Linki sponsorowane jako część strategii marketingowej
4 min
4 min
Na skróty
Linki sponsorowane są wykorzystywane w sieci do promowania i pozycjonowania marki. Element ten może więc stanowić część strategii reklamowej, przybierając formę dyskretnej reklamy. Najczęściej takie odnośniki są publikowane na łamach popularnych portali, które posiadają szerokie grono zaangażowanych odbiorców – blogi branżowe, fora, serwisy newsowe i lokalne. Stosunkowo największą efektywnością cieszą się linki sponsorowane umieszczone w merytorycznych artykułach, które tematycznie nawiązują do promowanej strony internetowej.
W sieci linki sponsorowane są obecne od lat. To forma reklamy stosowana zarówno przez duże, jak i małe marki, które chcą wykorzystać internet do poszerzania zasięgów oraz pozyskiwania kolejnych klientów. Tego rodzaju odnośniki mogą przybrać różną formę – linki sponsorowane często umieszcza się w tekstach w postaci adresu URL lub anchora (zakotwiczenie), mogą także być ukryte pod grafikami, a użytkownik zostanie przeniesiony na konkretną stronę po kliknięciu w obrazek. Wszystkie te odnośniki, mimo różnorodnej formy, mają praktycznie te same cele. Firmy działające online publikują je na zewnętrznych portalach, aby budować rozpoznawalność i pozyskiwać klientów. Najczęściej linki sponsorowane trafiają do artykułów. Wówczas takie treści posiadają specjalne oznaczenie typu: „Reklama” lub Artykuł sponsorowany”. Tego rodzaju publikacje udostępnia wiele popularnych portali, w tym serwisy newsowe, które wielu internautów czyta codziennie, aby poznawać świeże informacje z całego świata. Pośród wszystkich artykułów w takim serwisie, zawsze znajdzie się kilka, które zostały napisane przez zewnętrzną firmę, aby promować własny biznes. To właśnie w tych treściach znajdują się linki sponsorowane.
Ciągle linki sponsorowane są istotną częścią strategii marketingowej wielu marek działających online. Przede wszystkim budują rozpoznawalność, o ile są umieszczane na popularnych portalach, które posiadają szerokie grono stałych odbiorców. Tego rodzaju odnośniki należy umieszczać w obrębie serwisów, które są powiązane tematycznie. Pamiętaj, aby linki sponsorowane trafiały tylko na renomowane portale, wówczas Twoja marka w pewnym stopniu będzie kojarzona z wydawcą artykułu (lub innego materiału sponsorowanego).Odpowiednio opracowana strategia może sprawić, że odnośniki – poza rozpoznawalnością – będą dodatkowo dostarczać ruchu oraz konwersji. Wiele marek publikujących linki sponsorowane oczekuje takiego efektu, jednak nie zawsze jest on osiągalny. Aby odnośniki przyniosły wyniki w postaci konwersji, należy je umieścić na portalach o ścisłym powiązaniu tematycznym, a sam materiał promujący (artykuł) musi być naprawdę interesujący i wartościowy. Warto wspomnieć, że linki sponsorowane mieszczące się w jakościowych publikacjach budują ekspercki wizerunek marki w konkretnej branży. Ponadto odnośniki znajdujące się na zewnętrznych portalach wywierają wpływ na SEO strony internetowej. Algorytm Google linki traktuje jako „rekomendacje”. Takie odnośniki są więc istotnym czynnikiem rankingowym. Należy jednak pamiętać, że link sponsorowany przekazuje moc tylko wtedy, gdy posiada atrybut dofollow. Jeżeli natomiast odnośnik został oznaczony jako nofollow, w kodzie źródłowym strony internetowej pojawi się taki zapis:
<a href=”adres URL” rel=”nofollow”> lub <a rel=”nofollow” href=”adres URL” anchor</a>
Taki odnośnik ma marginalne znaczenie w SEO, ponieważ nie przekazuje żadnej mocy wpływającej na pozycję strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Pamiętaj jednak, że link sponsorowany z atrybutem nofollow ciągle może budować świadomość marki, rozpoznawalność i wizerunek eksperta. Jak łatwo wywnioskować, odnośniki umieszczane na zewnętrznych stronach internetowych zwykle są płatne. Do wyszukiwania miejsc publikacji możesz wykorzystać dedykowaną platformę, na przykład WhitePress.
Linki sponsorowane potraktuj jako część strategii content marketingowej – treści publikowane zewnętrznie mogą zaciekawić odbiorców, co poszerzy grono potencjalnych klientów. Tego rodzaju odnośników nie musisz publikować szczególnie dużo. Jeden mądrze opublikowany link sponsorowany jest w stanie znacznie poszerzyć horyzonty marki. Pamiętaj, że dystrybucja odnośników musi mieć jakiś cel. Czasami jest to wsparcie kampanii link buildingu (ważne w SEO, linki muszą mieć atrybut dofollow), a innym razem takie publikacje mogą informować społeczność na przykład o wdrożeniu nowej usługi lub sprzedaży innowacyjnego produktu.
Plusy linków sponsorowanych to:
Oczywiście publikacja linków sponsorowanych na renomowanych serwisach o dużym ruchu wiąże się ze sporymi wydatkami. Rozbudowana strategia wymaga więc odpowiedniego budżetu. Pamiętaj jednak, że nie musisz od razu starać się o publikację w dużym serwisie. Istnieje wiele małych i średnich portali tematycznych, które również oferują publikacje sponsorowane z linkiem. Musisz jedynie unikać miejsc stworzonych tylko i wyłącznie pod umieszczanie takich odnośników – najczęściej to spamerskie strony internetowe, wypuszczające przede wszystkim treści promocyjne. W efekcie takie artykuły się po prostu nie klikają i są bezwartościowe, nawet jeśli to teksty najwyższej jakości. Co więcej, spore grono użytkowników niechętnie odnosi się do treści sponsorowanych z linkiem. W sieci jest ich bardzo dużo, dlatego w głównej mierze są traktowane jako zwykłe reklamy. Należy więc opracować taką strategię, aby maksymalnie zainteresować odbiorcę – pomogą w tym nieszablonowe i wartościowe treści.
Minusy linków sponsorowanych to:
Reasumując, linki sponsorowane mają sporo zalet i mogą stanowić fundamentalną część strategii marketingowej. Warto wziąć je pod uwagę podczas przygotowywania contentu na blog. Jakościowy artykuł opublikowany zewnętrznie to niejednokrotnie bogate źródło ruchu oraz konwersji. W niektórych branżach linki sponsorowane sprawdzają się szczególnie dobrze – służą na przykład do promowania biznesów lokalnych, poprzez publikację treści w serwisach regionalnych. Oczywiście tego rodzaju forma promocji marki może być wykorzystywana przez praktycznie każdą firmę. Należy jednak publikować materiały w odpowiednio dopasowanych i starannie wyselekcjonowanych miejscach.