Marketing dla medycyny estetycznej zgodny z prawem [2023]
13 min
13 min
Na skróty
Od 1 stycznia 2023 roku zakazane będzie reklamowanie m.in. w Internecie sprzętu specjalistycznego, implantów i produktów medycyny estetycznej, a także wyrobów opartych na laserze oraz kwasie hialuronowym.
Szerszy niż dotychczas będzie też zakaz reklamowania zabiegów medycyny estetycznej, a także innej działalności, w której wykorzystywane są wyroby medyczne (na przykład działalność salonów kosmetycznych informujących o usługach z wykorzystaniem lasera czy kwasu hialuronowego).
Jak producenci, sprzedawcy i właściciele gabinetów będą pozyskiwać klientów?
Okazuje się, że ciągle istnieje na to sposób – całkowicie zgodny z prawem.
Poniżej dowiesz się więcej na ten temat.
Zakaz reklamy wielu zabiegów i produktów z branży medycyny estetycznej, wchodzący w życie 1 stycznia 2023 roku, to efekt nowej ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku. Jej celem jest przystosowanie polskiego rynku do regulacji unijnych, a dokładnie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro.
W efekcie zmian od 1 stycznia 2023 roku niezgodne z prawem będzie nie tylko (jak dotychczas) reklamowanie zabiegów zdrowotnych czy wykorzystywanie wizerunków lekarzy do reklamy, ale też wykorzystywanie w tym celu wizerunków influencerów i również innych osób niezwiązanych z branżą medyczną. Nie będzie także dopuszczalne reklamowanie usług wykorzystujących wyroby medyczne. Przykładowo zakaz obejmie reklamę usług medycyny estetycznej czy salonów kosmetycznych, w których wykorzystywane są:
Kara za złamanie przepisów może wynosić nawet 2 miliony złotych.
Warto dodać, że zakaz reklamowania wchodzi w życie 1 stycznia 2023 roku, ale kampanie uruchomione przed tym terminem mogą funkcjonować jeszcze do 30 czerwca 2023 roku.
Nowe przepisy nie dotyczą wyłącznie branży medycyny estetycznej. Zgodnie z ustawą, reklama każdego wyrobu medycznego, która będzie kierowana do wiadomości publicznej, musi być zrozumiała dla każdego odbiorcy. Zabraniane jest jakiekolwiek wprowadzanie w błąd. Aktorzy wcielający się w rolę lekarzy lub pielęgniarek znikną więc z ekranów telewizorów. Również takie scenerie jak gabinety lekarskie czy placówki medyczne będą pojawiać się znacznie rzadziej w kontekście promowania usług lub produktów.
W przypadku medycyny estetycznej producenci, sprzedawcy i właściciele gabinetów nie będą mogli reklamować produktów i zabiegów, zgodnie z ustawą, w takich kanałach komunikacji jak:
Kluczowym aspektem nowych przepisów zakazujących promowania poszczególnych produktów i usług z branży medycyny estetycznej jest fakt, że w ustawie mowa o publicznym reklamowaniu. Nie każda strategia marketingowa musi opierać się na takich działaniach. Istnieje sposób na zainteresowanie klientów z pominięciem bezpośredniego promowania produktów lub usług. Wystarczy podejmować czynności, które będą budować zasięgi, jednak bez wykorzystywania kanałów reklamowych. Jak tego dokonać?
Rozwiązaniem jest budowanie widoczności serwisu internetowego w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania Google.
Strona internetowa lub sklep online to miejsce, które potencjalni klienci odwiedzają, aby umówić się na wizytę bądź złożyć zamówienie.
Zanim jednak taki proces zostanie zrealizowany, zainteresowana osoba musi znaleźć witrynę w Internecie. Do tego wykorzystuje się Google. Użytkownicy najczęściej otwierają strony wyświetlane na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Widoczność w Google dla wielu fraz kluczowych związanych z proponowanymi produktami lub usługami jest więc strategią, która okaże się efektywna i skutecznie zwiększy poziom konwersji.
