje się tam, gdzie można połączyć wiedzę merytoryczną z edukacyjnym przekazem. Pisze o zagadnieniach z zakresu IT, finansów i branży automotive, tłumacząc dynamicznie rozwijający się świat cyfrowych technologii w prosty i zrozumiały sposób. W pracy najbardziej ceni styl i wartość merytoryczną tekstu — jego treści mają być nie tylko poprawne SEO-wo, ale przede wszystkim użyteczne i przystępne dla czytelnika. Inspiruje się źródłami branżowymi takimi jak Ahrefs (Mateusz Makosiewicz) czy komunikacją Google (John Mueller), śledząc najważniejsze zmiany w algorytmach i automatyzacji marketingu. Po godzinach Dominik trenuje ultramaratony — bieganie długodystansowe stało się dla niego nie tylko hobby, ale też sposobem na budowanie odporności psychicznej i konsekwencji w działaniu. Startował m.in. w Bison Ultra Trail (50 km), a kolejnym celem jest pokonanie dystansu 70 km. Relaks przynosi mu ruch, a największą motywacją w pracy jest poczucie, że jego teksty zostawiają po sobie trwałą wartość w sieci i pomagają innym rozwijać wiedzę.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy