Najbardziej popularne mity o SEO
6 min
6 min
Na skróty
Choć o branży SEO mówi się coraz częściej, wiele osób nadal uważa ją za nieco tajemniczą. Być może dlatego na jej temat pojawiło się tak dużo nieprawdziwych przekonań. O tych najpopularniejszych przeczytasz w artykule. Sprawdź, czy to, co słyszysz o SEO, jest w 100% prawdą.
Głównym celem SEO (Search Engine Optimization) jest poprawa pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Wdrożenie wieloetapowego procesu sprawia, że strona www staje się coraz lepiej widoczna, a to generuje większy ruch. Często słyszy się, że po osiągnięciu oczekiwanego rezultatu, czyli świetnej pozycji, nie trzeba prowadzić już dalszych prac nad witryną. To pierwszy, jeden z najbardziej podstawowych mitów o SEO. Wierzący w niego klienci często powtarzają go, kiedy rezygnują ze współpracy z agencją. Sądzą, że należące do nich strony będą utrzymywać się na szczycie Google przez cały czas, co kończy się rozczarowaniem.
Strona internetowa, która osiągnęła dobrą pozycję w wyszukiwarce na daną frazę, zrobiła to kosztem innej witryny. Jeśli prace nad nią zostaną nagle przerwane, sytuacja może szybko się odwrócić. Ponadto trzeba mieć świadomość, że zmianie mogą ulec algorytmy Google i podejmowane do tej pory działania przestaną być skuteczne. Wszystko to doprowadzi do utraty wysokiej pozycji, przez co strona przestaje być tak dobrze widoczna dla użytkowników. SEO to usługa ciągła, której nie należy przerywać po zobaczeniu pierwszych efektów. Przyjętą na początku strategię trzeba stopniowo modyfikować i udoskonalać, w tym przypadku nie można spocząć na laurach.
W branży SEO konieczne jest regularne obserwowanie swojej strony, a także tych konkurencyjnych i podejmowanych przez nie działań. Nie zawsze to, co początkowo zapewniało świetne rezultaty, będzie dobrym rozwiązaniem dla witryny na dłuższą metę, choćby z uwagi na wspomniane zmiany algorytmów. Niekiedy zdarza się nawet, że określone czynności w pewnym momencie stają się wręcz szkodliwe i strona traci kolejne pozycje. Brak działań, podobnie jak nieprzemyślane działania, to częsty powód spadków widoczności w Google.
Co prawda content odgrywa wyjątkowo istotną rolę, ale nie można skupiać się tylko na nim. Żeby strona była dobrze widoczna w wyszukiwarce, trzeba zadbać też o inne kwestie jak:
Nie zmienia to oczywiście faktu, że starannie przygotowana treść na stronę jest ważnym czynnikiem rankingowym. Jednak content nie obroni się sam, jeżeli witryna będzie bardzo długo się ładować, a poruszanie się po niej sprawia użytkownikom problem.
Są też inne mity o SEO dotyczące treści. Panuje przekonanie, że duplicate content zawsze powoduje utratę dobrej pozycji w Google. Mimo że tworzenie unikalnych tekstów jest wskazane, witryna nie musi zostać drastycznie ukarana przez to, że znajduje się na niej powielona treść. Można powiedzieć, że ten mit o duplicate content to nie kłamstwo, a półprawda. Witryna ze skopiowanymi tekstami, bez podanych autorów i źródeł, jest niżej rozstawiana w rankingu lub całkowicie odrzucana przez roboty Google. Jednak nie dochodzi do tego w sytuacji, gdy jest to treść z przypisanym źródłem i autorem, umieszczona za zgodą odpowiednich osób. Z perspektywy SEO żaden tekst nie jest idealny, każdy z nich można w pewien sposób poprawić. To właśnie sprawia, że content ma duży potencjał.
Wielu właścicieli stron internetowych marzy, aby uplasować się w tzw. TOP3 Google. Uważają oni, że dzięki temu znacząco zwiększy się ruch i wysoki współczynnik konwersji stanie się możliwy do osiągnięcia. To nie do końca prawda. Wysoka pozycja w Google wygląda dobrze, zwłaszcza w raportach, ale nie zawsze gwarantuje sukces. Firma nie zwiększy swoich zysków dzięki odpowiednio wypozycjonowanej witrynie, jeśli taki rezultat został uzyskany na podstawie mało popularnych fraz, z bardzo niewielką ilością wyszukiwań. Konieczne jest więc branie pod uwagę tego, jak często są one wpisywane przez użytkowników.
Jeżeli stronie udało się trafić do TOP3, ale przez dłuższy czas nie zapewnia to jej znacznego wzrostu liczby odwiedzin, prawdopodobnie dokonano złego doboru fraz do pozycjonowania. Warto w takiej sytuacji starannie przeanalizować tę kwestię. Dodatkowo pomocne może okazać się lepsze zoptymalizowanie meta tagów, aby zachęcić użytkowników do odwiedzin witryny.