Strategia marketingowa polegająca na budowaniu widoczności w wyszukiwarce to SEO (Search Engine Optimization), czyli pozycjonowanie stron internetowych. Najważniejszym aspektem tego rozwiązania jest fakt, że taka forma pozyskiwania ruchu potencjalnych klientów nie może być określana działaniem reklamowym. Prawidłowo realizowane SEO dla biznesu z branży medycyny estetycznej to strategia całkowicie zgodna z prawem.
I to właśnie na tej płaszczyźnie biznesy mogą upatrywać szansę na poprawę wyników i dotarcie do zainteresowanych klientów.
Wypowiedź eksperta na temat nadchodzących zmian:
❝❝
Zakazy i ograniczenia w reklamach dotyczących medycyny nie są nowością. W praktyce były jednak od lat obchodzone przez angażowanie w nie osób, które nie wykonują zawodów regulowanych – a więc nie mogły być skutecznie ścigane przez samorządy zawodowe.
Nowe przepisy są nakierowane m.in. na ograniczenie wypowiedzi influencerów oraz wykorzystania aktorów w reklamach wyrobów medycznych. Wraz z nową ustawą uszczelniono też inne ograniczenia w reklamie. Od 1 stycznia 2023 r. ograniczenia uderzą również w przedsiębiorców, którzy mogą nie spodziewać się objęcia regulacjami związanymi z medycyną – jak np. salony kosmetyczne.
Efektem regulacji powinno być ograniczenie niedozwolonej reklamy, co jednak nie jest równoznaczne z ogólnym zakazem informowania o działalności. Pomimo, że nowe przepisy wprost o tym nie mówią, to dopuszczają, a nawet pośrednio premiują publikowanie tekstów o charakterze informacyjnym, naukowym czy promującym zachowania prozdrowotne.
Nie jest to oczywiste – ponieważ nowa ustawa nic na ten temat nie wspomina i skupia się na zakazie reklamy. Tymczasem ustawa ta nie jest jedynym aktem prawnym regulującym reklamę oraz informowanie o wykonywaniu działalności związanej z szeroko pojętą medycyną. Inne przepisy (które w dalszym ciągu będą obowiązywać nawet po wejściu w życie nowej ustawy) pozwalają publikować artykuły i informacje o neutralnym charakterze, które jednak pośrednio mogą budować rozpoznawalność danego przedsiębiorcy i w ten sposób ułatwiać znalezienie go w Internecie.
Artykuły takie mogą być publikowane zarówno przez lekarzy, jak i przez osoby niezwiązane z zawodami regulowanymi (których ograniczenia do tej pory co do zasady nie dotyczyły).
Teksty o charakterze informacyjnym nie mogą co prawda wprost zachęcać do zakupu produktów, jednak pozwalają budować rozpoznawalność w sieci i generować ruch na stronie poprzez wykorzystanie słów kluczowych. Świadomy dobór słownictwa oraz tematyki treści nie jest zakazany, a wręcz przeciwnie – stanie się jednym z nielicznych sposobów pomagających potencjalnym klientom odnaleźć przedsiębiorcę specjalizującego się w danym obszarze. Takie działanie pozostaje dozwolone – a z uwagi na szersze niż dotychczas ograniczenia reklamy, neutralne artykuły i informacje mogą stać się z czasem najbardziej powszechnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów.
❞❞
~~ Andrzej Boboli, radca prawny, senior manager w Olesiński & Wspólnicy.
SEO składa się z trzech podstawowych ogniw, które łącznie składają się na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce:
❝❝
⮕ Pamiętaj, że rezultaty działań SEO będą widoczne po jakimś czasie. Od wprowadzenia zmian do zauważenia korzyści mogą minąć 4 miesiące, a nawet rok. ~ Centrum Wyszukiwarki Google.
