Link building – przegląd strategii off-site
7 min
7 min
Na skróty
Spis treści:
“Pozycjonowanie bez linków, jest bardzo, bardzo trudne. Nie niemożliwe, ale bardzo trudne.” To słowa wypowiedziane w 2016 roku przez Gary’ego Illyes’a, analityka Google do spraw trendów webmasterskich. Można z nich wywnioskować, że strony, które nie przejmują się pozyskiwaniem backlinków, mają bardzo małe szanse na osiąganie wysokich pozycji w rankingu wyszukiwań. Jest to definitywny dowód na to, jak wielkie znaczenie w strategiach SEO posiada link building i dlaczego należy go wykorzystywać. Za pośrednictwem tego artykułu dowiesz się wszystkiego, co powinieneś wiedzieć na temat skutecznego budowania sieci linków w 2021 roku.
Warto pokrótce przypomnieć czym jest link building. To zabieg polegający na optymalizacji strony, poprzez pozyskanie prowadzących do niej odsyłaczy, które wpływają na jej pozycję rankingową oraz wzrost statystyki odwiedzin. Obok zamieszczania wysokiej jakości contentu, jest to najlepszy sposób na pozycjonowanie witryny. Linki prowadzące do strony mają określoną wartość. Kolokwialne określenie tego czynnika rankingowego to “link juice”. Polega to na tym, że strony z dużym autorytetem, linkując do innej witryny, dzielą się z nią swoją mocą i przez to pokazują, że warto jej zaufać. Oznacza to, że im więcej wartościowych backlinków prowadzi do strony, ta staje się dla algorytmów Google bardziej wiarygodna, a przez to lepiej oceniana. Jaki ma to wpływ na widoczność witryny? Według badań przeprowadzonych przez MOZ, pozyskiwanie linków ma ogromne znaczenie. Po przeanalizowaniu 15 tysięcy fraz kluczowych i sprawdzeniu 50 najwyżej wypozycjonowanych domen dla każdej z nich, okazało się, że 99,2% z nich posiada przynajmniej jeden unikalny backlink. Należy wyciągnąć z tego oczywisty wniosek, że bez opracowania odpowiedniej strategii link buildingu dla witryny, nie ma ona szans przebić się na pierwsze strony organicznych wyników wyszukiwań.
Link linkowi nierówny i ich duża liczba, chociaż ważna, nie powinna być uzyskiwana kosztem jakości. By odsyłacz został uznany przez wyszukiwarkowe boty za wartościowy i faktycznie polepszył wiarygodność oraz widoczność strony, musi spełniać szereg warunków. Wśród nich należy wyróżnić te najważniejsze:
Związek z tematem. Google wie co jest zawartością danych stron, opiera się przy tym na analizie ich contentu i zawartych tam fraz kluczowych. Dzięki temu, algorytm wyszukiwarki jest w stanie ocenić czy linkowanie jest naturalne. Przykładowo, jeżeli witryna sprzedaje szampony, a prowadzący do niej backlink pochodzi z wpisu blogowego dotyczącego dbania o włosy, wszystko jest w porządku. W przypadku braku związku z tematem, link może zostać uznany za spamerski.
Autorytet linkującej domeny. W jednym ze swoich tweetów, Gary Illyes z Google zaprzeczył, jakoby autorytet domeny był brany pod uwagę jako czynnik rankingowy. Pomimo tego, badania pokazują, że ma on jednak znaczenie i nie można go ignorować. Serwis MOZ przeprowadził analizę na ten temat i dowiódł, że mniejsza liczba backlinków z witryn o dużym autorytecie, przynosi lepsze rezultaty niż posiadanie więcej linków, ale pochodzących z gorszych źródeł.
Źródło: Opracowane własne na podstawie artykułu.
Atrybuty dofollow i nofollow. Żeby link w ogóle był brany pod uwagę przez boty crawlujące, należy pozwolić im na uzyskanie do niego dostępu. Służy do tego atrybut dofollow, dający znać, że chcesz, by odsyłacz był oceniony. Odwrotną rolę pełni nofollow, którym zazwyczaj oznacza się linki, które mogą pochodzić ze spamerskich źródeł, takich jak komentarze czy fora. Dzięki temu atrybutowi, boty nie wezmą ich pod uwagę podczas ustalania rankingu. Mimo wszystko należy kontrolować jakość linków, które są oznaczone jako nofollow, gdyż od 2020 roku, Google traktuje ten atrybut jedynie jako sugestie, a nie zakaz. Link tego typu nie jest wyszczególniony dla zwykłych użytkowników, a atrybut widoczny jest jedynie w kodzie strony.
