Optymalizacja PDF pod SEO – jak to robić?
5 min
5 min
Na skróty
E-booki, poradniki, cenniki, bilety wstępu na rozmaite wydarzenia… Z pewnością nie raz pobierałeś pliki PDF z różnych stron internetowych. Zastanawiałeś się jednak nad tym, jaką rolę pełni PDF w SEO? Warto wiedzieć o tym, że roboty Google indeksują pliki w tym formacie tak samo, jak inne treści.
Sprawdź, jak wygląda pozycjonowanie stron PDF!
Przypomnijmy na początku – czym są pliki zapisane w formacie PDF.
Plikami PDF nazywamy rodzaj dokumentów cyfrowych. Ich pełna nazwa to Portable Document Format. Format PDF został stworzony przez firmę Adobe w celu umożliwienia łatwego udostępniania i odczytu danych na różnych urządzeniach, niezależnie od oprogramowania czy systemu operacyjnego.
W plikach PDF zapisywane są:
teksty;
elementy graficzne;
informacje o stylach i typach czcionek;
dźwięki, filmy i animacje;
formularze;
dane o ograniczeniach dostępu;
metadane.
PDF swoją popularność zyskał dzięki uniwersalności – dokument ten możemy otworzyć na każdym komputerze i w każdej przeglądarce, nie musząc martwić się o jego formatowanie. Dodatkowo pliki PDF są łatwe w nawigacji. Co równie ważne, format ten wyróżnia mały rozmiar, nic więc dziwnego, że tak skompresowane materiały są łatwe do przesyłania oraz zamieszczania na stronach internetowych.
Przesyłając dokumenty zapisane w PDF pod SEO, musisz jednak pamiętać o tym, żeby nie były one szyfrowane. Wyszukiwarka Google indeksuje pliki PDF. Aby Googleboty mogły poprawnie odczytać treść, włącznie z linkami, i przeprowadzić indeksowanie plików PDF, nie może on być chroniony hasłem. Obrazy i zdjęcia nie są indeksowane – natomiast adresy URL wpływają pozytywnie na PageRank, a więc i wyświetlenia w wyszukiwarce Google.
Pamiętaj jednak o tym, że zawarte w dokumencie PDF linkowanie wewnętrzne nie posiada atrybutu nofollow czy dofollow. Co to oznacza? Najprościej mówiąc: nie wpływają one na jakość strony w taki sposób, w jaki inne odnośniki zamieszczone w witrynie.
Mianowicie, roboty indeksujące odnotują, że taki link istnieje, ale nie będą za nim podążać. Zapewnią one natomiast informacje o tym, jak tematyka publikacji nawiązuje do treści zamieszczanych w witrynie. Są one jednak ważne z punktu widzenia użytkownika, ponieważ kierują do źródeł i zwiększają ruch na docelowej stronie internetowej. Jakie jeszcze działania należy więc wykonać, aby pozycjonowanie plików PDF przyniosło oczekiwane efekty?
Plik PDF nie jest stroną internetową, nie posiada więc kodu HTML. Z tego względu, zaczynając pozycjonowanie PDF, należy się skupić na zupełnie innych elementach optymalizacji plików PDF. Dużo zależy już od samego formatowania dokumentu, dlatego zanim jeszcze trafi on na stronę, upewnij się, że:
dokładnie przemyślałeś dobór słów kluczowych i tematu publikacji. Skorzystaj z narzędzi wyszukiwarki, takich jak planer słów kluczowych, czy Trendy Google, aby sprawdzić, jakie tematy będą interesujące dla czytelnika.
Tekst jest podzielony nagłówkami i akapitami. Tutaj obowiązuje ta sama zasada, co w przypadku publikowania contentu w witrynie – nagłówki powinny mieć odpowiednie wielkości (H1, H2, H3), treści muszą być unikalne i ułożone w czytelną strukturę. Ważne będzie użycie fraz kluczowych. Wysokiej jakości teksty, niezależnie od tego, czy znajdują się one na stronie głównej, czy w pliku PDF pod SEO, zawsze będą wartościowe dla wyszukiwarki Google, a przede wszystkim użytkowników – a co za tym idzie, będziesz miał dużo większą szansę na wyższą pozycję w Google.
