Linkowanie zewnętrzne – na czym polega i dlaczego warto stosować external linking w 2022 roku?
4 min
4 min
Na skróty
Linkowanie zewnętrzne (tzw. external linking) to nieodłączny element pozycjonowania wspierający wartość strony w organicznych wynikach (tzw. SERP-ach). Od wprowadzenia Google Penguin Update w 2012 r. ważna jest przede wszystkim jakość linków wychodzących, a co za tym idzie – warto korzystać przede wszystkim z portali lub serwisów wyróżniających wysokim wskaźnikiem trust flow (spamowe zaplecza, Systemy Wymiany Linków i budżetowe katalogi odchodzą powoli w niepamięć). W dzisiejszym artykule przedstawimy, co to jest linkowanie zewnętrzne. Wyjaśnimy, na czym polega i dlaczego warto stosować external linking w 2022 roku! Zapraszamy do lektury.
Linkowanie zewnętrzne jest procesem wdrażanym przez specjalistów ds. SEO w celu zdobywania odnośników z innych serwisów lub portali. Strategia ta obejmuje działania off-page SEO i według nas jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na pozycjonowanie.
Linkowanie zewnętrzne polega na pozyskiwaniu odnośników wychodzących (najczęściej z anchorem follow) w celu zwiększenia wartości witryny zarówno z punktu widzenia użytkowników, jak i robotów Google’a.
Rozwiązanie to niesie za sobą wiele zalet, ponieważ poprawne wdrożenie tzw. external linkingu pozwala kompleksowo wyczerpać temat, wzmocnić ranking Twojej witryny w SERP-ach (z ang. Search Engine Results Page) oraz podnieść wartość domeny pod kątem UX (z ang. User Experience), czyli wrażeń, jakie wynoszą użytkownicy pod kątem korzystania z wybranego serwisu.
Zapamiętaj!
Kupowanie linków to Black Hat SEO. Aby pozyskać linki w naturalny sposób, można m.in. tworzyć wpisy gościnne, opracowywać wartościowe case study lub kreować atrakcyjne virale.
Linki zewnętrzne klasyfikujemy na 3 główne rodzaje – linki follow, nofollow oraz linki sponsorowane.
1. Linki follow
Wskazują robotom Google, aby uwzględniły dany anchor podczas wartościowania strony. Są domyślnymi odnośnikami.
2. Linki nofollow
Podpowiadają crawlerom, aby nie przekazywały potencjału SEO z jednej domeny na drugą. Należy to ustawić samodzielnie – wówczas Google nie uzna konkretnego linku jako element rankingowy.
3. Linki sponsorowane
Inaczej link „sponsored”. Implementuje się go najczęściej w artykułach sponsorowanych.
Istnieje wiele sposobów na skuteczne pozyskiwanie linków zewnętrznych zgodne z zasadami WHS (z ang. White Hat SEO). Według ekspertów Semcore warto przede wszystkim zaangażować się w wymianę wpisów gościnnych, współpracę redakcyjną oraz udzielanie wypowiedzi do artykułów z branżowej prasy.
Rzetelnymi metodami na zwiększanie wartości strony poprzez external linking są także case study, opracowywanie własnych zaplecz oraz relinkowanie (tzw. analiza backlinków). Warto również umieszczać odnośniki na listach firm (generują spory ruch), wartościowych forach i stronach lokalnych. Zatem, jak skutecznie pozyskiwać linki zewnętrzne w naturalny sposób, zgodny z zasadami White Hat SEO?
1. Wymiana wpisów gościnnych
Wymiana wpisów gościnnych pomiędzy twórcami zwiększa naturalny profil linków. Jest praktykowana w celu zdobycia dodatkowych, odnośników follow wyłącznie za opracowanie artykułu na innego bloga. Dobrym sposobem na naturalne wkomponowanie anchora jest napisanie pod artykułem: „W stworzeniu dzisiejszego wpisu pomógł…” i podlinkowanie nazwy autora.
2. Współpraca redakcyjna
Jako doświadczona agencja SEO polecamy to rozwiązanie. Współpracując z naszymi klientami, bardzo często nawiązujemy stałe współprace z branżowymi portalami w celu edukowania nowej grupy potencjalnych klientów. Dzięki temu nie tylko zwiększamy szanse na konwersję zakupową, ale także dywersyfikujemy naturalny profil linków.
3. Komentarze do artykułów prasowych
Znakomity sposób na zbudowanie autorytetu – szczególnie dla osób specjalizujących się w danej dziedzinie. Dzięki temu możemy pozyskać wysokiej jakości odnośnik z anchorem follow przykładowo do nazwy naszej firmy. Komentarze do artykułów prasowych wzbudzają także zaufanie wśród internautów.