❞❞
Efekty strategii SEO pojawiają się w różnym czasie, a wpływ na ten czynnik ma wiele aspektów. To przede wszystkim: branża, wielkość serwisu oraz działania konkurencji z zakresu pozycjonowania. Im rywalizacja o pierwsze miejsca w wyszukiwarce jest większa, tym strategia SEO musi być lepiej dopracowana, a oczekiwanie na satysfakcjonujące rezultaty będzie nieco dłuższe. Im wcześniej zaczniesz, tym lepiej.
Według statystyk wysoka pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania może częściej prowadzić do konwersji niż publikacja reklam Google Ads. Świadczy o tym przede wszystkim współczynnik CTR (click-through rate). Badania przeprowadzone przez Baclinko wskazują, że średnia wartość dla pierwszego miejsca w wynikach organicznych wynosi około 27,6%, a trzy TOPowe pozycje zbierają ponad 54% ruchu organicznego. To znaczna przewaga nad reklamami Google Ads w sieci wyszukiwania, gdzie według badań WordStream przeciętny CTR wynosi od 2 do 6%.
⮕ Efekty wdrożenia strategii SEO to:
Biznesy działające w branży medycyny estetycznej mogą korzystać z SEO, aby rozwijać swoją działalność zgodnie z prawem. Wyszukiwarka służy wielu użytkownikom do pozyskiwania informacji na temat usług, produktów, a także poszukiwania odpowiednich sklepów, czy gabinetów specjalistów.
Poniżej znajdują się przykładowe frazy kluczowe związane z branżą medycyny estetycznej wraz z wolumenem wyszukiwania w skali miesięcznej:
Skuteczna strategia SEO dla biznesu z branży medycyny estetycznej pozwala na:
Strategia SEO może być realizowana zarówno na całą Polskę, jak i lokalnie. Oznacza to, że zależnie od potrzeb oraz charakterystyki biznesu możliwe jest budowanie widoczności dla określonego obszaru. Wówczas pozyskiwany ruch składa się z użytkowników realnie zainteresowanych usługą lub produktem.
Dowiedz się więcej: Pozycjonowanie lokalne.
Przygotowaliśmy kilka porad, których wdrożenie pozwoli pozytywnie wpłynąć na widoczność strony internetowej w Google. To uniwersalne rozwiązania, sprawdzające się w obrębie każdego serwisu, bez względu na charakter witryny.
Algorytm Google chętniej wyświetla na wysokiej pozycji te strony, które są odpowiednio zoptymalizowane. Dlatego należy zadbać o każdy aspekt techniczny witryny, aby serwis był przyjazny dla użytkowników oraz robotów indeksujących. W skład optymalizacji wchodzą przede wszystkim:
To tylko niektóre elementy podlegające optymalizacji w ramach SEO. Praktycznie każdy aspekt techniczny serwisu internetowego wpływa na pozycję witryny w Google.
Frazy kluczowe to wyrażenia, których wyszukują użytkownicy. Należy pozycjonować serwis na słowa związane z oferowanymi produktami lub usługami, jednocześnie budzące zainteresowanie internautów. Wysoka pozycja na takie słowa zwiększa ruch organiczny.
Pozycjonowanie na popularne frazy kluczowe wymaga większego zaangażowania, ponieważ większa liczba serwisów rywalizuje na takie wyrażenia. Dlatego poza realizacją SEO dla słów o największym popycie warto zadbać o widoczność dla wielu innych fraz o nieco mniejszym zainteresowaniu użytkowników. Wówczas ruch pozyskiwany do witryny pochodzi z wielu wyrażeń, ale ciągle związanych z ofertą, co skutecznie zwiększa szansę na konwersję.
W przypadku pozycjonowania lokalnego frazy kluczowe powinny nawiązywać również do określonego miasta (ewentualnie dzielnicy lub województwa). W ten sposób generowany ruch będzie składać się z użytkowników, którzy chcą skorzystać z oferty w konkretnej lokalizacji.
