Link Velocity: czym jest i jak wpływa na SEO?
3 min
3 min
Na skróty
Doświadczony pozycjoner musi mierzyć różnego rodzaju parametry, które odpowiadają za poprawę widoczności strony internetowej w sieci. Należy do nich m.in. nasycenie treści słowami kluczowymi, poprawne wyświetlanie się witryny czy linkowanie wewnętrzne. Bardzo istotny są też parametry, na które wpływają zewnętrzne strony. Należy do nich Link Velocity SEO. Co warto o nim wiedzieć?
Zdj 1. Linkowanie na stronach zewnętrznych może być dobrym sposobem na budowanie pozycji w Google – ale tylko rozważne!
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/google-wyszukiwarka-przegl%C4%85darka-76517/
Linkowanie zewnętrzne jest jednym z elementów budowania pozycji strony w wyszukiwarce sieciowej. W wymierny sposób wpływa na pozycjonowanie stron, ale jest też skuteczną częścią tworzenia wizerunku witryny, uwiarygadniającego go u użytkowników. Elementem, który pomaga sprawdzić, jak idzie nam linkowanie jest właśnie Link Velocity.
Link Velocity to parametr określający prędkość, z jaką dana strona internetowa pozyskuje tzw. back linki. Back link (czyli link zwrotny) to link pojawiający się na innej witrynie, która cytuje nasze materiały i poleca treści pojawiające się na kolejnych podstronach. Back linki mogą umieszczać np. portale internetowe, strony partnerskie albo strony typu Wiki.
Pamiętaj, że linki umieszczone na zewnętrznej stronie internetowej mogą być analizowane w zakresie miesiąca, tygodnia, ale też innego wymiaru czasu.
Link Velocity nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. Dynamika pozyskiwania zewnętrznych linków nie oznacza, że Google uzna Twoją stronę za wiarygodną. Wraz z liczbą linków powinna rosnąć ich jakość (tzw. link juice). Ogromne znaczenie dla SEO ma profil linkowy (budowany przez długi czas, ciekawym contentem czy tekstami sponsorowanymi na wiarygodnych portalach).
Pamiętaj, że oszukiwanie przy pozyskiwaniu linków może negatywnie wpływać na SEO. Chodzi o tworzenie zewnętrznych portali (tzw. farm linków) czy bezpodstawnych wymian hiperłączy ze stronami, które nie są ze sobą powiązane tematycznie. O jakość linków i weryfikację ich stanu dba wprowadzony w 2012 roku algorytm Pingwin. Im więcej niesprawdzonych linków, tym de facto – niższy ranking witryny internetowej. Gwałtowny przyrost linków określa się nawet mianem Link Burstu.
Zdj 2. Linkowanie powinno odbywać się wyłącznie na stronach z odpowiednią renomą
Źródło: https://pixabay.com/pl/vectors/przegl%C4%85darka-internet-patka-1666995/
Podkreślmy, że sama liczba zewnętrznych back linków nigdy (wbrew powszechnie panującej opinii) nie została uznana przez algorytmy Google. Oznacza to, że szybkość pozyskiwania hiperłącza z witryn partnerskich nie będzie wpływała w sposób diametralny na osiąganie pozycji w wyszukiwarce sieciowej.
Nie oznacza to jednak, że Link Velocity SEO nie ma żadnego znaczenia. Jeżeli bowiem wraz z dynamiką liczby pozyskiwanych back linków idzie ich jakość, Google będzie bardzo przychylnie patrzeć na Twoją stronę.
Warto sprawdzić, jaki jest przyrost liczby linków, aby odpowiednio go kontrolować, a w razie np. niekorzystnego dla nas spamu – zareagować. Można też przenalizować, jakie witryny zaczęły nas cytować i jaki content będzie interesujący dla zewnętrznego odbiorcy.
Do narzędzi, które pozwalają sprawdzać parametr Link Velocity zaliczymy takie oprogramowanie jak:
Wiele z podatnych programów pozwala na skuteczną analizę linkowania witryny już z poziomu darmowego konta. Wystarczy, że zarejestrujemy się na wskazanych systemach i podamy nazwę stron internetowych, które chcemy sprawdzić.
Możemy nie tylko skontrolować nasz przyrost linków, ale także działania konkurencji. To pozwoli na kontrolę czy idziemy w dobrym kierunku przy optymalizacji, czy warto jednak coś zmodyfikować.
Google nie podaje, czy linki powinny być pozyskiwane z prędkością 100 na miesiąc, czy 1000 na rok. Konieczne jest jednak, aby wszystkie były naturalne i pochodziły ze stron o wysokiej jakości (docenionych przez Google). Nagłe pozyskanie ogromnej liczby back linków może być źle odebrane przez algorytmy Google. Wzrost powinien być sukcesywny i symptomatyczny.
Profil linkowy buduj zgodnie z wytycznymi White Hat SEO, tworząc wysokiej jakości content. To pozwoli nie tylko na optymalizację witryny pod kątem wyszukiwarki internetowej, ale też wymierne oszczędności. Nie będzie trzeba bowiem płacić za publikację na zewnętrznych stronach.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.