Plik zawiera spis treści – dzięki temu, a także podziałowi dokumentu na akapity i nagłówki, Googleboty oraz odbiorcy łatwiej zrozumieją tematykę i hierarchię publikacji.
Linki zamieszczone są w postaci anchorów – wyjątkiem są przypisy.
Grafiki oraz zdjęcia posiadają atrybuty ALT, czyli opisy, dzięki którym roboty Google będą wiedziały co znajduje się na zdjęciach.
Nie powielasz treści ze strony internetowej!
Optymalizacja plików PDF pod SEO na początkowych etapach nie jest więc wcale trudna – również i pozycjonowanie nie będzie problemem, jeśli tylko dodawane przez Ciebie treści zapisane w formacie tekstowym będą ciekawe oraz zgodne z Twoimi dotychczasowymi działaniami marketingowymi. O co więc należy zadbać, udostępniając plik PDF na stronie internetowej?
Ważnym, a często pomijanym posunięciem w przypadku optymalizacji PDF pod SEO jest dokładny opis dokumentu PDF. A przecież tytuł pliku PDF to miejsce, w którym najłatwiej umieścić słowo kluczowe oraz wskazać zawartość publikacji. Stosuj również atrybuty ALT w przypadku plików graficznych.
W nazewnictwie nie stosuj jednak polskich znaków, spacji i liczb – zamiast spacji oddziel słowa myślnikami, dzięki czemu uzyskasz czytelny i przyjazny adres URL, kierujący do pliku, co wpłynie na wyświetlenia w wynikach wyszukiwania Google.
Dokumenty PDF stworzone pod SEO powinny także posiadać znaczniki meta title oraz description, zoptymalizowane pod konkretne słowa kluczowe.
Nie zapomnij również przystosować pliku do wyświetlaczy smartfonów. Na koniec – przed załadowaniem PDF na stronę internetową, koniecznie zwróć uwagę na to, czy plik jest skompresowany do mniejszego rozmiaru. Szczególnie, jeśli w dokumencie zamieszczasz dużą liczbę obrazów.
Szybkość ładowania to jeden z ważniejszych wskaźników pozycjonowania, do którego Google przywiązuje ogromną uwagę, warto więc zawsze pamiętać o tym, aby ułatwiać odbiorcom witryny jej użytkowanie i pobieranie plików.
Optymalizacja PDF pod SEO nie należy do trudnych, a może przynieść bardzo ciekawe efekty – zwłaszcza w połączeniu z dedykowaną stroną lądowania, czyli landing page’em. Zaniedbując tego typu aspekty prowadzenia witryny możesz stracić wartościowy ruch, generowany poprzez odpowiedni dobór słów kluczowych.
Wniosek? Warto optymalizować pliki PDF! Pamiętaj o tym, aby zadbać o SEO w każdych działaniach!
Pliki PDF mogą pojawiać się w wynikach wyszukiwania Google, dlatego warto je dostosować, aby zwiększyć ich widoczność. Optymalizacja pozwala na lepsze indeksowanie treści, co może przyciągnąć więcej użytkowników do Twojej witryny.
Upewnij się, że tekst w pliku jest edytowalny, a nie zapisany jako obraz. Dodaj najważniejsze słowa kluczowe w nagłówkach, tytułach i treści, tak jak w przypadku standardowych artykułów internetowych.
Nazwa pliku, autor tekstu, temat i słowa kluczowe to elementy, które warto wypełnić. Metadane są odczytywane przez wyszukiwarkę, co pomaga jej lepiej zrozumieć zawartość pliku.
Tak, obrazy powinny być zoptymalizowane. Używaj kompresji, aby zmniejszyć rozmiar pliku, i dodaj opisy (atrybuty ALT) do obrazów osadzonych w obrębie dokumentu PDF
Lżejsze pliki ładują się szybciej, co jest korzystne dla użytkowników i może poprawić ocenę strony przez Google. Warto korzystać z narzędzi do kompresji, aby osiągnąć optymalny rozmiar pliku bez utraty jakości.
Optymalizacja PDF pod kątem SEO to krok, który warto podjąć, aby zwiększyć zasięg treści i poprawić widoczność swojej strony w sieci.