Frazy kluczowe muszą więc być popularne, wyszukiwane przez użytkowników, dopasowane do podstrony i odpowiadać intencji internautów.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Słowa kluczowe – Poradnik.
Serwis internetowy musi być odpowiednio dopasowany do potrzeb użytkowników oraz urządzeń, z których korzystają. Witryna powinna więc poprawnie wyświetlać się na smartfonach, tabletach, laptopach oraz ekranach monitorów. Równie istotny jest czas ładowania strony. Jeżeli serwis wczytuje się zbyt długo, algorytm Google niechętnie wyświetli adres URL na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Warto dodać, że od 2022 roku Google podczas ustalania rankingu bierze pod uwagę Core Web Vitals. To wskaźniki, które szczegółowo określają, czy witryna ładuje się odpowiednio szybko, a następnie poprawnie wyświetla na ekranie użytkownika.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Core Web Vitals.
Coraz większe znaczenie w SEO odgrywa także User Experience. Jeżeli serwis jest widoczny w Google, ale pozostaje nieprzyjazny dla użytkowników, współczynnik konwersji będzie niski. Strategia polegająca na połączeniu działań SEO i UX to SXO (Search Experience Optimization). Takie rozwiązanie stanowi rozszerzenie pozycjonowania i doskonale sprawdza się zarówno na stronach firmowych, jak i w przypadku sklepów internetowych. Wówczas buduje się widoczność oraz pozyskuje ruch, który następnie jest wartościowany. W efekcie wzrasta liczba realizowanych konwersji (np. sprzedaż usług lub produktów).
Do praktyk wchodzących w skład SXO należą:
Jeżeli chcesz, możesz samodzielnie sprawdzić widoczność swojej strony internetowej w Google. Podstawowe informacje uzyskasz przy pomocy narzędzia Google Search Console, które jest całkowicie darmowe. Problem w tym, że ilość udostępnianych danych jest mocno ograniczona.
Dlatego warto skorzystać z dodatkowych rozwiązań, pozwalających analizować nie tylko własny serwis, ale także porównywać widoczność na tle konkurentów, z którymi rywalizujesz – zarówno o pozycje w Google, jak i klientów.
Użytkownicy trafiają na Twoją stronę internetową, wyszukując różne frazy kluczowe w Google. Ważne jest to, aby odpowiednio zoptymalizować serwis pod słowa popularne i związane bezpośrednio z oferowanym produktem lub usługą.
Do analizy pozycji fraz kluczowych możesz wykorzystać narzędzie Semstorm lub Senuto.
W wybranym narzędziu przejdź do panelu z analizą fraz kluczowych. Następnie wpisuj sformułowania związane z Twoim biznesem, a także sprzedawanymi produktami lub usługami.
Ustal, jakie frazy kluczowe są odpowiednio dopasowane do Twojego biznesu. Możesz zrobić ich listę, importując dane z narzędzi bezpośrednio do arkusza kalkulacyjnego.
Pamiętaj, że pozycjonowanie powinno skupiać się nie tylko na wyrażeniach sprzedażowych (np.: „powiększanie ust Warszawa”), ale także słowach zawierających konkretne pytania. Widoczność na takie słowa pozwoli generować ruch, który następnie można wartościować (linkowaniem, formularzami, pop-upami, rabatami i promocjami, newsletterem), a także buduje topical authority, czyli autorytet tematyczny mający ogromne znaczenie dla SEO.
Udało Ci się przygotować listę fraz, w których tkwi potencjał dla Twojego biznesu?
W następnym kroku podpowiemy, jak sprawdzić, czy Twój serwis wyświetla się na wybrane wyrażenia.
Istnieje kilka metod sprawdzania pozycji fraz kluczowych. Przedstawimy dwie najprostsze i najskuteczniejsze, z których możesz skorzystać.
Metoda #1
Jeżeli korzystasz z narzędzia Senuto, przejdź do funkcji Monitoring. Następnie Utwórz projekt.
