Deweloperzy Google podali nowe informacje na temat selekcji kanonicznych stron internetowych!
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/futuristic-smart-city-with-5g-global-network-technology_53876-98438.jpg?t=st=1712744208~exp=1712747808~hmac=d673f1d0e1defceaab17f1814db89be09bd870a70268ff98098fb6a04b8a428c&w=900
Jeżeli nie jesteś w wątku – kanoniczne strony internetowe reprezentują preferowane źródło treści, pomagając uniknąć problemów z duplikacją zawartości. Przyjmując rolę standardu dla wyszukiwarek, adres kanoniczny wskazuje najbardziej autorytatywną (godną zaufania) wersję witryny. Aby zgłębić temat, zachęcamy do przeczytania dokumentacji Google w kontekście kanonizacji.
A teraz przejdźmy do newsa.
News o canonicalach pojawił się 4 kwietnia 2024 roku w serwisie YouTube. Prelegentem był znany wszystkim Gary Illyes – analityk w zespole Google.
Zdj 1. Analityk Google wypowiadający się o indeksowaniu stron przez Google (w tym o priorytetyzacji kanonicznych stron internetowych).
Źródło: https://www.youtube.com/watch?v=pe-NSvBTg2o
Co nowego na temat priorytetyzacji kanonicznych stron powiedział analityk Google?
Gary Illyes przedstawił kilka wartościowych sposobów myślenia na temat kanonizacji.
Duplikaty treści
Garry na początku swojej wypowiedzi wyjaśnia, że Google określa w pierwszej kolejności, czy strona jest duplikatem innej już znanej wyszukiwarce strony i która wersja powinna zostać zachowana w indeksie jako kanoniczna (czyli wartościowa do zaindeksowania).
W tym kontekście wersja kanoniczna jest stroną z grupy duplikatów najlepiej reprezentującą grupę sygnałów zebranych na temat każdej wersji.
Strony kanoniczne wyświetlane najczęściej
W dalszej części swojej wypowiedzi, Gary Ilyes twierdzi, że w wynikach wyszukiwania pojawiają się tylko strony kanoniczne.
Jak jednak określić kanoniczność zgodnie z publikacją Google Search Central z 4 kwietnia 2024 roku?
Gdy Google ma już główną zawartość Twojej strony, będzie ją grupować z konkretnymi witrynami o podobnej zawartości (jeśli takowe istnieją). Nazywa się to klastrowaniem duplikatów i jest potrzebne do zweryfikowania finalnego autorytetu i wartości.
Sygnały priorytetyzacji kanonicznych stron
Sygnały są fragmentami informacji, które zbiera wyszukiwarka o stronach internetowych używanych do dalszego przetwarzania.
Niektóre z sygnałów są bardzo proste do analizy, np. rel=”canonical” w HTML, natomiast inne, zdecydowanie mniej oczywiste. Może to być przykładowo ważność poszczególnej strony w Internecie w porównaniu do konkurencji, określana zgodnie z Search Quality Rater Guidelines.
Zdj 2. Aktualizacja wytycznych Google z dnia 16 listopada 2023 roku.
Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2023/11/search-quality-rater-guidelines-update
Wybór strony do prezentacji w Google z punktu widzenia Garry’ego Illyes
W końcowej części swojej wypowiedzi Garry wyjaśnia, że do prezentacji w Google wybierana jest wyłącznie jedna strona na podstawie klastrów. Każdy klaster duplikatów ma jedną wersję kanoniczną. Ta wersja będzie reprezentować zawartość w organicznych wynikach wyszukiwania dla wszystkich innych wersji. Te z kolei stają się wersjami alternatywnymi, które mogą być przedstawiane w różnych kontekstach, na przykład gdy użytkownik szuka konkretnej strony z klastra.
Co w takim razie wiemy?
Bazując na wypowiedzi Garry’ego Illyes na temat kanonicznych stron internetowych, możemy jednoznacznie stwierdzić, że Google dobierając canonicale, bazuje na intencjach użytkownika oraz jego preferencjach. W konsekwencji w niektórych przypadkach Google może uznać, że Twoja strona kanoniczna mniej odpowiada intencjom danego wyszukiwania, niż inna, a co za tym idzie – jako prawidłowy adres kanoniczny potraktować witrynę Twojej konkurencji.
W krótkim, ponad 5-minutowym filmiku od Google Search Central nadal pozostaje jednak sporo niedomówień, dlatego gdy tylko uzyskamy dodatkowe informacje, z pewnością się nimi podzielimy!
Obserwuj naszego bloga i bądź na bieżąco z newsami o SEO i marketingu!