Na skróty
Niejednokrotnie można usłyszeć, że jakaś firma to marka premium – co to znaczy i czy ma to jakieś znaczenie w typowym marketingu? W tym artykule przybliżymy definicję marki premium oraz podpowiemy, jak można się taką marką stać.
Określenie, czym jest marka premium, może być trudne, ponieważ zależy od tego, kogo zapytasz. Każda osoba ma swoją własną definicję „premium”. Zatem to, co ma znaczenie dla jednej osoby, może nie mieć znaczenia dla drugiej. Marka premium to osoba, firma, produkt lub usługa ogólnie postrzegana jako posiadająca wyjątkową wartość w umyśle rynku docelowego. Innymi słowy, marki premium mają połączenie wielu różnych cech, które sprawiają, że marka staje się lepsza niż inne, a jednocześnie jest nadal ogólnodostępna. Oferują połączenie najwyższej jakości, wartości, przeznaczenia i wyjątkowego doświadczenia. Większość osób kojarzy markę premium z wyższą ceną. Ale cena nie jest jedyną cechą, która sprawia, że marka jest „premium”. Oto kilka innych:
Jednocześnie marki są dostępne dla wszystkich, którzy mają odpowiednią ilość gotówki, by zakupić ich produkty. Na przykład marką premium będzie smartfon z większą ilością pamięci i lepszym aparatem, który będzie droższy od tego samego modelu z gorszymi parametrami.
Głównym czynnikiem, który sprawia, że marka luksusowa jest ekskluzywna, jest niedostępność produktu dla przeciętnego nabywcy. Oczywiście jest oczywiste, że luksusowe marki mogą być wysokiej jakości, ale mogą to również osiągnąć marki premium, które zapewniają wysoką jakość i starają się sprzedawać każdemu, kogo na to stać. Z drugiej strony luksusowe marki nie starają się służyć masom ani nie chcą, aby ich produkty były łatwo dostępne, nawet po wysokich cenach. Niedobór jest kluczowy, jeśli chodzi o marketing luksusu, i to właśnie sprawia, że jest to przede wszystkim aspiracja. To nie bogaci napędzają sektor luksusowy, to tak naprawdę ludzie aspirują do tego segmentu. Tak więc marka, która chce odnieść sukces jako marka luksusowa, musi zachować wysoki poziom ekskluzywności i niedoboru, oprócz innych cech premium.
Ekskluzywne marki właśnie takie – ekskluzywne – dlatego ważne jest, aby tak się zachowywać. Upewnij się, że Twoja marka wyróżnia się, pokazując, że nie tylko jesteś premium w wizerunku, ale także oferujesz usługi lub produkty premium, których nie można znaleźć nigdzie indziej. Kiedy Twoja marka emanuje zaufaniem, konsumenci są do niej przyciągnięci i będą chcieli stać się jej częścią w każdy możliwy sposób. Oprócz pewności siebie musisz komunikować jakość. Większość marek powie, że oferuje produkty i usługi wysokiej jakości, ale jako marka premium Twój poziom jakości musi przewyższać wszystkie inne. W zależności od produktu pamiętaj, aby dokładnie pokazać, co czyni go tak wyjątkowym. Opowiedz swoją historię i pokaż, dlaczego Twoje produkty są warte trochę więcej niż przodujące marki masowe. Obejmuje to Twoją witrynę internetową, platformy mediów społecznościowych i wszędzie tam, gdzie prezentowana jest Twoja marka. Komunikuj markę premium, tworząc doskonały wygląd i styl. Konsumenci dobrze reagują na eleganckie czcionki, fajne obrazy i kampanie z dużą ilością obrazów, zwłaszcza wysokiej jakości obrazy, które są estetyczne.
Główna różnica między markami luksusowymi a markami premium dotyczy odbiorców, do których są kierowane. Marki premium są skierowane do szerokiego grona odbiorców, w zasadzie do każdego, kto potrzebuje ich produktu i jest gotów zapłacić za jego wysoką jakość. Marki luksusowe, jak wspomnieliśmy, nie starają się przemówić do wszystkich i chcą pozostać ekskluzywne, dlatego ustalają swoje ceny na zaporowo wysokim poziomie, choć niekoniecznie przekłada się to na znacznie wyższą jakość niż premium. Niezależnie więc jak są to drogie firmy, to od jakości produktów i ich dostępności zależy czy marka należy do sektora premium, czy do sektora luksusowego.