W wyświetlonym panelu wpisz nazwę swojej domeny oraz uzupełnij listę o frazy kluczowe, które udało Ci się wyselekcjonować w poprzednim kroku.
Narzędzie po kilku chwilach wyświetli pozycję dla wskazanych słow. Dodatkowo widoczność tych wyrażeń będzie ciągle monitorowana. W ten sposób możesz na bieżąco sprawdzać pozycje fraz, które są ważne dla Twojego biznesu.
Ta metoda sprawdzi się również do analizy pozycji Twoich konkurentów. Wystarczy uruchomić projekt, a następnie podać nazwy domen, z którymi rywalizujesz w Google.
Ciekawym rozwiązaniem jest także funkcja Analiza konkurencji, która pozwala porównać serwisy pod kątem pozycji fraz kluczowych w Google.
Taka analiza pozwoli uzupełnić strategię SEO o frazy, na które widoczna jest konkurencja, ale Twój serwis pozostaje na bardzo niskiej pozycji. W ten sposób zaczniesz budować przewagę i coraz większy ruch organiczny.
Metoda #2
Jeżeli nie chcesz inwestować w narzędzie typu Senuto, możesz ręcznie sprawdzić pozycję fraz kluczowych przy pomocy Google Search Console. Co prawda dla większej ilości wyrażeń zajmie to nieco czasu, ale jest to metoda całkowicie bezpłatna.
Otwórz Google Search Console i przejdź do zakładki Skuteczność, a następnie Wyniki wyszukiwania. Utwórz odpowiedni filtr, który pozwoli przeanalizować dane konkretnej frazy kluczowej, klikając przycisk Nowa – Zapytanie.
W wyświetlonym polu wpisz frazę, która Cię interesuje. Filtr możesz doprecyzować, wybierając jedną z opcji: zapytania zawierające, zapytania niezawierające, dokładne zapytanie, wyrażenia regularne.
Narzędzie wyświetli wykres z danymi na temat: widoczności, kliknięć, CTR, pozycji. Jeżeli chcesz sprawdzić pozycję, włącz odpowiedni filtr. Wybierz także zakres dat, aby analizować odpowiedni okres. W ten sposób sprawdzisz pozycję w Google na dowolną frazę kluczową.
Więcej na temat widoczności domeny możesz dowiedzieć się w artykule: Jak sprawdzić pozycję i widoczność strony w Google?
Linki zewnętrzne prowadzące do strony internetowej mają wpływ na widoczność serwisu w Google. Do analizy odnośników wykorzystaj narzędzie Ahrefs.
W bezpłatnej wersji sprawdzisz tylko linki do domeny, którą posiadasz. Natomiast z abonamentem narzędzie pozwala wykonać porównanie na tle konkurencji. Gdy Twoja strona zostanie odpowiednio zoptymalizowana i będzie posiadać wartościowe treści, istotne z punktu widzenia pozycjonowania będzie zbudowanie lepszego profilu linkowego względem domen, z którymi rywalizujesz o wysokie pozycje.
Linki zewnętrzne dla swojej domeny oraz serwisów konkurencji sprawdzisz otwierając narzędzie Site Explorer. Po wykonanej analizie otrzymasz dane dotyczące linkowania. To jednak liczby, które w praktyce mówią niewiele. Dlatego przejdź do zakładki Linki zwrotne.
Otrzymasz listę adresów URL, na których zostały umieszczone linki prowadzące do analizowanej domeny. Dane możesz sortować lub eksportować do arkusza kalkulacyjnego, aby łatwiej nimi zarządzać.
Jeżeli interesuje Cię porównywanie profili linkowych, otwórz zakładkę Przekrój linków (Link Intersect). Następnie podaj nazwy domen i wykonaj analizę. Po chwili otrzymasz listę serwisów, które linkują do konkurencji, ale nie do Twojej witryny.
