Na czym polega marketing strategiczny?
2 min
2 min
Na skróty
Zanim wprowadzisz na rynek produkt lub usługę, powinieneś określić swoją strategię. W tym artykule przedstawimy Ci, czym jest marketing strategiczny. Dzięki temu będziesz miał podstawową wiedzę dotyczącą zarówno badań rynku, jak i analizy zachowań konsumentów. Takie informacje pozwolą Ci na prowadzenie długofalowych działań, które przyczynią się do rozwoju Twojego biznesu.
Marketing strategiczny jest dziedziną marketingu, która jest związana z planowaniem, a także formułowaniem planu działań na dłuższy okres. Wspomniany termin ma spory związek z zarządzaniem strategicznym, a także umiejętnością dostosowywania się organizacji do zmian, które zachodzą w otoczeniu rynkowym (zarówno bliższym, jak i dalszym).
Zmiany te bardzo często zachodzą w zakresie między innymi: usprawnień technologicznych, modyfikacji oferty produktowej, zachowań konsumentów, a także mediów promocji produktów oraz usług. Zmienia się również sposób sprzedaży i dystrybucji. W związku z tym każda firma powinna mieć własną strategię marketingową, a zarazem reagować na zmiany, które na bieżąco pojawiają się w biznesowym środowisku. Jeżeli jesteś zainteresowany profesjonalnie prowadzonym marketingiem strategicznym, możesz skorzystać z usług jednej ze sprawdzonych agencji SXO.
O etapach realizacji marketingu strategicznego sporo napisał Lambin Jean Jacques, czyli jeden z najbardziej uznanych francuskich autorów literatury, która omawiała to zagadnienie. Pierwszym etapem prowadzenia marketingu strategicznego jest analiza potrzeb, a więc zdefiniowanie rynków docelowych.
Kolejnym krokiem jest segmentacja rynku oraz wybór rynków docelowych. To także moment na pozycjonowanie Twojej oferty. Według opracowania Lambina Jeana-Jacquesa z 1993 roku trzecim etapem jest analiza okazji rynkowych. W związku z tym badany jest zarówno potencjał rynkowy, jak i cykl życia produktów.
Czwartym krokiem jest przeanalizowanie konkurencji, a także poszukiwanie przewagi konkurencyjnej. Z kolei piątym krokiem jest projektowanie strategii rozwoju. Dzięki wymienionym wyżej działaniom możliwe jest osiągnięcie długofalowych celów rynkowych. Przekonaj się również, co możesz osiągnąć, jeśli wdrożysz na dobre marketing strategiczny do swojego przedsiębiorstwa.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron oraz reklama Google Ads
Odpowiednio prowadzony marketing strategiczny niesie ze sobą praktycznie same korzyści dla firm, które z niego korzystają. Jednym z atutów takiego rozwiązanie jest znaczące poszerzenie liczby klientów, a także zwiększenie częstotliwości zakupów wśród aktualnych użytkowników. Dodatkowo zwiększa się także przeciętna liczba produktów, które są kupowane jednorazowo. Drugą niewątpliwą zaletą wdrożenia działań marketingu strategicznego jest zwiększenie udziału na rynku gospodarczym. Kolejnym powodem, dla którego warto zdecydować się na tę formę marketingu, jest obrona pozycji rynkowej. Masz bowiem możliwość budowania i kształtowania poprawnych relacji z klientami, a także umocnienia wizerunku marki.
Marketing strategiczny jest dziedziną marketingu, która od wielu dekad była badana przez specjalistów z tej dziedziny. Aktualnie formy działań marketingowych znacząco się zmieniły w stosunku do tego, co było widoczne na rynkach jeszcze kilkanaście lat temu. Coraz ważniejsze staje się jednak przeprowadzanie szczegółowej analizy zarówno okazji rynkowych, jak i konkurencji oraz potrzeb konsumentów. Z tego też powodu wiele firm decyduje się na skorzystanie z profesjonalnej agencji marketingu internetowego. Dzięki tej możliwości przedsiębiorcy oraz ich pracownicy mogą skupić się na najważniejszych działaniach, czyli swojej specjalizacji, a jednocześnie stale poszerzać udział firmy na rynku.