Lista najciekawszych blogów o SEO
4 min
4 min
Na skróty
Najnowsze informacje, trendy, ciekawostki, porady i wskazówki – jeśli interesujesz się pozycjonowaniem, wszystko to powinieneś sprawdzać na bieżąco. Posiadanie aktualnej wiedzy w tej dziedzinie jest szczególnie ważne, jeśli zależy Ci na tworzeniu przemyślanych strategii pozycjonowania oraz skutecznych działaniach. Jeśli chcesz być konkurencyjny, chcesz się rozwijać, po prostu musisz dbać o to, aby być na czasie. Jakie źródła w takim razie powinieneś wziąć pod uwagę? Między innymi profesjonalne, merytoryczne blogi SEO. Na jakie z nich szczególnie warto zwrócić uwagę? Gdzie jeszcze można znaleźć najważniejsze newsy o pozycjonowaniu?
Dopiero rozpoczynasz swoją przygodę z pozycjonowaniem? Działasz w branży od dłuższego czasu? W obu przypadkach bez problemu najdziesz blog SEO, który będzie prezentował informacje dostosowane do Twoich potrzeb. Nawet jeśli jesteś specjalistą, który świetnie zna się na tym, co robi, korzysta z różnorodnych rozwiązań, uwzględnia szeroką perspektywę itp., to jednak dziedzina SEO wciąż się rozwija i przekształca. Powstają aktualizacje algorytmu Google, zmieniają się nawyki, potrzeby i oczekiwania użytkowników, inaczej projektowane są strony internetowe, zwiększa się konkurencja etc., dlatego tak ważne jest to, aby bez względu na poziom specjalizacji trzymać rękę na pulsie. Gdy już szukasz konkretnych blogów SEO, zwróć uwagę na to, aby dane źródła były wiarygodne, sprawdzone oraz wartościowe. Stawiaj na jakość treści, ich klarowność, ale i przystępność. Weź pod uwagę częstotliwość publikacji – jeśli ostatni artykuł pochodzi sprzed kilku miesięcy, a Tobie zależy na tym, aby dowiadywać się o wszystkim jak najszybciej, z pewnością powinieneś szukać dalej. Oprócz tego uwzględniaj rekomendacje osób z branży, opinie oraz oceny czytelników. Jeśli newsy, wywiady, treści poradnikowe etc. z konkretnego bloga zostają często udostępniane w mediach społecznościowych, wiele osób je komentuje, odnosi się do nich, rozwija tematy, warto, abyś śledził taką witrynę.
Które blogi SEO w takim razie dobrze znać? Oczywiście trudno podać listę, która będzie ostateczna i odpowiednia dla każdego, niemniej spróbujmy zaprezentować kilka użytecznych źródeł z dawką rzetelnej wiedzy.
Jeśli szukasz zróżnicowanych, sprawdzonych informacji z dziedzin SEO, SEM i SXO, z pewnością znajdziesz je na blogu Semcore. Kto może lepiej wyjaśniać, tłumaczyć i doradzać w zakresie pozycjonowania, e-commerce, reklamy i marketingu, jeśli nie profesjonalna agencja z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem w branży? Warto podkreślić, że Semcore publikuje sporo i regularnie. Artykuły docenią m.in. te osoby, które chcą dotrzeć do konkretnych informacji na temat efektywnych rozwiązań w zakresie rozwijania i optymalizacji swojej witryny, poprawiania jej widoczności, funkcjonalności, zwiększania konwersji, budowania wizerunku marki etc.
Blog Delante zbiera treści z kilku głównych kategorii: e-commerce, marketing, news, reklamy PPC, SEO, vlog i kariera. Twórcy stawiają na promowanie najlepszych praktyk, dzielenie się cennymi wskazówkami, badanie rynku. Blog Delante może przyciągać uwagę m.in. tych, którzy szukają pomocy w tworzeniu i optymalizacji kampanii reklamowych (takich jak Google Ads czy Facebook Ads) i chcą osiągnąć jak najlepsze rezultaty. Coś dla siebie znajdą również Ci, którzy chcieliby spróbować swoich sił w branży SEO.
