Mentoring — jaką rolę odgrywa w SEO
2 min
2 min
Na skróty
Mentoring uważany jest za jedną z najskuteczniejszych form rozwoju zawodowego i osobistego pracownika. Tradycyjna relacja „mistrz—uczeń” pomaga poszerzyć horyzonty, ułatwia młodszym pracownikom adaptację w nowym środowisku, ale przede wszystkim — stanowi fundament do rozwoju zawodowej samoświadomości i kompetencji miękkich. W dzisiejszym wpisie opowiemy nieco szerzej, czym jest mentoring — i odpowiemy na pytanie, czy może znaleźć zastosowanie w świecie marketingu internetowego. Zapraszamy do lektury!
Mentoring to jedna z podstawowych — i najbardziej dla nas naturalnych — form rozwoju zawodowego. Opiera się na relacji „mistrz-uczeń”; przypominającej sposób, w jaki swoje umiejętności kształcili średniowieczni rzemieślnicy czy… adepci wschodnich sztuk walki.
W klasycznym rozumieniu mentoring paruje ze sobą osobę o dłuższym stażu pracy z pracownikiem o mniejszym doświadczeniu — często tym, który dopiero rozpoczyna pracę w danej organizacji. W przeciwieństwie do tak popularnego dziś coachingu:
Co ważne — relacja mentora z mentee jest relacją partnerską — opartą na zaufaniu i współpracy, o mniej sztywnych granicach, niż w klasycznej relacji podwładnego z przełożonym. Mentor musi potrafić wejść, w stosunku do swojego ucznia, w przynajmniej kilka ról, o których więcej powiemy za moment.
I jeszcze jedna kwestia — mentoring z zasady nie jest szkoleniem pracownika z wykonywania podstawowych zadań. Założenie jest bowiem takie, że pracownik (uczeń) już te „twarde” umiejętności powinien posiadać — mentor ma mu pomóc wykorzystać ich pełen potencjał oraz zaadaptować do nowego środowiska pracy.
Taka forma rozwoju zawodowego znajduje swoje zastosowanie w niemal każdym środowisku. Od świata sportu (gdzie mentorem jest trener), przez edukację (zwłaszcza na poziomie akademickim) po, oczywiście, biznes — gdzie mentoring może być, w wielu przypadkach, bardziej opłacalną opcją niż coaching.
Jak wspomnieliśmy, podstawą mentoringu jest rozwój osobisty i zawodowy pracownika oraz jego samorealizacja w danym środowisku — niekoniecznie zaś, nauka specyficznych dla danego stanowiska kompetencji twardych. Dlatego też praca mentora w każdej branży: niezależnie, czy jest to SEO, czy sprzedaż lub consulting, wygląda dosyć podobnie.
Każdy dobry mentor powinien więc spełnić przynajmniej kilka ról:
Pozycja mentora wiąże się więc z bardzo dużą odpowiedzialnością — za to jego pomoc okazuje się być bezcenna dla mniej doświadczonych osób, dopiero wchodzących na nową ścieżkę kariery.
Gdy mówimy o mentoringu — branża SEO niekoniecznie przychodzi na myśl jako pierwsza. Ale to nie znaczy, że nie ma w niej miejsca na mentorów. Dla początkujących SEO-wców relacja mentorska z doświadczonym specjalistą jest świetną okazją, by pod jego okiem rozwinąć branżowe know-how, zbudować pierwsze relacje z innymi ekspertami w świecie marketingu czy wyrobić dobre nawyki we współpracy z klientami.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.