4. Case study
Jedna z najlepszych i aktualnie najbardziej wartościowych metod pozyskiwania odnośników zewnętrznych. Jeśli Twoja firma odniosła sukces z danym klientem i możesz to dokładnie udokumentować – stwórz wartościowe case study. Podlinkujesz klienta, a on udostępni opracowaną publikacje na swojej stronie, umieszczając odnośnik do Twojego serwisu.
5. Własne zaplecza
SEO (z ang. Search Engine Optimization) polega również na inwestowaniu… we własne zaplecza – pozwalające zbudować naturalny profil linków wychodzących. W tym przypadku chodzi o stworzenie strony, która oferuje odwiedzającym wyłącznie atrakcyjny wizualnie, ciekawy oraz wartościowy content.
Warto również wspomnieć, iż utworzenie wartościowego zaplecza SEO pozwala zaoszczędzić na kupowaniu odnośników. Dzięki temu nie musimy pozyskiwać linków z każdej branżowej witryny – wystarczy, że zadbamy o jakość naszego zaplecza oraz przykładowo wymianę wpisów gościnnych i współpracę redakcyjną (sprawdza się to przede wszystkim w średnio-budżetowych projektach).
6. Analiza backlinków
Obsługując naszych klientów pod kątem SXO (z ang. Search Experience Optimization) stawiamy w głównej mierze na analizę backlinków, czyli tzw. relinkowanie. Jak to wygląda w praktyce? Otóż wykorzystując specjalistyczne narzędzia, sprawdzamy odnośniki, którymi dysponuje konkurencja. Dzięki temu możemy pozyskać linki z identycznych serwisów, a stronę naszego klienta wzbogacić o nowe, niestosowane przez konkurencję linki.
7. Umieszczanie odnośników na listach firm
Listy firm, czyli przykładowo panoramafirm.pl. Umieszczając tam link wychodzący do wybranej strony, ułatwiamy internautom poruszanie się po Internecie. Wpływamy na doświadczane przez nich wrażenia i pozwalamy, żeby przeszli na konkretną stronę firmową jednym kliknięciem, dywersyfikując przy tym naturalny profil odnośników.
8. Wartościowe fora
Umieszczanie komentarzy na forach internetowych z linkiem follow powoli przechodzi do „lamusa” z prostego powodu – większość serwisów tego typu jest maksymalnie zaspamowanych, a crawlery nie widzą w nich żadnej wartości.
Z doświadczenia możemy stwierdzić, że istnieją jednak fora wysokiej jakości z większością rzeczywistych dyskusji bez linków. Jeśli znajdziemy takie miejsca w sieci, powinniśmy to wykorzystać. Pamiętajmy, aby konto, z którego dodajemy tzw. komentarze sponsorowane, miało minimum kilka tygodni i chociaż kilkadziesiąt rzetelnych wpisów, pod którymi można odnotować realny ruch.
9. Strony lokalne
Metoda przydatna zarówno w pozycjonowaniu ogólnym, jak i lokalnym. Polega na kontaktowaniu się z serwisami reprezentującymi dane miasto, które wspomniały o Twojej firmie w celu umieszczenia odnośnika dofollow.
Linkowanie zewnętrzne jest kluczowym elementem pozycjonowania. Wartościuje stronę nie tylko z punktu widzenia robotów Google’a, ale także użytkowników, poprawiając aspekt UX ważny pod kątem SEO. External linking zwiększa także bezpośredni ruch w witrynie, a co więcej – poprawia trafność fraz kluczowych. Warto jednak zadbać, aby odnośniki zewnętrzne pozyskiwać naturalnie, odchodząc od nielegalnych praktyk BHS (z ang. Black Hat SEO). Reasumując, odnośniki powinny być zróżnicowane, jakościowe i pochodzić wyłącznie z wartościowych źródeł.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce linkowania zewnętrznego?
#1 Skąd najlepiej pozyskiwać linki?
Linki najlepiej pozyskiwać ze współprac redakcyjnych, wartościowych case study oraz komentarzy do artykułów prasowych. Warto również zastanowić się nad opracowaniem własnego zaplecza do linkowania oraz analizą backlinków (jeden z najbardziej cenionych sposobów w 2022 roku).
#2 Jakie narzędzia wykorzystać do sprawdzenia linków zewnętrznych w witrynie?
W Semcore weryfikujemy linki zewnętrzne wyłącznie rzetelnymi narzędziami. Są to m.in. Google Search Console, Ahrefs oraz Seoreviewtools.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.