Umiejscowienie linka i jego elementy. Miejsce, w którym backlink się znajduje, ma znaczenie dla jego wartości. Najwięcej mocy przekazują te, które znajdują się w centralnej części strony, na przykład w treści artykułu. Dzieje się tak, ponieważ w ten sposób odsyłacz ma szansę na zainteresowanie największej liczby odbiorców. Linki umiejscowione w bocznych paskach nie mają takiej siły, a te w stopce witryny są najsłabsze. Znaczenie ma również liczba znaków zawartych w anchorze, a nawet to czy odsyłacz ma formę tekstową, czy graficzną.
Liczba linków polecającego. Jeżeli witryna, która poleca przez link inne strony, udostępnia setki lub tysiące innych odsyłaczy, dzieli między nie swój autorytet. Oznacza to, że podmiot otrzymujący “link juice”, dostanie go po prostu mniej, niż gdyby był unikalnym lub jednym z nielicznych odbiorców. Dodatkowo, należy zastanowić się czy witryna udostępniająca tak wiele backlinków, będzie wystarczająco zaufana, by opłacało się korzystać z jej polecenia. Jeżeli inne strony promowane przez nią są niskiej jakości (a szansa jest tym większa, o ile więcej jest tych stron), będzie to miało zły wpływ.
Nie ma łatwego sposobu na link building. Etyczne działania wycelowane w pozyskanie backlinków wymagają podjęcia odpowiedniego wysiłku. Ich stosowanie przynosi jednak długotrwałe rezultaty. Należy też pamiętać, że skuteczność strategii, zależy również w dużej mierze od przeznaczonych na nią zasobów oraz konkurencyjności danej branży.
Według badań z 2018 roku, aż 86% amerykańskich firm B2C i 91% firm B2B stosuje content marketing. Wartościowe treści są jednym z głównych czynników wpływających na skuteczność pozycjonowania. Pomagają również w strategii pozyskiwania linków. Kluczem jest stworzenie takiego contentu, który będzie popularny i chętnie udostępniany dalej. By taki był, musi być ekspercki, oryginalny i odpowiadać na zapotrzebowanie użytkowników. Analizy przeprowadzone przez witrynę Backlinko, udowodniły również, że dłuższy content generuje więcej backlinków niż krótki. Ta metoda nie należy do szybkich, a także wymaga sporych inwestycji w kreowanie treści (chyba, że jesteś w stanie stworzyć je samodzielnie). Tego rodzaju linki są jednak bardzo wartościowe dla strony.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych.
To bardzo popularna technika, która polega na wyszukaniu witryn posiadających linki, które są wadliwe lub odsyłają do nieistniejących albo zablokowanych stron. Ich zlokalizowanie pozwala na kontakt z webmasterem odpowiedzialnym za daną domenę i zaproponowanie mu zastąpienia zepsutego odsyłacza swoim własnym. Obowiązuje tu cały czas zasada zgodności tematyki, dlatego należy proponować na zastępstwo content, którego treść wpasowuje się kontekst danej strony. Pośród najpopularniejszych narzędzi służących do wyszukiwania zepsutych linków, znajdują się między innymi Ahrefs, MOZ oraz SEMrush.
Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych.
W 2014 roku Matt Cutts, ówczesny lider zespołu do spraw Web Spamu w Google, stwierdził: “Gościnne blogowanie jest skończone”. Było to spowodowane tym, że ta technika była bardzo często wykorzystywana do spamowania linkami. Pomimo tego, przemyślana strategia zamieszczania wysokich jakościowo wpisów gościnnych na stronach cieszących się dużym autorytetem, wciąż może być korzystna. W 2020 była to trzecia najpopularniejsza metoda na budowanie sieci linków, zaraz za content marketingiem oraz zastępowaniem zepsutych linków. Kluczowe jest jednak to, by nie polegać tylko na niej, a traktować ją jako uzupełnienie pozostałych metod.
