Mentoring uważany jest za jedną z najskuteczniejszych form rozwoju zawodowego i osobistego pracownika. Tradycyjna relacja „mistrz—uczeń” pomaga poszerzyć horyzonty, ułatwia młodszym pracownikom adaptację w nowym środowisku, ale przede wszystkim — stanowi fundament do rozwoju zawodowej samoświadomości i kompetencji miękkich. W dzisiejszym wpisie opowiemy nieco szerzej, czym jest mentoring — i odpowiemy na pytanie, czy może znaleźć zastosowanie w świecie marketingu internetowego. Zapraszamy do lektury!
Mentoring — co to?
Mentoring to jedna z podstawowych — i najbardziej dla nas naturalnych — form rozwoju zawodowego. Opiera się na relacji „mistrz-uczeń”; przypominającej sposób, w jaki swoje umiejętności kształcili średniowieczni rzemieślnicy czy… adepci wschodnich sztuk walki.
W klasycznym rozumieniu mentoring paruje ze sobą osobę o dłuższym stażu pracy z pracownikiem o mniejszym doświadczeniu — często tym, który dopiero rozpoczyna pracę w danej organizacji. W przeciwieństwie do tak popularnego dziś coachingu:
- zakłada, że mentor jest członkiem danej organizacji, a nie osobą „z zewnątrz”;
- zakłada dłuższy horyzont czasowy relacji „mistrza” i „ucznia” — oraz to, że po zakończeniu procesu mentoringu będą ze sobą ściśle współpracować;
- przynosi korzyści obu stronom — przede wszystkim uczniowi (mentee), który może pod okiem mentora kształtować swoją ścieżkę zawodową, rozwijać kompetencje i poznawać realia danego środowiska pracy; ale także mentorowi, dla którego relacja z młodszym pracownikiem jest okazją do rozwoju umiejętności miękkich oraz pielęgnowania własnego doświadczenia.
Co ważne — relacja mentora z mentee jest relacją partnerską — opartą na zaufaniu i współpracy, o mniej sztywnych granicach, niż w klasycznej relacji podwładnego z przełożonym. Mentor musi potrafić wejść, w stosunku do swojego ucznia, w przynajmniej kilka ról, o których więcej powiemy za moment.
I jeszcze jedna kwestia — mentoring z zasady nie jest szkoleniem pracownika z wykonywania podstawowych zadań. Założenie jest bowiem takie, że pracownik (uczeń) już te „twarde” umiejętności powinien posiadać — mentor ma mu pomóc wykorzystać ich pełen potencjał oraz zaadaptować do nowego środowiska pracy.
Taka forma rozwoju zawodowego znajduje swoje zastosowanie w niemal każdym środowisku. Od świata sportu (gdzie mentorem jest trener), przez edukację (zwłaszcza na poziomie akademickim) po, oczywiście, biznes — gdzie mentoring może być, w wielu przypadkach, bardziej opłacalną opcją niż coaching.
Jaką rolę powinien pełnić dobry mentor?
Jak wspomnieliśmy, podstawą mentoringu jest rozwój osobisty i zawodowy pracownika oraz jego samorealizacja w danym środowisku — niekoniecznie zaś, nauka specyficznych dla danego stanowiska kompetencji twardych. Dlatego też praca mentora w każdej branży: niezależnie, czy jest to SEO, czy sprzedaż lub consulting, wygląda dosyć podobnie.
Każdy dobry mentor powinien więc spełnić przynajmniej kilka ról:
- nauczyciela i opiekuna, czuwającego nad procesem rozwoju zawodowego swojego mentee;
- niezawodnego pomocnika w sytuacjach, które w danym momencie mogą przerastać kompetencje ucznia;
- inspiratora, pomagającego znaleźć i utrzymać motywację do dalszego rozwoju;
- przewodnika po danym środowisku oraz strukturze organizacji;
- doradcy, który wskazuje kolejne cele na drodze rozwoju kariery zawodowej;
- pośrednika w budowaniu sieci kontaktów, nowych relacji zawodowych;
- „modelu do naśladowania” — wzoru dobrych praktyk.
Pozycja mentora wiąże się więc z bardzo dużą odpowiedzialnością — za to jego pomoc okazuje się być bezcenna dla mniej doświadczonych osób, dopiero wchodzących na nową ścieżkę kariery.
Mentoring w SEO
Gdy mówimy o mentoringu — branża SEO niekoniecznie przychodzi na myśl jako pierwsza. Ale to nie znaczy, że nie ma w niej miejsca na mentorów. Dla początkujących SEO-wców relacja mentorska z doświadczonym specjalistą jest świetną okazją, by pod jego okiem rozwinąć branżowe know-how, zbudować pierwsze relacje z innymi ekspertami w świecie marketingu czy wyrobić dobre nawyki we współpracy z klientami.