Na skróty
Copywriting sprzedażowy jest sztuką sprzedawania za pomocą słów. Umieszczona w internecie informacja powinna być napisana w sposób, który uwzględnia potrzeby i oczekiwania stawiane ze strony klientów. Celem oczywiście jest zwiększenie wyników sprzedażowych, a co za tym idzie, maksymalizacja zysków oraz wzmocnienie znaczenia marki na rynku. Stworzenie ciekawej i zachęcającej oferty niestety nie jest tak prostą sprawą. Sprzedaż tekstem wymaga bowiem bardzo dobrej znajomości produktu lub usługi, analizy profilu swoich klientów, poznania konkurencji oraz dużej dawki kreatywności. Na czym właściwie polega copywriting sprzedażowy i o jakie elementy należy zadbać, aby był on skuteczny?
Niezależnie od branży, firmy zawsze konkurują ze sobą, oferując różnego rodzaju produkty lub usługi. Z uwagi na ogromny wybór, klienci bardzo często czują się przytłoczeni i mają problemy z podjęciem decyzji zakupowej. Marki sięgają więc po różnego rodzaju narzędzia, których zadaniem jest przekonanie do siebie kupujących i wyróżnienie się na tle innych produktów. Sprzedaż tekstem jest w tym przypadku bardzo istotnym elementem, bowiem to właśnie słowa odgrywają w handlu decydujące znaczenie. Warto o tym pamiętać i starać się wykorzystać w celu osiągnięcia lepszych wyników.
Wszystko opiera się na stosowaniu technik neuromarketingowych. Analizowanie poszczególnych usług z perspektywy klienta, pozwala zdecydowanie lepiej poznać jego oczekiwania. Stosowanie copywritingu nie może opierać się wyłącznie na sztucznych hasłach reklamowych, które w nachalny sposób nawołują do zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Czytanie o superlatywach nie stanowi elementu, którego oczekują odbiorcy. Ponadto większość użytkowników bardzo szybko skanuje treści umieszczone na stronie, wyszukując wyłącznie interesujących ich informacji. Z tego powodu należy pisać językiem korzyści, podkreślając najważniejsze, istotne z punktu widzenia kupującego elementy. Tekst musi być zrozumiały, skomplikowane zdania lub zastosowanie terminologii specjalistycznej nie jest pożądane.
Dokonując sprzedaży określonego produktu, należy mówić o nim w ten sposób, by konsument dokładnie mógł zrozumieć korzyści, które osiągnie jako nowy nabywca. Informowanie o tym, że dany produkt jest najlepszy, stanowi dość banalny element, który niewiele wnosi do oferty. Zdecydowanie lepiej skupić się na funkcjonalności, opisie szczególnych, innowacyjnych zalet. Opis dopasowany do oczekiwań klienta powinien rozbudzać jego wyobraźnię. W tym celu warto wykorzystać własną wiedzę i doświadczenia. Wszystko to wymaga wysiłku i cierpliwości. W rezultacie jednak uzyskać można treść, która wyróżnia się na tle konkurencji. Z całą pewnością zostanie to docenione przez potencjalnych odbiorców i może w znaczący sposób pomóc w zwiększeniu poziomu sprzedaży.
Kolejny ważnym elementem, jest stosowanie odpowiednich wyróżników oraz przejrzystość tekstu. Brak akapitów, nagłówków lub wypunktowań sprawia, że całość zaczyna się ze sobą zlewać. W rezultacie tekst czyta się ciężko i staje się on mało przystępny dla odbiorcy. Zlany tekst sprawia wrażenie długiego. Zdecydowana większość klientów nie zamierza poświęcać dużej ilości czasu na wnikliwą analizę oferty. Ogromną rolę odgrywa tu pierwsze wrażenie. Konsumenci oczekują konkretnych informacji, które pozwolą im odpowiedzieć na pytanie: dlaczego właśnie ten produkt powinienem kupić, a nie skorzystać z propozycji firmy konkurencyjnej?
Istotna jest także rola znajdującego się na samej górze nagłówka. To przede wszystkim on powinien zaciekawić czytelnika i skłonić go do zapoznania się z resztą znajdującej się na stronie treści.
Copywriting sprzedażowy musi odpowiadać na zastrzeżenia i wątpliwości, które mogą pojawić się w głowach potencjalnych klientów. Należy więc je odpowiednio przewidzieć. Rzeczą oczywistą jest fakt, iż większość sprzedawców nie zamierza informować swoich odbiorców o niedoskonałościach oferowanych przez nich produktów. Klienci jednak doskonale zdają sobie sprawę z tego, iż nie ma rzeczy idealnych. Wiarygodność oferty i jej realność, mocno przekłada się na zainteresowanie danym produktem i usługą.
Nie istnieje jeden, sprawdzony i zawsze skuteczny sposób na stworzenie treści, umożliwiającej sprzedaż tekstem. W każdym przypadku jest to bowiem zupełnie nowy, indywidualny projekt, który należy rozpocząć biorąc pod uwagę wszystkie poszczególne elementy. Każdorazowo należy jednak skupić się przede wszystkim na kliencie, bowiem to właśnie do niego adresujemy ofertę. Istotne są jego potrzeby, pragnienia oraz obawy. W prosty i przystępny sposób trzeba przedstawić mu poszczególne cechy produktu oraz wyjaśnić, w jaki sposób wpłyną na jego życie. Należy rozwiać wszelkie wątpliwości, które mogą zniechęcić do podjęcia decyzji zakupowej lub skłonić do skorzystania z oferty konkurencji.
Warto pamiętać również o tym, że na stworzenie bardzo dobrych treści potrzeba zarówno czasu, jak i doświadczenia. Oczekiwane wyniki mogą nie pojawić się od samego początku. Należy więc dać sobie wystarczająco czasu zarówno na naukę, jak i popełnianie błędów. Wszystko to przyczyni się w rezultacie do znalezienie najbardziej skutecznych rozwiązań.