Marketing

Kreatywny marketing – jak wykorzystać?

3 min czytania
Kreatywny marketing – jak wykorzystać?

Nowoczesny marketing daje ogromne możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Skupia się na innowacyjnych formach, atrakcyjnej treści czy podprogowym przekazie, dopasowanym do potrzeb odbiorców. Formuła prowadzenia działań marketingowych powinna być nowoczesna, zrozumiała i kreatywna. Co to oznacza? Czym jest kreatywny marketing i jak go prowadzić? Sprawdź!

Kreatywny marketing – jak wykorzystać?

Zdj 1. Kreatywność to podstawa wielu działań w marketingu

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/social-media-interaction-woman-1233873/

Dla niektórych kreatywny marketing to „masło maślane”. W domyśle działania marketingowe zawsze powinny być „kreatywne”. Nie zawsze jednak osoby prowadzące działania promocyjne dla marki lub produktu skupiają się na kreatywności. W wielu przypadkach ważniejsze jest eksperckie podejście do publikowanych treści lub bezpośredni kontakt z potencjalnym odbiorcą formuły marketingowej. W marketingu kreatywnym jest trochę inaczej. 

Kiedy można mówić o kreatywnym marketingu? Jakie są jego założenia?

Czym w ogóle jest kreatywny marketing? To forma prowadzenia promocji skupiająca się na wyróżniającym, nietypowym działaniu, umożliwiającym dotarcie do odbiorcy. Twórcy kreatywnego marketingu muszą prowadzić kampanię tak, aby promowana przez nich marka wyróżniła się na tle konkurencji.

Założeniem kreatywnego marketingu jest wykorzystanie niestandardowego przekazu, niespotykanego dotychczas w branży. Może to być zabawne wideo, materiał wygenerowany przez sztuczną inteligencję, ciekawy przekaz, nietypowa formuła dystrybucji materiałów reklamowych. Pamiętaj, że konieczne jest, aby marketing w kreatywnej formie oparty był na oryginalnej strategii

Narzędzia kreatywnego marketingu – z tego warto korzystać

Narzędzia kreatywnego marketingu możemy podzielić na kanały dystrybucji treści oraz programy analityczne.

Zobacz  ROPO – czym jest i jak wykorzystać w marketingu?

Jakie są najpopularniejsze kanały prowadzenia marketingu w kreatywnej formie? 

  • Media społecznościowe – używanie TikToka, Instagrama czy LinkedIna w ciekawej formule jest sposobem na skuteczną dystrybucję oryginalnych treści. Skup się na nieszablonowym wykorzystaniu social mediów w trakcie kampanii.
  • Pozycjonowanie (w tym SEO i SXO) – oczywiście, pozycjonowanie musi być oparte na popularnych, wyszukiwanych przez odbiorców frazach. Niekiedy jednak te mogą zawierać elementy slangu czy młodzieżowej nowomowy. Dobrze jest się do tego dostosować.
  • Influencer marketing – influencerzy mogą w bardzo oryginalny i „żywy” sposób promować Twoje produkty. Niekiedy oryginalne jest wykorzystanie popularnych twarzy, które np. pozornie nie mają nic wspólnego z Twoją branżą. 
  • Digital marketing – im więcej kontaktu z klientem, tym lepiej. Kreatywny marketing powinien także skupiać się na rozmowach z odbiorcą i analizie komunikatu zwrotnego.
  • Kampania outdoorowa – nie wszystko kręci się wokół sieci. Niekiedy warto wyjść bezpośrednio do swoich odbiorców, pokazując reklamy w fizycznej formie. Jeżeli są ciekawe i oryginalne to digitalizacją promocji zajmą się np. cyfrowe media.

Do analizy efektów marketingu w kreatywnej formie przydadzą się specjalne programy badające np. zachowanie grupy docelowej czy popularność marki w mediach. Do narzędzi marketingu kreatywnego zaliczymy też oprogramowanie ułatwiające dopasowanie treści do klienta (np. pod odpowiednie SEO).

To między innymi:

  • Brand24;
  • Google Analytics;
  • Senuto;
  • Ahrefs;
  • Google Search Console.

Kreatywny marketing, a SEO. Jak jedno przekłada się na drugie?

Pozycjonowanie (i będące jego częścią SEO) to podstawowy element prowadzenia marketingu internetowego, również w kreatywnej formule. Mocno oddziałuje na efekty promocji w sieci. Ma wpływ na efekt oryginalnej i nieszablonowej kampanii. Może być w praktyce jego częścią!

Zobacz  Expertise Authoritativeness Trustworthiness a pozycjonowanie

Jak wspomnieliśmy wyżej, SEO można oprzeć np. na oryginalnych frazach, które łatwiej dopasujesz do konkretnej grupy docelowej. Istotą pozycjonowania opartą na oryginalnych pomysłach może być też nieszablonowy link building czy podnoszenie rangi strony przez niestandardowy content, wysokiej jakości.

Pamiętaj, że im bardziej rozbudowane są działania optymalizacyjne, tym większa szansa, że oryginalna kampania marketingowa dotrze do odbiorców. Możesz np. pozycjonować w sieci swoje konto w mediach społecznościowych.

Kreatywny marketing – jak wykorzystać?

Zdj 2. Pojęcie oryginalnej, kreatywnej reklamy przez lata mocno ewoluowało

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/advertisement-collage-paper-5840579/

W jaki sposób wykorzystać kreatywny marketing, aby przyniósł wymierne korzyści?

Pamiętaj, że marketing kreatywny wymaga odwagi, nieszablonowego podejścia do promocji, dystansu i doświadczenia. Pomysły poprzedzone są kompleksową analizą rynku, charakterystyki branży i potrzeb odbiorców. Nic nie dzieje się tak, jak na filmach – spontanicznie i na szybko. Każda idea kampanii marketingowej musi być dokładnie przemyślana. 

Jeżeli chcesz, aby kreatywny marketing przyniósł wymierne korzyści w postaci zbudowania świadomości marki czy produktu i zwiększenia sprzedaży, podczas działań skup się na wdrożeniu (we współpracy ze specjalistami) poniższych siedmiu punktów.

  1. Znalezienie wykwalifikowanej agencji
  2. Opracowanie strategii marketingowej
  3. Analiza potrzeb odbiorców i ich profilu
  4. Przygotowanie zarysu contentu oraz planu jego dystrybucji
  5. Stworzenie treści opartej na wcześniejszych założeniach
  6. Dystrybucja materiałów marketingowych
  7. Analiza efektów pracy

Kreatywność jest chyba najtrudniejszą formą działań marketingowych. Jeżeli jednak jesteś otwarty na ciekawe pomysły i znajdziesz ekspertów wdrażających takie rozwiązania (np. innowacyjna agencja SEO), możesz liczyć na sukces w tej dziedzinie!

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy