Na czym polega Product Listing Ads?
3 min
3 min
Na skróty
Nowoczesne formaty reklamy dostosowane są do zróżnicowanych potrzeb klientów. Sprawdzają się w promowaniu usług, budowaniu pozytywnego wizerunku marki, a także pozwalają poprawić wyniki sprzedaży. Właśnie na tej ostatniej kwestii skupia się program Product Listing Ads. Co warto wiedzieć o tego typu narzędziu digital marketingu? Jak wykorzystać PLA, aby wydatki były skuteczne? Odpowiadamy!
Zdj 1. Produkt Listing Ads to narzędzie należące do Google
Źródło: https://pixabay.com/photos/google-www-search-online-seek-485611/
PLA należy do grupy nośników reklamowych firmy Google. Jest elementem kompleksowej sieci umożliwiającej wykorzystanie wyszukiwarki jako skuteczny sposób dotarcia do klientów. Może być świetnym wsparciem dla SEO (pozycjonowanie i PLA to dość częsta praktyka dla promowania platform e-commerce) lub stać się samodzielnym elementem promocji.
Product Listing Ads (znany także pod skrótem PLA) to znany powszechnie format reklamy, który adresowany jest głównie do podmiotów działających na rynku e-commerce. Wprowadzony w 2022 roku element pozwala zwiększyć sprzedaż internetową, wspiera promowanie produktów ze sklepów internetowych i wymiernie przekłada się na rozpoznawalność marki.
Gdzie wyświetlane są reklamy PLA? Ich główna platforma to wyszukiwarka Google. Wyświetlają się na wszystkich urządzeniach z dostępem do Internetu, w wynikach wyszukiwania użytkowników. Mają więc bardzo dużą skuteczność, bo pokazują się grupie odbiorców, która realnie jest zainteresowana danym produktem.
Jaki format mają reklamy Product Listing Ads? Jedną z ich zalet jest wszechstronność, gdyż elementy te mogą mieć wersję graficzną lub tekstową. Grafiki PLA zawierają wiele istotnych z punktu widzenia odbiorcy informacji takich jak m.in. fotografie produktowe, logo sprzedawcy, nazwę artykułu, nazwę sklepu internetowego, który oferuje dany towar, a także cenę. Nie ma obowiązku umieszczania wszystkich tych elementów, aczkolwiek daje to wymierne korzyści w postaci poprawy wyniku uzyskanej konwersji.
Zdj 2. Tak wygląda przykładowe wyświetlanie produktów w PLA na zapytanie o buty
Źródło: Google
Jak wskazaliśmy wyżej, emisja reklam Product Listing Ads odbywa się przy pomocy wyszukiwarki Google. To tam pokazują się materiały, które informują użytkownika o możliwości zakupu danych towarów.
Jakie zalety ma program reklamowy Product Listing Ads?
Kampanie produktowe emitowane są poprzez konto w systemie Google Merchant Center. To warunek konieczny, aby wgrać pliki produktowe w system. Po założeniu konta konieczna jest jego prawidłowa konfiguracja, zgodna z wytycznymi amerykańskiego giganta.
Następnie należy przygotować i wgrać plik produktowy. To plik zawierający wszystkie informacje o produktach, niezbędne do reklamowania ich w systemie Product Listing Ads. Co powinien zawierać taki plik produktowy?
Plik produktowy powinien być wykonany w formie XML lub CSV i dopasowany do charakterystyki reklamy.
Po wgraniu pliku produktowego, do osoby zlecającej kampanię należy skorelowanie konta Google Merchant Center i Google Ads. Dlaczego ten krok jest tak istotny? Ponieważ reklamy PLA są częścią szerszej sieci Google Ads właśnie. Pełna konfiguracja kampanii odbywa się właśnie przez konto Google Ads (tam ustawiamy typ produktów, kraj odbiorców kampanii, podtyp działań reklamowych i ich nazwę zbiorczą).
W sekcji „Stawki i budżety” ustalany jest z kolei budżet kampanii produktowej, a także data rozpoczęcia i zakończenia działań. Od tego momentu do zlecającego należy już wyłącznie optymalizowanie kampanii produktowej tak, aby trafiła ona do jak najszerszego grona.
Jak można poprawiać efekty PLA? Skup się na analizie danych konwersji (dostępne w Google Analytics), a także postaraj się modyfikować stawki CPC tak, aby dopasować je do potrzeb użytkowników. Zwróć uwagę na najlepiej promujące się produkty i postaraj się nadać im wyższy priorytet. Możesz także dokonywać zmian na stronie internetowej (wdrażając nowoczesne elementy SXO czy obniżając ceny na kolejne partie towarów). Nie zapominaj też o remarketingu. Dzięki temu szybciej dotrzesz do klientów, którzy mieli już kontakt z Twoimi produktami.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.