Najważniejsze czynniki rankingowe SEO
7 min
7 min
Na skróty
Każdego dnia przez Google przewija się ponad 3,5 miliarda indywidualnych wyszukiwań. Nic więc dziwnego, że zależy Ci na tym, aby Twoja strona zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania Google. Ale czy wiesz, że obecnie wyróżniamy ponad 200 różnych czynników rankingowych Google, które od czasu do czasu ulegają zmianie i aktualizacji? Może być trudno wdrożyć i nadążyć za wszystkimi zmianami, dlatego warto zastanowić się, jakie czynniki rankingowe dla pozycjonowania stron są obecnie najważniejsze.
Wielu właścicieli witryn internetowych chciałoby przestrzegać wszystkich czynników rankingowych, jednak w praktyce zazwyczaj okazuje się to niemożliwe. A co by było, gdybyśmy powiedzieli Ci, że wystarczy skupić się zaledwie na kilku z nich, aby uzyskać wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania? Żeby pomóc je zidentyfikować, przygotowaliśmy listę dziesięciu najważniejszych czynników rankingowych w 2021 roku. Oto one:
Core Web Vitals to najnowsze, w pełni zorientowane na użytkownika czynniki rankingowe, które zaczęły obowiązywać w maju 2021 roku. Mają pomagać robotom indeksującym dokładniej oceniać wrażenia ze strony i poprawiać użyteczność wyszukiwania. Te wskaźniki swoim zakresem wykraczają poza standardową szybkość ładowania i responsywność strony. Próbują zrozumieć wrażenia użytkownika na podstawie szybkości wczytywania strony i czasu, po upływie którego użytkownicy mogą wchodzić w interakcję z witryną. Pytań dotyczących Core Web Vitals, które pozostają bez odpowiedzi, nadal jest dużo, jednak jedno jest pewne: doświadczenie użytkownika to przyszłość SEO.
Tematowi CWV poświęciliśmy osobny wpis na blogu, do którego serdecznie Cię odsyłamy
Minęły już trzy lata, odkąd treść stała się głównym czynnikiem rankingowym dla SEO. Algorytmy Google nagradzają obszerne treści, które są trafne i odpowiadają na zapytania użytkowników. Treść powinna być wyczerpująca i adekwatna do wyszukiwanej frazy, aby odwiedzający witrynę nie wracali do wyników wyszukiwania, w poszukiwaniu innych materiałów związanych z ich zapytaniem. Treść powinna zapewniać użytkownikowi rzeczywistą wartość i zawierać angażujące treści wizualne, uzupełniające treść pisemną.
Jakość treści zawsze przewyższa ilość. Skoncentruj się na wartości, a nie na liczbie słów.
Algorytm BERT Google wykorzystuje uczenie maszynowe (ML) i przetwarzanie języka naturalnego (NLP), aby lepiej zrozumieć wyszukiwania i to, czego faktycznie szukają użytkownicy. Dzięki aktualizacji Google BERT algorytm może teraz interpretować intencje osoby wyszukującej. Oznacza to, że strony internetowe, których treść zostanie oceniona jako niedopasowana do zamiarów wyszukiwania użytkowników, zostaną ocenione negatywnie, a tym samym znajdą się na dalszej pozycji na liście wyników. Bez względu na to, jak szczegółowa lub wysokiej jakości jest treść, jeśli nie jest ona satysfakcjonująca dla użytkownika, BERT zignoruje ją i wskaże użytkownikowi inne, które zdaniem algorytmu lepiej odpowiadają intencjom danego zapytania.
Uważaj na duplikaty. Posiadanie podobnej treści na różnych stronach witryny może w rzeczywistości zaszkodzić Twojemu rankingowi.
Zaraz po treści kolejnym kluczowym czynnikiem rankingowym Google są linki. Stanowią one istotną część algorytmu rankingowego i pozwalają robotom indeksującym odnaleźć daną witrynę. W rzeczywistości treść i linki zwrotne idą w parze, ponieważ strony internetowe bez żadnych linków zwrotnych prawie nie generują ruchu organicznego.
Im więcej linków z wielu domen o wysokim autorytecie masz w profilu witryny, tym większe szanse na dobrą pozycję w rankingu. Marketingowcy powinni zwracać szczególną uwagę na profile linków, przede wszystkim w kontekście niedawnych aktualizacji, takich jak Penguin 4.0, która oczyszczała i filtrowała witryny z profilami linków zwrotnych niskiej jakości.
