Kreatywny marketing – jak wykorzystać?
3 min
3 min
Na skróty
Nowoczesny marketing daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Skupia się na innowacyjnych formach, atrakcyjnej treści czy podprogowym przekazie, dopasowanym do potrzeb odbiorców. Formuła prowadzenia działań marketingowych powinna być nowoczesna, zrozumiała i kreatywna. Co to oznacza? Czym jest kreatywny marketing i jak go prowadzić? Sprawdź!
Zdj 1. Kreatywność to podstawa wielu działań w marketingu
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/social-media-interaction-woman-1233873/
Dla niektórych kreatywny marketing to „masło maślane”. W domyśle działania marketingowe zawsze powinny być „kreatywne”. Nie zawsze jednak osoby prowadzące działania promocyjne dla marki lub produktu skupiają się na kreatywności. W wielu przypadkach ważniejsze jest eksperckie podejście do publikowanych treści lub bezpośredni kontakt z potencjalnym odbiorcą formuły marketingowej. W marketingu kreatywnym jest trochę inaczej.
Czym w ogóle jest kreatywny marketing? To forma prowadzenia promocji skupiająca się na wyróżniającym, nietypowym działaniu, umożliwiającym dotarcie do odbiorcy. Twórcy kreatywnego marketingu muszą prowadzić kampanię tak, aby promowana przez nich marka wyróżniła się na tle konkurencji.
Założeniem kreatywnego marketingu jest wykorzystanie niestandardowego przekazu, niespotykanego dotychczas w branży. Może to być zabawne wideo, materiał wygenerowany przez sztuczną inteligencję, ciekawy przekaz, nietypowa formuła dystrybucji materiałów reklamowych. Pamiętaj, że konieczne jest, aby marketing w kreatywnej formie oparty był na oryginalnej strategii.
Narzędzia kreatywnego marketingu możemy podzielić na kanały dystrybucji treści oraz programy analityczne.
Jakie są najpopularniejsze kanały prowadzenia marketingu w kreatywnej formie?
Do analizy efektów marketingu w kreatywnej formie przydadzą się specjalne programy badające np. zachowanie grupy docelowej czy popularność marki w mediach. Do narzędzi marketingu kreatywnego zaliczymy też oprogramowanie ułatwiające dopasowanie treści do klienta (np. pod odpowiednie SEO).
To między innymi:
Pozycjonowanie (i będące jego częścią SEO) to podstawowy element prowadzenia marketingu internetowego, również w kreatywnej formule. Mocno oddziałuje na efekty promocji w sieci. Ma wpływ na efekt oryginalnej i nieszablonowej kampanii. Może być w praktyce jego częścią!
Jak wspomnieliśmy wyżej, SEO można oprzeć np. na oryginalnych frazach, które łatwiej dopasujesz do konkretnej grupy docelowej. Istotą pozycjonowania opartą na oryginalnych pomysłach może być też nieszablonowy link building czy podnoszenie rangi strony przez niestandardowy content, wysokiej jakości.
Pamiętaj, że im bardziej rozbudowane są działania optymalizacyjne, tym większa szansa, że oryginalna kampania marketingowa dotrze do odbiorców. Możesz np. pozycjonować w sieci swoje konto w mediach społecznościowych.
Zdj 2. Pojęcie oryginalnej, kreatywnej reklamy przez lata mocno ewoluowało
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/advertisement-collage-paper-5840579/
Pamiętaj, że marketing kreatywny wymaga odwagi, nieszablonowego podejścia do promocji, dystansu i doświadczenia. Pomysły poprzedzone są kompleksową analizą rynku, charakterystyki branży i potrzeb odbiorców. Nic nie dzieje się tak, jak na filmach – spontanicznie i na szybko. Każda idea kampanii marketingowej musi być dokładnie przemyślana.
Jeżeli chcesz, aby kreatywny marketing przyniósł wymierne korzyści w postaci zbudowania świadomości marki czy produktu i zwiększenia sprzedaży, podczas działań skup się na wdrożeniu (we współpracy ze specjalistami) poniższych siedmiu punktów.
Kreatywność jest chyba najtrudniejszą formą działań marketingowych. Jeżeli jednak jesteś otwarty na ciekawe pomysły i znajdziesz ekspertów wdrażających takie rozwiązania (np. innowacyjna agencja SEO), możesz liczyć na sukces w tej dziedzinie!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.