Kontrowersyjny marketing jest niczym czarna plama na białej koszuli – wyróżnia się i ogromnie skupia na sobie uwagę. Czasami potrafi napędzić sprzedaż, doskonale wpływając na wizerunek firmy, produktu lub usługi. Innym razem strategia oparta na kontrowersji kończy się fiaskiem i kryzysem wizerunkowym. Czy to odpowiednia forma do budowania świadomości marki, która jest efektywna?
Na skróty
Co to jest świadomość marki?
Kojarzenie danego brandu z konkretnym logo, produktem, usługą, czy hasłem reklamowym nazywamy świadomością marki. Definicję tę można porównać do rozpoznawalności. Celem każdej firmy jest rozwój oraz rozpowszechnianie pozytywnego wizerunku, aby zachęcać konsumentów do skorzystania z oferty. Należy rozsądnie budować świadomość marki, w oparciu o przemyślanie przygotowaną strategię. Droga do celu jest kręta i długa, ale stawianie małych kroczków w końcu doprowadza każdego wędrowca na szczyt, jakim jest sukces. Kreowanie przyjaznego wizerunku można przeprowadzać na wiele sposobów, ale wszystkie działania łączy wspólna idea – potencjalni konsumenci muszą rozpoznawać dany brand w każdej sytuacji, gdy na przykład zobaczą logo, czy hasło reklamowe.
Zwiększenie rozpoznawalności poprzez budowanie świadomości marki ma na celu utożsamić produkty i usługi danego brandu z niezawodnością oraz wysoką jakością. Pamiętaj, że to proces długotrwały, wymagający cierpliwości. Wiesz już, co to jest świadomość marki? Teraz poznaj różne metody zwiększania rozpoznawalności, które możesz wykorzystać w swojej firmie!
Jak budować świadomość marki?
Usiądź i pomyśl, z czym Twój brand powinien kojarzyć się potencjalnym konsumentom. Tak, głównie musisz skupić się na osobach, które jeszcze nie skorzystały z Twojej oferty. Zadowolonych klientów masz już w kieszeni, brawo, udało Ci się ich zachęcić! Ale pamiętaj, że sprzedaż zawsze można nakręcać, a zwiększenie rozpoznawalności w tym doskonale pomaga. Jak budować świadomość marki? Sposobów jest całkiem sporo, musisz wyselekcjonować kilka metod, które będą dopasowane do charakterystyki Twojego brandu.
Wizerunek eksperta – kreowanie wizerunku eksperta świetnie się sprawdza. Buduj blog, przygotuj serię artykułów eksperckich, publikuj je na stronie WWW lub zamów treści sponsorowane na popularnych serwisach. Posty w social mediach powinny być merytoryczne. Pokaż wszystkim, że Twoja marka wie, w jaki sposób usatysfakcjonować klientów.
Atrakcyjne treści – stwórz z odbiorcami więź. Postaraj się wpisać w upodobania potencjalnych klientów. Możesz tworzyć ciekawe filmy, które będą publikowane w internecie, obrazki, memy, anegdoty związane z brandem. Twoje starania znajdą pozytywny odbiór i kto wie, może rozprzestrzenią się w mediach społecznościowych poprzez szeptanki?
Reklama w wyszukiwarce – idealne rozwiązanie dla osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z biznesem. Oczywiście publikowanie płatnych reklam PPC generuje koszty, ale w całkiem łatwy sposób zbudujesz rozpoznawalność, dodatkowo pozyskując klientów.
Identyfikacja wizualna – ludzie to wzrokowcy, więc musisz wyróżniać się swoim logo. Nazwij ciekawie oferowane produkty lub usługi, jeżeli masz taką możliwość. Pomyśl o wizytówkach, ulotkach, banerach. Możesz także zwiększać rozpoznawalność za pomocą audio (świetnie robi to jedna sieć fast-foodów: „Para-pa-pa-pam, I’m Lovin’ It”).
Świadomość marki i jej budowa, a kontrowersja
Wiesz już mniej więcej, jak budować świadomość marki? Teraz musisz zrobić to dobrze, aby zacząć kreować ścisłą więź z odbiorcami. Niech wiedzą, że Twój brand jest niedościgniony w branży, działa solidnie i można polegać na proponowanych usługach lub produktach. Ciekawym rozwiązaniem jest tworzenie kontrowersyjnych kampanii reklamowych, postów, filmów, obrazów, czy treści. To temat, często podlegający ożywionej dyskusji w branży marketingowej. Nie ma jednak wątpliwości do co tego, że świadomość marki budowana poprzez kontrowersję potrafi wywołać niesamowite efekty. Należy jednak robić to z pomysłem, wcześniej dokładnie analizując każde działanie.
Niektóre osoby boją się, że kontrowersyjne publikacje mające na celu budować świadomość marki negatywnie wpłyną na wizerunek firmy, zniechęcając potencjalnych klientów do skorzystania z oferty. Jeśli jednak zrobisz to dobrze, osiągniesz sukces, a Twoja droga na szczyt nabierze tempa. Kontrowersyjne posty w social mediach rozprzestrzeniają się drogą wirusową. Ciekawe, wręcz nietypowe publikacje zachęcają do kliknięcia przycisku „Udostępnij”. Czasami mogą trafić do osób wpływowych, które pod wpływem impulsu rozprzestrzenią dalej daną treść, zdjęcie, czy film, zachęcając do dyskusji większą ilość osób.
Zastanawiasz się jak budować świadomość marki poprzez kontrowersję poza internetem? Możliwości jest całkiem sporo, tylko pomyśl! Sieć to tylko jedna droga prowadząca do sukcesu. Stwórz kontrowersyjne wizytówki, banery, ulotki – baw się formą i zaskocz sam siebie. Jedynym ograniczeniem jest Twoja kreatywność.
Czy warto stosować kontrowersyjną reklamę?
Reklama w internecie, telewizji czy audycji radiowej to bardzo popularna forma docierania do umysłów potencjalnych klientów. Dodanie do publikacji odrobiny kontrowersji sprawi, że odbiorca będzie mieć w swojej głowie przez długi czas konkretny obraz, zdanie, czy film. Warto dodać, że granica między pozytywną kontrowersją a negatywną jest bardzo cienka. To dlatego musisz ciągle mieć się na baczności, aby tego rodzaju reklama okazała się sukcesem, wręcz strzałem w przysłowiową dziesiątkę!
Gdy wszystkie marki prowadzą klasyczne działania marketingowe, warto wyróżnić się z tłumu, aby zwrócić na siebie uwagę odbiorców. Należy jednak robić to taktownie, a wszystkie kontrowersje powinny być wcześniej przemyślane i odpowiednio zaplanowane. Na co czekasz? Siadaj i myśl, w jaki sposób ta prosta metoda, może pozytywnie wpłynąć na Twój biznes!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.