Oprócz tworzenia treści i uzyskiwania linków zwrotnych jednym z najbardziej oczywistych czynników rankingowych jest korzystanie ze słów kluczowych. Słowa kluczowe to hasła, które użytkownicy używają do wyszukiwania treści i informacji w Google. Ważne jest, aby witryna zawierała słowa kluczowe wyszukiwane przez odbiorców. Dzięki temu Google może wyświetlić daną stronę na liście wyników.
Największy wpływ na SEO mają słowa kluczowe zamieszczone w metatagach tytułowych. Pomagają one botom Google szybko zidentyfikować kontekst strony i zrozumieć jej treść. Tagi tytułu są również najbardziej widoczną częścią każdego wyniku wyszukiwania. Warto poświęcić chwilę czasu, aby napisać unikalny i adekwatny tytuł dla każdej strony. Jego maksymalna długość nie powinna przekraczać 50-60 znaków. W następnej kolejności ważna jest optymalizacja wszystkich tytułów, z wykorzystaniem głównych słów kluczowych, aby zwiększyć liczbę kliknięć i konwersji.
Google musi ufać Twojej stronie internetowej, jeśli chcesz osiągać dobre wyniki w SERP. Wyszukiwarka nie będzie odsyłała użytkowników do witryny, która może nie chronić ich danych lub być w inny sposób szkodliwa. Dlatego już na samym początku, gdy tylko zdecydujesz się stworzyć witrynę, warto zadbać o jej bezpieczeństwo.
W jaki sposób możesz upewnić się, że Twoja strona będzie bezpieczna dla użytkowników?
Posiadanie certyfikatu SSL jest niezbędne w przypadku witryn e-commerce. Jednak nawet małe strony, które zbierają jakiekolwiek dane użytkownika, powinny być w niego zaopatrzone, jeżeli mają zajmować wysokie pozycje w rankingach.
4 listopada 2016 roku Google zapowiedziało indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Obecnie, w ramach polityki mobile-first indexing to właśnie mobilna wersja witryny jest uważana za ważniejszą i bardziej użyteczną dla internautów niż wersja na komputery. Google w pierwszej kolejności wyświetla wyniki, które są łatwe do odczytania i wykorzystania na urządzeniach mobilnych, ponieważ obecnie ponad połowa wszystkich wyszukiwań odbywa się z poziomu urządzeń mobilnych.
W 2021 roku nie ma wymówki, by nie mieć strony przyjaznej urządzeniom mobilnym. Jeżeli nie masz pewności, czy Twoja strona internetowa jest odpowiednio przystosowana do obsługi na telefonach komórkowych, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia od Google. Dzięki raportowi dotyczącemu obsługi na urządzeniach mobilnych będziesz mógł zobaczyć, co należałoby poprawić.
Dzisiejsi internauci są niecierpliwi. Dotyczy to zwłaszcza użytkowników mobilnych i osób korzystających z wyszukiwarek głosowych, czyli grup, które stale rosną w stosunku do ogólnej liczby osób wyszukujących w sieci. Z tego powodu ważne jest, aby zoptymalizować witrynę pod kątem szybkości działania. Skrócenie nawet o kilka mikrosekund jej czasu ładowania może mieć znaczący wpływ na ranking, zwłaszcza jeśli dzięki temu Twoja witryna będzie ładowała się szybciej niż strony konkurencji.
Warto jednak podkreślić, że pokonanie konkurencji o milisekundy czasu ładowania strony nie jest najważniejsze. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, jak szybko strona wczytuje się ona w rzeczywistości u użytkowników, ponieważ to właśnie doskonałe wrażenia korzystających ze strony są istotne dla Google. Możesz samodzielnie sprawdzić, jak szybko wczytują się Twoje strony, korzystając z Google PageSpeed Insights. To narzędzie zawiera również wskazówki, które pomogą Ci podjąć odpowiednie kroki i przyspieszyć jej działanie.
W 2021 roku szybkość ładowania witryny stała się jeszcze bardziej istotna, od kiedy Google sklasyfikowało ten czynnik rankingowy, jako jeden z głównych wskaźników Core Web Vitals.