W ten sposób możesz przygotować strategię relinkowania, polegającą na pozyskiwaniu tych samych odnośników, którymi dysponuje konkurencja. Gdy Wasze profile będą podobne, możesz uzupełnić swoją strategię o linkowanie z unikalnych miejsc, gdzie nie ma odnośników do Twoich rywali, aby w ten sposób się wyróżnić i zbudować autorytet zwiększający widoczność w Google.
Jak badać jakość linku zewnętrznego? W Ahrefs dostępny jest wskaźnik DR (Domain Rating), jednak pozostaje podatny na manipulacje. Z tego powodu trudno wskazać uniwersalny sposób na analizę mocy linku zewnętrznego.
Staraj się pozyskiwać odnośniki z serwisów powiązanych tematycznie z Twoją domeną, widocznych w Google z dużym ruchem organicznym, gdzie publikowany jest wartościowy content.
Strategie SEO i SXO są dla firm z branży medycyny estetycznej zgodne z prawem, nawet po nowelizacji ustawy, która wchodzi w życie z pierwszym dniem 2023 roku. Ich wdrożenie pozwala skutecznie budować rozpoznawalność w sieci, przewagę konkurencyjną, jednocześnie generując ruch organiczny, następnie przeobrażany w sprzedaż produktów lub usług. To sposób na marketing, który przynosi efekty.
Zakaz reklamowania rozpoczyna się od dnia 1 stycznia 2023 roku, ale kampanie uruchomione przed tym terminem mogą działać jeszcze do 30 czerwca 2023 roku.
Kara za złamanie przepisów może wynieść do 2 milionów złotych.
Najnowsze zmiany dotyczą reklamy medycyny estetycznej i wprowadzają nowe restrykcje w zakresie promowania tego rodzaju usług i produktów. Oznacza to zakaz promowania na przykład produktów i usług opartych na kwasie hialuronowym. Za złamanie przepisów grozi kara finansowa do 2 milionów złotych.
1 stycznia 2023 roku w życie wchodzi zakaz reklamy medycyny estetycznej. Alternatywą dla standardowej reklamy staje się np. pozycjonowanie w Google, które nie jest bezpośrednią reklamą, a budowaniem naturalnych zasięgów w Internecie.
Od 1 stycznia 2023 r. niedozwolone będzie promowanie wyrobów medycznych wykorzystywanych w medycynie estetycznej. Oznacza to zakaz reklamowania między innymi produktów i usług opartych na kwasie hialuronowym. Za złamanie przepisów grozi kara do 2 milionów złotych.
Andrzej Boboli, radca prawny w Olesiński & Wspólnicy, mówi: „Nowe przepisy są nakierowane m.in. na ograniczenie wypowiedzi influencerów oraz wykorzystania aktorów w reklamach wyrobów medycznych. Wraz z nową ustawą uszczelniono też inne ograniczenia w reklamie. Od 1 stycznia 2023 r. ograniczenia uderzą również w przedsiębiorców, którzy mogą nie spodziewać się objęcia regulacjami związanymi z medycyną – jak np. salony kosmetyczne”.
W efekcie zmian od 1 stycznia 2023 roku niezgodne z prawem będzie nie tylko reklamowanie zabiegów zdrowotnych, ale również wykorzystywanie do promowania np. influencerów. Oznacza to, że już nie można reklamować powiększania ust, podobnie jak implantów, wyrobów opartych na laserze i kwasie hialuronowym.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Jak SEO wypada pod kątem działań lokalnych? Pytam głównie z myślą o gabinecie 🙂
Jeżeli gabinet posiada stronę internetową, to witryna może być pozycjonowana na frazy kluczowe związane ze świadczonymi usługami oraz określoną lokalizacją. Taką strategię przygotowuje się na podstawie analizy popularności słów wyszukiwanych przez potencjalnych klientów gabinetu. Dlatego efektem SEO/SXO będzie nie tylko widoczność i ruch, ale również konwersja.