LinkedIn czyli sposób na komunikację ze specjalistami
3 min
3 min
Na skróty
W porównaniu z Facebookiem, Instagramem czy Twitterem, LinkedIn może nie wydawać się najbardziej intrygującym medium społecznościowym. Jednak, gdy mamy na względzie rozwój firmy to jest niezaprzeczalnie przydatny. Zwłaszcza mając na uwadze współpracę B2B i widoczność swojej marki w wielu kanałach niezwiązanych bezpośrednio z płatną reklamą. To miejsce pełne okazji na odnalezienie znajomych i nowych twarzy z wybranej branży. Przeczytaj poniższy artykuł, aby dowiedzieć się kiedy komunikacja w ten sposób będzie najskuteczniejsza.
LinkedIn jako sieć społecznościowa został stworzony do rozwijania swojej kariery oraz biznesu przez nawiązywanie komunikacji z branżowymi specjalistami. W systemie strony znajduje się ponad 600 milionów różnych osób. Większość stanowią oczywiście kandydaci na stanowiska etatowe. Mniejsza część to freelancerzy, strony firmowe i oczywiście osoby odpowiedzialne za rekrutację. Można tutaj nawiązywać relacje na zasadzie strategii. W przeciwieństwie do Facebooka i Instagrama, nie interesują nas wyłącznie nasi najbliżsi znajomi. Ważna jest jakość, a nie ilość. Po nawiązaniu 500 kontaktów liczba przestaje rosnąć, a obok niej pojawia się znak plusa.
Aby rozpocząć działania na LinkedIn jako firma, musimy stworzyć swoją własną stronę. Możemy to zrobić po zalogowaniu na konto klikając ikonę „produkty” w górnym menu, a następnie „stwórz stronę firmową” – zaraz pod listą promowanych usług. Mamy do wyboru 2 rodzaje strony firmowej: dla firm poniżej oraz powyżej 200 pracowników. Wypełniamy prosty formularz i przechodzimy do konfiguratora strony, aby uzupełnić informacje „o nas”, lokalizację i zdjęcie w tle. Na koniec nadaj uprawnienia swoim pracownikom w panelu zarządzania i zachęć ich do odświeżenia swoich profili.
Co można na LinkedIn, aby osiągnąć zadowalające wyniki? Możemy być bierni, ale wtedy wykorzystamy tylko część potencjału, jaki daje nam to medium. Jeśli utrzymamy aktualną i atrakcyjną stronę firmową to możemy liczyć na widoczność naszej oferty w wyszukiwarce oraz możliwość rekomendacji od innych osób. Lepiej jednak prowadzić działania proaktywne, bo już samo uwzględnienie wzmianki o naszej firmie na kontach pracowników zwiększa zainteresowanie współpracą z nami o kilkaset procent. Oprócz tego na LinkedIn możesz:
Według statystyk LinkedIn, tytułowa sieć społecznościowa obejmuje 148 branż. Jaki LinkedIn branżowy posiada największy potencjał? Kiedyś większość plonów zbierali specjaliści z działów IT, marketingu i sprzedaży. Dużą część użytkowników stanowili też agenci ds. nieruchomości, firmy z branży telekomunikacyjnej i specjaliści ds. rekrutacji. Minęło kilka lat, przez które zmieniło się dość sporo. IT dalej jest na pierwszym miejscu, ale zaraz po nim znajdują się branże: medyczno-farmaceutyczna, budowlana, edukacyjna oraz sprzedaży detalicznej.
Pierwszą i najważniejszą zasadą komunikacji na LinkedIn jest bycie nienachalnym. Jeśli mamy minimum wiedzy o dbałości o wizerunek swojej firmy to pierwszy krok mamy już z głowy. Do komunikacji ze specjalistami możemy wykorzystać własne konto prywatne albo konto rekrutera. Z jakiego konta powinniśmy się komunikować? To zależy od naszego celu.
Na początek musimy zbudować sieć swoich kontaktów. Najskuteczniejszym sposobem będzie dodawanie specjalistów, którzy znajdują się w naszej branży, zajmują interesujące nas stanowiska oraz posiadają wybrane kompetencje. Możemy również docierać do osób znajomych oraz tych, z którymi w przeszłości współpracowaliśmy.
Kiedy zbierzemy już kilkadziesiąt – kilkaset osób, czas na rozbudzenie zainteresowania. Istnieją dziesiątki sposobów, aby tego dokonać. Sposób naszego działania powinien jednak zależeć od celu: sprzedaż, rekrutacja, a może podcast bądź wywiad? Z niektórymi rzeczami możemy wyjść naprzeciw w sposób bezpośredni przez wysłanie wiadomości. Do innych powinniśmy wykorzystać narzędzia oferowane przez platformę. Jak tego dokonać?
Jednym z najskuteczniejszych sposobów budowania swojego wizerunku jest tworzenie i udostępnianie oryginalnych treści. Większość z nas lubi coś przeczytać, skomentować, a jeszcze bardziej obejrzeć i kiedy się spodoba – wysłać dalej swoim znajomym. Korzystając z marketingu treści mamy szansę na zaistnienie zarówno na swoim profilu, stronie firmowej, jak i prywatnych grupach LinkedIn.
Wraz z tym jak będziemy pozyskiwać nowe kontakty powinniśmy myśleć o kolejnych metodach promocji. LinkedIn jest właścicielem jednej z najważniejszych domen na świecie z rozszerzeniem „.com”. Dla nas to okazja na zoptymalizowanie swojego profilu pod kątem SEO i zaistnienie w wyszukiwarce pod wybranymi słowami kluczowymi. Jeśli chcesz promować się w ten sposób, postaw na lokalne frazy długiego ogona.