Wiele witryn odwołuje się do innych stron, ale przy tym nie linkuje ich. Odnajdywanie takich wzmianek to kolejna z popularnych metod, które wykorzystywane są przez marketerów w celu pozyskania backlinków. W tym przypadku często wystarczy kontakt z daną witryną i poproszenie o dołączenie hiperłącza do już istniejącej treści. Należy przy tym pamiętać o priorytetyzowaniu domen z dużym autorytetem.
W internecie można znaleźć wiele poradników, dotyczących pozyskiwania backlinków. Nie wszystkie z nich posiadają aktualne lub prawdziwe informacje. Najrzetelniejszą metodą na upewnienie się, że dana technika nie należy do Black Hat SEO, jest odwołanie się do wytycznych jakościowych Google w kwestii link buildingu.
Wytyczne stwierdzają jasno, że kupowanie linków jest postrzegane negatywnie i może skutkować pogorszeniem wartości rankingowej strony, która zostanie przyłapana na stosowaniu tej metody. Wykrycie tego nadużycia jest łatwe, ponieważ z reguły wiąże się z szybkim przyrostem słabych jakościowo, nienaturalnych backlinków. Do tej praktyki zalicza się także oferowanie innych korzyści czy darmowych produktów, w zamian za linkowanie do strony.
Wymiana linkami jest dopuszczalna, dopóki jest naturalna. Jeżeli strony dzielą podobną tematykę i ich wzajemne polecanie się ma sens z punktu widzenia użytkownika, Google nie będzie tego penalizować. Jeżeli jednak wymiany linków następują między stronami często i pomimo niepowiązanego contentu, będzie to wzbudzać podejrzenia i zostanie uznane za spam.
Chodzi o artykuły sponsorowane dystrybuowane w innych witrynach, posiadające linki z nienaturalnie skonstruowanymi anchorami, nadużywającymi fraz kluczowych. Wytyczne Google zwracają też uwagę na słabą jakość contentu stosowanego w tego typu wpisach gościnnych oraz duplikację treści. Chodzi o wyeliminowanie treści tworzonych tylko w celu pozyskiwania linków i nieposiadających poza tym wartości samej w sobie.
Zazwyczaj wiąże się to z utworzeniem tak zwanej farmy linków. To strony wygenerowane w celu wzajemnego i bardzo licznego linkowania się. W związku z tym, że cechują się one niskiej jakości contentem uznawane są przez Google za formę spamu i penalizowane.
Źródło: Wikipedia.
Whitecap SEO, Ranking without links is…,13.11.2016, https://twitter.com/whitecapseo/status/78661948824643584
Cyrus Shepard, Can You Rank in Google Without Links?, “MOZ”, https://moz.com/blog/backlinks-google-study
Gary Illyes, We don’t really have…, 27.11.2016, https://twitter.com/methode/status/791619026652770304
Eric Enge, The Correlation Between Authoritative Links and Ranking, “MOZ”, https://moz.com/blog/authoritative-links-and-ranking
Piotr Jacek, Zmiany dla linków rel=”nofollow”, “Semstorm”, https://www.semstorm.com/pl/blog/seo-and-ppc/nowe-atrybuty-linkow-relugc-i-relsponsored-znaczenie-i-zastosowanie
Paddy Moogan, Position of the link of a page, “MOZ”, https://moz.com/blog/the-anatomy-of-a-link#link-position
2018 B2B Content Marketing, “Content Marketing Institute”, https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/09/2018-b2b-research-final.pdf
2018 B2C Content Marketing, “Content Marketing Institute”, https://contentmarketinginstitute.com/wp-content/uploads/2017/12/2018_B2C_Research_Final.pdf
Eric Siu, The Ultimate Guide to Link Building with Content for SEO, “Single Grain”, https://www.singlegrain.com/blog-posts/link-building/the-ultimate-guide-to-link-building-with-content/
Belynda Cianci, Broken Link Building Tips for Increasing Search Rankings, Authority, & Traffic, “Databox”, https://databox.com/broken-link-building-tips-for-increasing-search-rankings-authority-traffic
Matt McGee, Guest Blogging Is Done, “Search Engine Land”, https://searchengineland.com/matt-cutts-stick-a-fork-in-it-guest-blogging-is-done-182147
Paddy Moogan, How Guest Posting Should Be Done In 2020, “Buzz Stream”, https://www.buzzstream.com/blog/how-guest-posting-should-be-done-in-2020.html
Google Quality Guidelines, Link schemes, “Google Search Central”, https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/link-schemes