Na blogu TENSE oprócz treści ze standardowych kategorii, takich jak pozycjonowanie, optymalizacja i link building, można czytać również artykuły i newsy z dziedzin content marketingu, analityki, social mediów, marketingu wizerunkowego, HR-u, programów partnerskich, a nawet ciekawostki z życia firmy. TENSE publikuje np. wywiady ze swoimi współpracownikami, sporo porad dla tych, którzy dopiero zapoznają się z SEO, raporty branżowe etc.
WhitePress to platforma, która wspiera działania z zakresu content marketingu oraz influencer marketingu i oferuje również świetną bazę wiedzy, która ujmuje szerszą perspektywę. Oprócz artykułów poświęconych różnym odcieniom marketingu, copywritingu, PR-u, reklamy, zainteresowani znajdą tu także specjalny dział SEO dla początkujących oraz specjalistów, dział aktualności i wydarzeń, jak również omówienia branżowych kwestii prawnych.
Blog freelancera, specjalisty SEO, niezależnego konsultanta i wykładowcy. Takie niezależne spojrzenie z pewnością przyda się tym, którzy również planują karierę pozycjonera czy marketingowca. Słowik dzieli się swoją wiedzą na temat prowadzenia biznesu online, content marketingu, social media marketingu, user experience, link buildingu czy optymalizacji SEO. Sporo tu opinii, analiz, rekomendacji i newsów, blog stanowi kompendium użytecznej wiedzy opracowanej w przystępnej formie.
Oprócz powyższych przykładów na pewno warto również zajrzeć na blogi Eactive, Pozycjonusz, Widzialni, Verseo, Artefakt czy Senuto. Wybór jest dosyć szeroki, dlatego dobrym rozwiązaniem jest śledzenie co najmniej kilku z nich. Poza tym, polska blogosfera to nie wszystko, research warto poszerzyć o najlepsze blogi zagraniczne.
Blogi SEO to oczywiście nie jedyne źródła informacji o branży – gdzie jeszcze warto zaglądać? Przede wszystkim należy dokładnie sprawdzać newsy Google, oprócz tego zapoznać się z wszystkimi najważniejszymi informacjami, które oferuje firma. W dziale Google Search Coentral znaleźć można np. specjalny przewodnik dla początkujących na temat optymalizacji witryn pod kątem wyszukiwarek, jak również przewodnik SEO dla zaawansowanych. Oprócz tego cennym narzędziem jest także Google Trends, które pozwala na wgląd w aktualne statystyki dotyczące zapytań kierowanych do wyszukiwarki przez użytkowników.
Ciekawostki i newsy branżowe znaleźć można w tematycznych serwisach – polskich oraz zagranicznych, takich jak np. Search Engine Journal czy Search Engine Watch. Bez wątpienia w znaczącym stopniu można poszerzyć swoją wiedzę, biorąc udział w różnorodnych szkoleniach, konferencjach i innych eventach branżowych. Przyda się także zaangażowanie w networking, poszerzanie grona znajomych z branży i wymienianie się informacjami oraz nowymi rozwiązaniami w zakresie optymalizacji i link buildingu. Co jeszcze? Dobrze oczywiście śledzić najnowsze publikacje książkowe, sprawdzać podcasty czy vlogi, które powiązane są z tematyką. Z pewnością pomocne może okazać się również śledzenia branżowych fanpage’y i profili w mediach społecznościowych, dołączenie do określonych grup na Facebooku etc. Im szerszy kontekst uzyskamy, tym lepiej. SEO jest dziedziną, która nie tylko zazębia się z innymi, ale też dynamicznie się zmienia, dlatego dostęp to zróżnicowanych, wartościowych źródeł będzie niezwykle pomocny.