Internet może stanowić świetną przestrzeń do rozwijania biznesu, docierania do klientów oraz zapewnienia sobie wysokich zysków. Jednak marketing online znacznie różni się w swoim sposobie funkcjonowania od marketingu tradycyjnego. Jeżeli chce się odnieść sukces w swojej branży, zostać zauważonymi w internecie, warto poznać podstawowe, złote zasady marketingu online.
Brand persona w marketingu online
Na samym początku rozpoczynania działalności w sieci musimy zadbać o określenie brand persony. Innymi słowy, musimy określić naszą grupę docelową, do której dostosujemy wszystkie nasze późniejsze działania. Przydatne będzie dokonanie segmentacji, czyli podziału odbiorców na podobne grupy, np. na podstawie wieku, zainteresowań, statusu. To pozwoli nam określić potrzeby danej grupy i jak najlepiej dopasować swoje usługi/produkty do danej brand persony. Ważną zasadą marketingu online jest wykonanie targetowania. Polega ono na wybraniu przynajmniej jednego segmentu użytkowników, do których skierujemy swoje działania. Największe błędy w tej kwestii, których należy się wystrzegać to:
zbyt duża grupa docelowa;
prowadzenie takiej samej komunikacji we wszystkich grupach docelowych;
niezrozumienie potrzeb danej brand persony przez niedokładne badania.
Ważnym etapem jest pozycjonowanie, które pozwala określić, jak dana grupa docelowa powinna patrzeć i odbierać kierowany do niej produkt. Jeśli nie czujemy się na siłach i nie wiemy, jak podejść do tematu samodzielnie, warto skorzystać z pomocy profesjonalnych agencji SXO, które pomogą nam poznać naszą grupę docelową i zbudować odpowiednią brand personę.
Content marketing, czyli inaczej marketing treści, to innymi słowy, produkowanie wartościowych tekstów, dzięki którym przyciągniemy uwagę użytkowników oraz zdobędziemy ich zaangażowanie. Zainteresowanie naszej grupy docelowej w praktyce przełoży się bowiem na duży ruch organiczny oraz wysokie pozycjonowanie w wyszukiwarkach. Niestety wiele osób nie rozumie jak obecnie wśród wielu podobnych produktów i usług dostępnych online, ważne jest indywidualne, oryginalne podejście do klienta. Dzięki tworzeniu wartościowych, nienachalnych treści nie tylko zdobędziemy sympatię naszych potencjalnych klientów, ale również uda nam się ich związać z naszą marką i zapewnić sobie ich lojalność. Sposobów na tworzenie oryginalnych, ciekawych, angażujących treści jest wiele. Czego zatem absolutnie nie należy robić?
Nie piszmy tekstów tylko pod algorytmy wyszukiwarki czy słowa kluczowe – pamiętajmy, że po drugiej stronie jest żywy człowiek!
Nie zanudzajmy użytkowników. Wzywajmy do akcji, angażujmy ich do działania, inspirujmy, w innym wypadku nie przykujemy ich uwagi.
Nie oszczędzaj na tworzeniu ciekawych treści. Obecnie marketing online właściwie bez nich nie istnieje. Jeśli zignorujemy tę zasadę marketingu online – nie liczmy na duże zyski.
Strategia i taktyka – zasady marketingu online
Nie zdawajmy się na przypadkowe działania i ciągłe zmiany. Marketing online ma sens, jeśli podejdziemy do tego strategicznie i będziemy trzymać się zaplanowanej taktyki. Działanie pod wpływem chwili i ciągłe zmiany w działaniu nie zadziałają na korzyść naszego biznesu. Jednocześnie nie oznacza to, że mamy nie być elastyczni i nie reagować na zachodzące zmiany. Warto jednak zaplanować sobie kilka podstawowych elementów takich jak:
Media społecznościowe w marketingu internetowym – porady
Prowadząc jakiekolwiek działania marketingowe w sieci, musimy pamiętać, że użytkownicy obecnie bardzo dynamicznie wymieniają się informacjami na temat kupowanych produktów, jakości obsługi, procesu zakupowego. Jeśli coś pójdzie nie tak, opinie niezadowolonych klientów w krótkim czasie zaczną pojawiać się na forach, w media społecznościowe, w rankingach usług. Ważne jest zatem, aby nasza komunikacja z klientem była wygodna, prosta oraz prezentowała najwyższą jakość.
Podstawą jest zapewnienie na Facebooku, Instagramie, czy Twitterze angażujących postów, pięknych zdjęć, czy ciekawych uwag. Każde z wyżej wymienionych portali skupia wokół siebie ogromną społeczność i jednocześnie służy różnych rodzajów komunikacji.
Facebook ma jest najbardziej elastyczny i stanowi doskonałe narzędzie do prezentowania bieżącej oferty, promocji, nowości, a także komunikacji za pomocą czata. Dzięki profilowi na Facebooku nasi klienci poznają naszą ofertę, zadadzą pytanie, a także będą mogli na co dzień budować swoją lojalność wobec firmy dzięki konkursom, zabawnym treściom oraz aktualnościom.
W Instagramie główną rolę pełnią zdjęcia, jeśli więc prowadzimy firmę, którą trudno prezentować za pomocą estetycznych zdjęć, lepiej zrezygnować z tej formy promocji. Instagram będzie doskonały do promowania współpracy z Influencerami, prezentowania marketingowych działań firmy oraz poznawaniu działań „od kuchni” dzięki Instastories.
Bardzo ważną zasadą jest, aby wszystkie działania w mediach społecznościowych były racjonalnie zaplanowane. Ponieważ zarówno zbyt częste, jak i zbyt rzadkie działania mogą zostać źle odebrane i tym samym dać przewagę naszej konkurencji. Warto skupić się na budowaniu społeczności wokół marki, bowiem takie długofalowe działania, zapewnią sukces naszych marketingowych działań online.