Link baiting w pozycjonowaniu
3 min
3 min
Na skróty
Link baiting to technika wykorzystywana w SEO, której celem jest pozyskanie naturalnych i darmowych linków z zewnętrznych stron internetowych. Tego rodzaju odnośniki wywierają pozytywny wpływ na pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania. Należy nadmienić, że link baiting jest całkowicie zgodny z zasadami White Hat SEO i nie narusza wytycznych Google. Osoby, które chcą polepszyć SEO swojej strony internetowej, powinny zainteresować się tym zagadnieniem.
Chcesz pozycjonować stronę internetową i zastanawiasz się, w jaki sposób zwiększyć ilość wartościowych odnośników zewnętrznych? Interesują Cię tylko i wyłącznie metody White Hat SEO, w pełni zgodne z wytycznymi dla webmasterów? Bez wątpienia link baiting będzie odpowiednią formą generowania odnośników. Należy jednak wiedzieć, na czym dokładnie to polega.
Zacznijmy od najważniejszego – link baiting w SEO jest w pełni darmowy. Odnośniki pozyskane przy pomocy tej techniki nie mogą być w żaden sposób opłacone. Powinny powstać w sposób naturalny, bez Twojej ingerencji. Czy takie pozyskiwanie linków wpływa na pozycjonowanie? Oczywiście, że tak. Tego rodzaju odnośniki mają znaczenie nawet wtedy, gdy nie pochodzą z wartościowych domen. Mogą posłużyć do dywersyfikacji linkowania, wzbogacając profil linkowy domeny.
Co jakiś czas w sieci pojawiają się pogłoski, że pozyskiwanie linków straciło na znaczeniu lub już kompletnie nie działa. To kompletna bzdura, co udowadniają wszystkie case studies agencji SEO oraz freelancerów. Backlinki ciągle odgrywają ważną rolę w pozycjonowaniu. Na dodatek nic nie wskazuje na to, aby sytuacja ta w przyszłości miała się poważnie zmienić. Jeśli więc chcesz pozytywnie wpłynąć na SEO strony internetowej, poprawnie zrealizowany link baiting będzie doskonałym pomysłem.
Jak wspomniano wcześniej, pozyskiwanie linków ma ogromne znaczenie. Choć z upływem czasu algorytm zaczął bardziej skupiać się na contencie oraz optymalizacji, zewnętrzne odnośniki ciągle należą do najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarek. Za analizę i weryfikację linków w przypadku Google odpowiada algorytm Pingwin. Jak to dokładnie działa? Funkcjonowanie algorytmów jest tajemnicą, jednak wiadomo, że Pingwin dba o to, aby pozyskane odnośniki były naturalne, a nie pochodziły ze specjalnego systemu wymiany linków (SWL). Należy nadmienić, że link baiting jest prawdopodobnie najlepszą techniką White Hat SEO w tym zakresie. Pozyskane odnośniki są naturalne, a także darmowe. Często niosą ze sobą sporą wartość, tym samym polepszając widoczność oraz pozycję w wyszukiwarce.
Musisz pamiętać, że nie każdy odnośnik niesie ze sobą tę samą wartość (link juice). Niektóre będą lepsze, a inne grosze. Jakość backlinka określa się poprzez weryfikację wielu różnych czynników. Z góry należy zaznaczyć, że dokładnie ten sam odnośnik może być wartościowy dla jednej domeny i całkowicie bezużyteczny dla drugiej. Dzieje się tak ze względu na fakt, że najlepiej na stronę wpływają linki zewnętrzne umieszczone w obrębie witryn o podobnej tematyce. Co więcej, domena posiadająca już kilkadziesiąt tysięcy różnych linków zewnętrznych zareaguje inaczej na nowy odnośnik w porównaniu do strony bez żadnych backlinków. Można więc stwierdzić, że wartość link baitingu SEO jest względna i przynosi mniejsze bądź większe efekty w różnych przypadkach. Tak czy owak, warto znać tę technikę i ją wypróbować, bez względu na to, jaką dokładnie stronę internetową posiadasz.
Wdrożenie link baitingu polega na „zachęceniu” społeczności do publikacji linków do Twojej strony w różnych miejscach w internecie. Odnośniki powinny pojawiać się nie tylko w mediach społecznościowych, ale również o blogach, forach oraz innych podobnych portalach.
Artykuły godne polecenia – dość popularną, a zarazem skuteczną, strategią pozyskiwania linków za pomocą baitingu jest tworzenie artykułów na własnym blogu. W jaki sposób działa? Jeśli teksty będą wartościowe i merytoryczne niewykluczone, że zyskają popularność za pomocą publicznych poleceń. Szczególnie dobrze sprawdzają się artykuły, gdzie udostępnia się przeprowadzone badania, statystyki oraz analizy. Jeśli tekst będzie cytowany na innych portalach, zostanie umieszczony link stanowiący wartość SEO dla Twojej witryny.
Program Partnerski – powszechne rozwiązanie w sklepach internetowych. Społeczność może brać udział w Programie Partnerskim, aby w przyszłości rozpowszechniać linki (np. referencyjne) w różnych miejscach sieci.
Wpisy gościnne – jeśli będziesz regularnie tworzyć wartościowy content to niewykluczone, że zewnętrzne serwisy zaproszą Cię do publikacji artykułów na tamtejszych witrynach. To świetne miejsce na dodanie linku do swojej domeny.
Konkursy – przygotuj konkurs, który będzie opierać się na linkowaniu do Twojej strony internetowej. Publikacja linku może być na przykład elementem, który decyduje o tym, czy użytkownik może wziąć udział we wydarzeniu. Proste, skuteczne i również dość popularne rozwiązanie.