Linki wewnętrzne to łącza prowadzące z jednej strony do innej w tej samej domenie. Pomagają robotom indeksującym Google lepiej zrozumieć hierarchię witryny i znaczenie zawartych w niej treści. Jednocześnie tego typu linki stanowią doskonały sposób na utrzymanie zorganizowanej struktury i połączenie wszystkich stron. Dzięki temu odwiedzający Twoją witrynę będą mogli w łatwy sposób poruszać się między poszczególnymi stronami a tym samym, dłużej na niej pozostaną.
Jednym z częściej popełnianych błędów jest umieszczanie na wszystkich podstronach linku do strony głównej. Warto mieć na uwadze, że każda witryna jest zbudowana w skali hierarchicznej, a strona główna ma najwyższy priorytet. Zamiast tego dobrą praktyką jest tworzenie linków, które pozwolą użytkownikom zagłębić się w daną witrynę. Poprawi to jej wartość i zapewni lepsze wrażenia osobom, które będą z niej korzystały.
Znaczniki schematu to kod, który umieszczany jest w witrynie, aby pomóc Google wyodrębnić z niej szczegółowe informacje i zrozumieć określone teksty, takie jak adresy, numery telefonów, przepisy kulinarne, czy recenzje. Google preferuje witryny, które używają znaczników schematu, ponieważ poprawia to wygodę użytkownika oraz umożliwia algorytmom wyszukiwania szybkie dostarczanie dokładnych wyników internautom.
Dzięki znacznikom schematu użytkownicy nie muszą odwiedzać witryny internetowej, aby uzyskać bezpośrednią odpowiedź na swoje pytania. Informacje mogą odczytać z wyświetlanego nad listą wyników wyszukiwania fragmentu rozszerzonego. Natychmiast dostępna treść w postaci krótkiej odpowiedzi oszczędza czas i wysiłek użytkowników, a Tobie pozwoli wyróżnić na tle konkurencji i zwiększyć organiczne współczynniki klikalności.
Dodanie danych strukturalnych może poprawić współczynniki klikalności (CTR) o 30%, co oznacza dodatkowe wizyty i potencjalną sprzedaż bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Obecnie istnieje ponad 600 różnych typów znaczników schematów, z których witryny mogą korzystać.
Przed dodaniem znaczników schematu do witryny, upewnij się, że są zgodne z wytycznymi Google.
Wyszukiwanie wizualne (z ang. visual search) jest jedną z najbardziej ekscytujących funkcji wyszukiwania, jakie Google dodało ostatnimi czasy do swoich usług. W oparciu o sztuczną inteligencję umożliwia otrzymanie wyników wyszukiwania na podstawie przesłanych fotografii, obrazów internetowych, czy screenshotów. Dzięki tej funkcji marki otrzymają nowe możliwości interakcji z odpowiednimi odbiorcami za pośrednictwem wyszukiwania – zwłaszcza z markami detalicznymi.
Obecnie z wyszukiwania wizualnego korzystają największe firmy i portale, takie jak Amazon, Google, czy Pinterest. Wskazuje się jednak, że visual search może okazać się przełomem w świecie sklepów internetowych, szczególnie działających w branży odzieżowej, kosmetycznej, czy wnętrzarskiej.
Jeżeli zainteresowało Cię wyszukiwanie wizualne, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Źródło: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.google.ar.lens&hl=en_US&gl=US
Z każdym rokiem SEO staje się coraz bardziej złożone. Czasy zwykłej optymalizacji słów kluczowych i tytułów meta już dawno minęły. Ostatnie aktualizacje Google torują drogę dla witryn z wysokiej jakości treścią, która zapewnia rzeczywistą wartość dla użytkowników. Google coraz lepiej mierzy również interakcje użytkowników z Twoimi treściami. Mamy nadzieję, że powyższa lista najważniejszych czynników rankingowych dla SEO pozwoli Ci zrozumieć obecnie panujące trendy i pomoże stworzyć inteligentną strategię SEO. A jeśli potrzebujesz pomocy ze wdrożeniem zaleceń z tego artykułu – zapraszamy do kontaktu. Specjaliści SEMCORE zadbają o pozycjonowanie Twojej witryny zgodnie z najnowszymi wytycznymi Google.