Biznes

Na czym polega zadaniowy czas pracy?

3 min czytania
Na czym polega zadaniowy czas pracy?

8-godzinny dzień pracy w niektórych zawodach wcale nie musi być idealnym rozwiązaniem – ani dla pracownika, ani dla pracodawcy. Dlatego też polski kodeks pracy przewiduje kilka systemów czasu pracy; w dzisiejszym tekście przedstawimy ten, który w dobie pracy zdalnej zyskał na popularności najbardziej. Dowiedz się, co oznacza zadaniowy czas pracy – zapraszamy do lektury.

Co to jest zadaniowy czas pracy i na czym polega?

Większość systemów czasu pracy rozlicza pracownika z liczby przepracowanych godzin. Podstawowy system zakłada 8-godzinny dzień pracy przez 5 dni w tygodniu, a na przykład równoważny – umożliwia przedłużenie dnia pracy do nawet 12 godzin, w zamian za analogiczne skrócenie czasu pracy w innym dniu. W każdym przypadku mówimy oczywiście o zatrudnieniu na umowie o pracę na pełen etat – systemy te nie dotyczą umów cywilnoprawnych.

Zadaniowy czas pracy jest alternatywą dla „tradycyjnych” systemów. Działa on tak:

  • pracodawca określa, jakie zadania ma wykonać pracownik;
  • następnie, w porozumieniu z pracownikiem, ustala, w jakim czasie powinny być (realistycznie) zrealizowane zadania;
  • pracownik rozliczany jest nie za liczbę godzin (czas pracy w tym systemie w ogóle nie jest ewidencjonowany), a właśnie za wykonanie wyznaczonych zadań.

Oczywiście, jako że w tym systemie dalej obowiązują przepisy kodeksu pracy, zadania powinny być możliwe do zrealizowania w czasie 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo, z zachowaniem 5-dniowego tygodnia pracy. Jeśli zadanie wymaga większego nakładu pracy – pracownik ma takie samo prawo do wyższej stawki za nadgodziny, jak w innych systemach.

Zobacz  Taktyka i strategia a sukces w biznesie online

Ale co jest najważniejsze: w takim systemie pracownik ma pełną swobodę co do tego, jak zaplanuje sobie czas pracy. Nie musi pracować od 9 do 17, nie jest też „przywiązany” do firmowego biurka – jeśli pozwala mu na to charakter pracy, może wykonywać swoje zadania nawet w domu. Liczy się efekt.

Kiedy zadaniowy czas pracy sprawdza się najlepiej?

Wprowadzenie zadaniowego czasu pracy może mieć bardzo dużo sensu, jeśli:

  • sama praca ma charakter zadaniowy, twórczy i da się ją w prosty sposób rozliczyć „za rezultat” – tak jak w przypadku projektantów, grafików, programistów, copywriterów SEO czy dziennikarzy;

lub

  • pracownik przebywa głównie poza siedzibą firmy, przez co ewidencja czasu pracy jest bardzo trudna – to może dotyczyć m.in. przedstawicieli handlowych, agentów nieruchomości czy… listonoszy i kurierów.

Jeśli praca jest w stu procentach stacjonarna, a pracownik nie wytwarza konkretnego produktu – kodu, tekstu, projektu – system zadaniowy raczej się nie sprawdzi. A na pewno byłby trudniejszy do egzekwowania niż tradycyjne systemy.

Zadaniowy czas pracy a praca zdalna

Trzeba za to powiedzieć, że system zadaniowy jest doskonale dostosowany do modelu pracy zdalnej. Nie ma obowiązku ewidencjowania czasu pracy, pracownik może sam ustalać swój harmonogram, rozlicza się z efektów pracy, a nie z czasu spędzonego przy biurku – czyli dokładnie tak, jak w idealnym scenariuszu pracy na home office.

Zalety i wady zadaniowego systemu pracy

Korzyści z wdrożenia zadaniowego systemu czasu pracy dla pracownika są chyba oczywiste:

  • ma pełną kontrolę nad tym, kiedy zacznie i skończy pracę – może więc dostosować czas pracy do własnych preferencji czy obowiązków rodzinnych;
  • w wielu przypadkach może też decydować, gdzie będzie pracować (niekoniecznie w biurze);
  • ma świadomość, że pracodawca ocenia go przede wszystkim na podstawie efektów pracy, a nie przepracowanych godzin.
Zobacz  Mały biznes internetowy - jak zaistnieć w sieci niewielkim kosztem?

Większa autonomia na stanowisku z reguły działa motywująco i zwiększa zadowolenie z pracy – na czym zyskuje i pracownik, i pracodawca. Ten drugi skorzysta też na:

  • prostszych zasadach rozliczania pracy (bez klasycznej ewidencji);
  • mniejszej liczbie obowiązków, jeśli chodzi o organizację pracy – tym zajmie się w dużej mierze pracownik;
  • większej atrakcyjności firmy w oczach kandydatów – zwłaszcza tych kreatywnych i najlepiej wykwalifikowanych.

Jeśli chodzi z kolei o wady zadaniowego czasu pracy, można byłoby tu wymienić chociażby fakt, że pracodawca ma mniejszą kontrolę nad realizacją zadań. Trudniejsza staje się też realizacja nadgodzin – gdy zadanie okazuje się być bardziej wymagające niż zakładał to pracodawca, pracownik może mieć w praktyce problem z wyegzekwowaniem wyższej stawki za nadprogramowe godziny. Dlatego właśnie system zadaniowy wymaga pewnej dozy zaufania… i to po obu stronach.

tło banera
Genialne firmy mnożą
swój potencjał z
Ocena Clutch
5.0
Ocena Google
4.8
tło banera
Sprawdź, czy Twój
marketing działa.
Umów konsultację z Marcinem Stypułą, CEO Semcore i sprawdź swoją strategię digital marketingu.
Umów konsultację 299 zł/h
Marcin Stypuła
Copywriter i student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim, który łączy świat marketingu cyfrowego z perspektywą naukową i humanistyczną. Pisze od 2021 roku, specjalizując się w długich, eksperckich artykułach, poradnikach i treściach wizerunkowych. W pracy stawia na połączenie dwóch wartości: rzetelnego researchu oraz lekkiego, często humorystycznego stylu. Fascynuje go UX writing i projektowanie komunikacji, dlatego jego teksty nie tylko przekazują wiedzę, ale także prowadzą czytelnika w intuicyjny sposób przez temat. Wierzy, że nawet najbardziej skomplikowane zagadnienia z obszaru IT, nowych technologii czy psychologii można opisać tak, by były proste i przyjemne w odbiorze. Poza copywritingiem rozwija się twórczo — pisze opowiadania, wiersze i myśli o pierwszej powieści. Gra na kilku instrumentach, odwiedza kina studyjne, podróżuje i kończy studia psychologiczne. Największą motywacją jest dla niego sam proces tworzenia — moment, w którym słowa zaczynają nabierać kształtu i wpływu. Widok swoich tekstów na stronach klientów daje mu poczucie satysfakcji i sensu pracy.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy