Planer słów kluczowych Google Ads. Przydatne narzędzie!
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarce Google i ustawianie skutecznych kampanii Google Ads to działania wymagające opracowania konkretnej strategii SEO, w której uwzględnimy między innymi najważniejsze frazy kluczowe – zarówno jedno – i dwuwyrazowe, a także te z „długiego ogona” (tzw. long tail keywords). Niezbędny do tego będzie Google Keywords Planner (lub keywords finder od Senuto, lub słynnego Moz’a). W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, czym jest planer słów kluczowych od Google i dlaczego warto z niego skorzystać! Kompleksowe podpowiedzi ekspertów Semcore.
Planer Słów Kluczowych od Google (z ang. Google Kewords Planner) to darmowe, zaawansowane narzędzie udostępniane przez giganta z Mountain View wszystkim internautom posiadającym konto Google Ads. Jest dedykowane głównie specjalistom ds. SEO, reklamodawcom, marketerom oraz przedsiębiorcom. Ułatwia znalezienie odpowiednich słów kluczowych, które można wykorzystać do płatnych kampanii PPC oraz strategii SEO. W planerze słów kluczowych znajdziesz również informacje takie jak liczba wyszukiwań, prognozę, konkurencyjność, a także możesz tworzyć listę słów kluczowych. Jeśli więc chcesz poznać najlepsze frazy, związane z Twoimi produktami lub usługami, to właśnie Google Keyword Planer będzie najbardziej pomocny.
W pełni darmowym narzędziem do planowania słów kluczowych jest Google Keywords Planner. Za instrumenty tj. Senuto, Moz Pro czy Semstorm należy zapłacić, lecz w razie niezadowolenia z danej usługi, można uzyskać zwrot kosztów bez podania przyczyny (jeśli wyślemy maila do supportu maksymalnie w ciągu kilku dni od uiszczenia płatności).
Google Keywords Planner to nie jedyny program do weryfikacji fraz, jednak jest to bezpłatne narzędzie. Wśród innych narzędzi do wyszukiwania słów kluczowych eksperci Semcore polecają także KWFinder, Answer the Public, Ahrefs, Senuto oraz Moz Pro. Konta w Google Ads i Google Analytics to natomiast podstawa w prowadzeniu działań marketingowych, warto więc mieć na oku analizy słów kluczowych, a także wiedzieć, jak skorzystać z planera słów kluczowych.
Google Keywords Planner pomoże znaleźć wartościowe słowa kluczowe, które będziemy mogli wykorzystać podczas planowania strategicznych działań SEO oraz płatnych kampanii PPC (z ang. Pay Per Click) w Google w sieci wyszukiwania. W Semcore narzędzie to cenimy za możliwość poznania rzeczywistych stawek na daną frazę kluczową oraz sprawdzenie sezonowości słów kluczowych. Narzędzie jest dosyć uniwersalne — przyda się nie tylko pozycjonerom, ale też content managerom, osobom odpowiedzialnym za budżet działań reklamowych oraz konsultantom. Założenie konta nie wymaga dodatkowych działań, planer słów kluczowych jest bowiem dostępny dla każdego podczas obsługi kampanii reklamowych Google Ads.
W celu sprawdzenia słów kluczowych konkurencji należy zalogować się do narzędzia udostępnianego przez Google i kliknij „Poznaj nowe słowa kluczowe”.
Następnie wystarczy wpisać adres URL konkretnego serwisu – wówczas narzędzie Google’a przeanalizuje daną witrynę pod kątem występujących fraz kluczowych i przedstawi zapytania, o które warto wzbogacić naszą kampanię Google Ads lub strategię SEO. Można to zrobić również, wykorzystując instrumenty tj.:
Pamiętajmy, że stosowanie narzędzia Google Ads jest najbardziej praktyczne, gdy na danym koncie reklamowym działa dowolna kampania PPC. Wówczas frazy są po prostu trafniej dobierane, a Google nie ogranicza żadnej z udostępnianych funkcjonalności, dlatego analizy fraz są dokładniejsze. Jeśli chcesz zawęzić listę słów kluczowych, możesz to zrobić w oparciu o kryteria takie jak konkurencja, udział w wyświetleniach i tekst słowa kluczowego. Narzędzie od Google jest bardzo intuicyjne, z pewnością szybko samodzielnie nauczysz się, jak dobrać słowa kluczowe do kampanii. Liczbę wyszukiwań i prognozy warto śledzić zwłaszcza w przypadku branż, których sprzedaż produktów oraz usług jest mocno zależna od sezonu. Przykładem mogą być znicze, które w większych ilościach zamawiane są w październiku. Jeśli nie chcesz korzystać z tego narzędzia w przypadku płatnych kampanii Google Ads, a skupić się na działaniach contentowych i SEO, za pomocą planera słów kluczowych stworzysz dokładny plan.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz SXO
Jak sprawdzić ilość wyszukiwań słowa kluczowego? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta – wchodzimy w wyszukiwarkę fraz Google Keywords Planner, a następnie wpisujemy wybrane słowo kluczowe i klikamy enter. Po chwili wyświetli nam się ilość wyszukiwań weryfikowanej frazy.
Możemy dodatkowo sprawdzić sezonowość fraz kluczowych. W tym celu warto wykorzystać narzędzie Google Trends. Gdy wpiszemy badaną frazę, dostaniemy informację, w jakim czasie wybrane słowo kluczowe jest najpopularniejsze.
W celu prawidłowego doboru słów kluczowych należy zwrócić uwagę na dwu- lub trzywyrazowe frazy zawierające produkty lub usługi, które są dostępne w Twojej ofercie. Do strategii SEO lub kampanii Google Ads rekomendujemy wdrożyć słowa ogólne, jak i szczegółowe (tzw. long tail keywords). Warto unikać mocno złożonych i specjalistycznych fraz, a także tych, które składają się z jednego wyrazu (słowa kluczowe typu „fryzjer”, „pozycjonowanie”, „masaże” są po prostu zbyt ogólne). Dobrze jest także opierać się na średniej miesięcznej liczby wyszukiwań — w strategii pozycjonowania warto wyświetlać się zarówno na popularne i mniej popularne hasła.
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze pytania i odpowiedzi w tematyce Planera Słów Kluczowych od Google.
W celu prawidłowego doboru słów kluczowych należy zwrócić uwagę na dwu- lub trzywyrazowe frazy zawierające produkty lub usługi, które są dostępne w Twojej ofercie. Do strategii SEO lub kampanii Google Ads rekomendujemy wdrożyć słowa ogólne, jak i szczegółowe (tzw. long tail keywords). Warto unikać mocno złożonych i specjalistycznych fraz, a także tych, które składają się z jednego wyrazu (słowa kluczowe typu „fryzjer”, „pozycjonowanie”, „masaże” są po prostu zbyt ogólne).
W pełni darmowym narzędziem do planowania słów kluczowych jest Google Keywords Planner. Za instrumenty tj. Senuto, Moz Pro czy Semstorm należy zapłacić, lecz w razie niezadowolenia z danej usługi, można uzyskać zwrot kosztów bez podania przyczyny (jeśli wyślemy maila do supportu maksymalnie w ciągu kilku dni od uiszczenia płatności).
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.