Niekiedy agencje SEO oferują potencjalnym klientom możliwość wypozycjonowania ich stron w TOP3 lub TOP10. Celem SEO jest uzyskanie najkorzystniejszego miejsca w wynikach wyszukiwania, ale nie jest ono równoznaczne ze szczytem listy wyszukiwań. Ponadto czasami trafienie do pierwszej trójki jest po prostu niemożliwe. W przypadku wielu stron już samo przesunięcie się o kilka pozycji w górę, ale stosunkowo daleko od TOP3, przynosi zauważalne zyski. Dlatego nie warto się skupiać na pozycjach 1-3, tym bardziej że brak systematycznych prac nad SEO szybko pozbawi witrynę tego sukcesu.
Niektóre mity o SEO są nie tylko nieprawdziwe, ale wręcz szkodliwe. Przykładem jest stwierdzenie, że wszystkie działania poprawiające pozycję strony są nielegalne. Co prawda pewne akcje podejmowane w ramach SEO nie są etyczne, ale czy od razu nielegalne? Z uwagi na to, że obowiązujące w naszym kraju przepisy nie są bardzo precyzyjne, często trudno ostatecznie rozstrzygnąć tę kwestię.
Nieetyczne techniki są określane mianem Black Hat SEO. Ich wykorzystywanie wiąże się z ryzykiem otrzymania kar, które skutkują spadkiem pozycji i zmniejszeniem widoczności witryny w wyszukiwarce. Nie zawsze działania te są stosowane w pełni celowo, czasami używa się ich nieświadomie. Dlatego warto wiedzieć, co zaliczamy do Black Hat SEO. To, czego należy unikać, to przede wszystkim:
Kwestię nielegalności można rozpatrywać też w inny sposób, np. z perspektywy chcących wyróżnić się na tle konkurencji prawników. Notariusz, adwokat czy radca prawny nie może reklamować swoich usług w bezpośredni sposób. Jednak nic nie stoi na przeszkodzie, aby zastosował on starannie opracowaną strategię SEO i dobrze wypozycjonował swoją witrynę. W ten sposób można ułatwić jej znalezienie potencjalnym klientom i to bez ryzyka naruszania obowiązujących przepisów.
O takim stwierdzeniu również można powiedzieć, że jest półprawdą. Czasami zdarza się, że wdrożenie działań SEO przynosi szybkie efekty, jednak zwykle trzeba uzbroić się w cierpliwość, aby osiągnąć zamierzony cel. W tym obszarze nie można zagwarantować sukcesu od razu ani precyzyjnie określić, kiedy można się go spodziewać. Duże znaczenie ma branża, w jakiej działa firma będąca właścicielem pozycjonowanej witryny, a także kilka innych czynników. To m.in. działania i zmieniające się algorytmy Google czy strategia i postępy konkurencji.
Każdy, kto decyduje się na współpracę z agencją SEO, powinien pamiętać, że podstawą jest zaufanie. Zdarza się, że sama analiza strony internetowej, czyli przeprowadzenie audytu SEO i innych niezbędnych czynności, zajmuje kilkadziesiąt godzin. W sytuacji, gdy witryna została wykonana niedbale i zawiera wiele błędów, poprawa jej widoczności w wyszukiwarce staje się skomplikowanym i bardzo czasochłonnym procesem. Aby osiągnąć zamierzone efekty dzięki SEO, konieczne jest szczegółowe opracowanie strategii i stopniowe jej realizowanie. Co prawda pierwsze pozytywne zmiany i postępy często pojawiają się już po kilku tygodniach od rozpoczęcia pracy, ale zwykle nie są imponujące. Na bardziej spektakularne rezultaty trzeba poczekać dłużej.
SEO to długoterminowa inwestycja, na którą warto się zdecydować. Mimo że początkowo pozycja i popularność witryny nie ulegają duży zmianom, po upływie kilku miesięcy efekty potrafią być zaskakujące. Współpracując z profesjonalną i doświadczoną agencją, nie trzeba się obawiać, że wdrożone działania okażą się nieskuteczne. Warto przy tym pamiętać, że w przypadku SEO poproszenie o pomoc specjalistów to najlepsze rozwiązanie. Samodzielne poprawienie pozycji strony, bez odpowiedniej wiedzy z różnych dziedzin i umiejętności, nie jest możliwe.
To jedynie kilka przykładowych, często powtarzanych mitów o SEO. Omawiane zagadnienie jest dość złożone i być może z tego powodu na jego temat pojawia się tak wiele nieprawdziwych przekonań. Aby uzyskać fachową poradę w tym zakresie lub rozwiać swoje wątpliwości, najlepiej skontaktować się z ekspertami, którzy zajmują się SEO na co dzień.