Kanoniczne strony internetowe – jak wybiera je Google? Nowe informacje!
3 min
3 min
Na skróty
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/futuristic-smart-city-with-5g-global-network-technology_53876-98438.jpg?t=st=1712744208~exp=1712747808~hmac=d673f1d0e1defceaab17f1814db89be09bd870a70268ff98098fb6a04b8a428c&w=900
Jeżeli nie jesteś w wątku – kanoniczne strony internetowe reprezentują preferowane źródło treści, pomagając uniknąć problemów z duplikacją zawartości. Przyjmując rolę standardu dla wyszukiwarek, adres kanoniczny wskazuje najbardziej autorytatywną (godną zaufania) wersję witryny. Aby zgłębić temat, zachęcamy do przeczytania dokumentacji Google w kontekście kanonizacji.
A teraz przejdźmy do newsa.
News o canonicalach pojawił się 4 kwietnia 2024 roku w serwisie YouTube. Prelegentem był znany wszystkim Gary Illyes – analityk w zespole Google.
Zdj 1. Analityk Google wypowiadający się o indeksowaniu stron przez Google (w tym o priorytetyzacji kanonicznych stron internetowych).
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pe-NSvBTg2o
Gary Illyes przedstawił kilka wartościowych sposobów myślenia na temat kanonizacji.
Garry na początku swojej wypowiedzi wyjaśnia, że Google określa w pierwszej kolejności, czy strona jest duplikatem innej już znanej wyszukiwarce strony i która wersja powinna zostać zachowana w indeksie jako kanoniczna (czyli wartościowa do zaindeksowania).
W tym kontekście wersja kanoniczna jest stroną z grupy duplikatów najlepiej reprezentującą grupę sygnałów zebranych na temat każdej wersji.
W dalszej części swojej wypowiedzi, Gary Ilyes twierdzi, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się tylko strony kanoniczne.
Jak jednak określić kanoniczność zgodnie z publikacją Google Search Central z 4 kwietnia 2024 roku?
Gdy Google ma już główną zawartość Twojej strony, będzie ją grupować z konkretnymi witrynami o podobnej zawartości (jeśli takowe istnieją). Nazywa się to klastrowaniem duplikatów i jest potrzebne do zweryfikowania finalnego autorytetu i wartości.
Sygnały są fragmentami informacji, które zbiera wyszukiwarka o stronach internetowych używanych do dalszego przetwarzania.
Niektóre z sygnałów są bardzo proste do analizy, np. rel=”canonical” w HTML, natomiast inne, zdecydowanie mniej oczywiste. Może to być przykładowo ważność poszczególnej strony w Internecie w porównaniu do konkurencji, określana zgodnie z Search Quality Rater Guidelines.
Zdj 2. Aktualizacja wytycznych Google z dnia 16 listopada 2023 roku.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2023/11/search-quality-rater-guidelines-update
W końcowej części swojej wypowiedzi Garry wyjaśnia, że do prezentacji w Google wybierana jest wyłącznie jedna strona na podstawie klastrów. Każdy klaster duplikatów ma jedną wersję kanoniczną. Ta wersja będzie reprezentować zawartość w organicznych wynikach wyszukiwania dla wszystkich innych wersji. Te z kolei stają się wersjami alternatywnymi, które mogą być przedstawiane w różnych kontekstach, na przykład gdy użytkownik szuka konkretnej strony z klastra.
Bazując na wypowiedzi Garry’ego Illyes na temat kanonicznych stron internetowych, możemy jednoznacznie stwierdzić, że Google dobierając canonicale, bazuje na intencjach użytkownika oraz jego preferencjach. W konsekwencji w niektórych przypadkach Google może uznać, że Twoja strona kanoniczna mniej odpowiada intencjom danego wyszukiwania, niż inna, a co za tym idzie – jako prawidłowy adres kanoniczny potraktować witrynę Twojej konkurencji.
W krótkim, ponad 5-minutowym filmiku od Google Search Central nadal pozostaje jednak sporo niedomówień, dlatego gdy tylko uzyskamy dodatkowe informacje, z pewnością się nimi podzielimy!
Obserwuj naszego bloga i bądź na bieżąco z newsami o SEO i marketingu!
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.