A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Amazon

Co to jest Amazon?

Handel za pośrednictwem Amazona jest prosty, opłacalny i bardzo popularny na całym świecie – przyciąga zarówno kupców, jak i potencjalnych sprzedających. Jeszcze nie tak dawno temu centra dystrybucyjne amerykańskiego giganta zaczęły otwierać się również w Polsce, co spowodowało znaczny wzrost zainteresowania usługami świadczonymi przez ten olbrzymi koncern. W dzisiejszym artykule przedstawimy, co to jest i jak działa Amazon? Podpowiedzi ekspertów Semcore!

Amazon - co to jest i jak działa

Amazon – co to jest?

Amazon to amerykańskie przedsiębiorstwo handlowe oraz spółka aukcyjna założona w 1994 roku w Seattle przez Jeffa Bezosa. Według serwisu Wikipedia firma ta prowadzi największy na świecie sklep internetowy. W 2018 roku spółka zatrudniała ok. 647 500 osób, a jej przychody wyniosły wówczas 232,887 mld dolarów.

Początki Amazona

Amazon początkowo był księgarnią internetową, której asortyment poszerzył się wkrótce o meble, towary spożywcze, sprzęt elektroniczny i komputerowy oraz DVD. Pierwszy oddział firmy pojawił się w USA w stanie Waszyngton. Aktualnie spółka działa w Hiszpanii, Brazylii, Francji, Chinach, Polsce i wielu innych państwach.

Dostawy przez Amazona

Teoretycznie dostawy przez Amazona mogą być realizowane na całym świecie. Z praktycznego punktu widzenia istnieje pewien system ograniczeń krajów docelowych dla poszczególnych zamówień, o czym można przeczytać na oficjalnej stronie przedsiębiorstwa Amazon.

Amazon w Polsce

Amazon w Polsce działa od 2014 r. i do tej pory ukazało się aż 10 innowacyjnych centrów logistycznych e-commerce. Trzy pierwsze zostały otwarte w Bielanach Wrocławskich oraz Sadach pod Poznaniem w październiku 2014 r. Na zakończenie 2017 r. centra dystrybucyjne uruchomiono również w Sosnowcu i Kołbaskowie, a w 2019 r. Amazon pojawił się w Okmianach i Pawlikowicach. Ostatnio otwarte obiekty (w 2020 i 2021 r.) znajdują się w Gliwicach, Łodzi oraz Świebodzinie.

Zobacz:  Targetowanie kontekstowe

Oddziały firmy Amazon w Polsce – w jakich miastach się znajdują?

  • Bielany Wrocławskie,
  • Sady pod Poznaniem,
  • Sosnowiec,
  • Kołbaskowo,
  • Okmiany,
  • Pawlikowice,
  • Gliwice,
  • Łódź,
  • Świebodzin.

Warto również wspomnieć, iż centrum logistyczne znajdujące się w Świebodzinie oferowało zarobki na poziomie 2626 zł miesięcznie (w 2021 roku), co biorąc pod uwagę 40-godzinny tydzień pracy na pełny etat, wynosi o 565 zł więcej, niż minimalna krajowa (w 2021 r. było to 2061 zł miesięcznie). Ciekawostką jest również fakt, iż na 1 000 pracowników, których zamierza zatrudnić spółka Jeffa Bezosa przypadnie 3 000 robotów Amazon Robotics.

Zapamiętaj!
Sklep internetowy Amazon ukazał się w Polsce 2 marca 2021 roku (pod nazwą amazon.pl) i oficjalnie rozpoczął działalność na polskim rynku.

Amazon - co to jest i jak działa

Jak działa Amazon? 

Amazon bez znaczenia na kraj działa dokładnie tak samo. Osoby, które robiły zakupy na standardowych stronach (np. amazon.de lub amazon.com) nie będą miały problemów z przestawieniem się na polską wersję sklepu internetowego amazon.pl. Amerykański gigant umożliwia prosty zakup, jak i błyskawiczną sprzedaż konkretnych produktów po atrakcyjnych cenach (na stronie przedstawiane są widełki, w jakich możliwy jest zakup poszczególnych towarów).

Amazon to nie tylko sklep internetowy

Amazon to nie tylko sklep internetowy. To również monopolista na wielu rynkach (podobny do Google’a), który w przyszłości nie pozwoli nam skutecznie sprzedawać bez interakcji z własną platformą lub jej narzędziami. To nie wszystko, bowiem spółka umożliwia zarabianie pozbawione wkładu własnego. Dobrym przykładem jest handel zeszytami oraz koszulkami z własnym nadrukiem – wystarczy stworzyć atrakcyjną grafikę, a Amazon wyprodukuje towary, dopiero gdy zostaną one zamówione przez potencjalnych kupujących.

Źródło – Freepik

Amazon a podejście do klienta

Amazon słynie z innowacyjnego podejścia do klienta. Każdy sprzedawca dokonujący transakcji na tej platformie ma obowiązek zachować najwyższe standardy obsługi i jeżeli nabywca zwraca towar – mamy mu oddać pełną kwotę. W przypadku niedostosowania się do regulaminu dostaniemy permanentną blokadę na zarejestrowaną firmę.

Amazon to właściciel wielu znanych marek

Niektórzy nawet nie zastanawiają się, do kogo należą pewne marki, chociaż regularnie korzystają z oferowanych przez nie usług. Idealnym przykładem jest hosting internetowy w chmurze (Amazon Web Services) znany szczególnie w USA. Dzięki dodatkowym działaniom w różnych obszarach spółka Jeffa Bezosa na przestrzeni lat osiągnęła jeszcze większe bezpieczeństwo finansowe, a co za tym idzie – ma możliwość manipulacji cenami własnych produktów.

Zobacz:  CRM

Czym jest Amazon FBA?

Amazon FBA (Fulfillment by Amazon) to nowoczesny model sprzedaży, w którym Twoja firma zajmuje się transakcjami, natomiast Amazon logistyką m.in. pakowaniem, składowaniem, obsługą klienta i wysyłką produktów. Tłumacząc bardziej dosadnie – klient kupuje produkty oferowane przez Twoją firmę, a przedsiębiorstwo należące do Jeffa Bezosa odpowiada za pakowanie, transport, śledzenie zamówienia, ewentualne zwroty i reklamacje.

Zapamiętaj!
Według badań Amazon ponad 78% przedsiębiorców korzystających z FBA potwierdzają znaczne zwiększenie sprzedaży w porównaniu do modelu FBM, w którym większość czynności wykonujemy bez pomocy logistycznej amerykańskiego giganta.

Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorcy działający w modelu FBA (Fulfillment by Amazon) są obarczeni różnymi obowiązkami. Otóż muszą oni wybrać produkty do sprzedaży, regularnie sprawdzać zapasy w magazynie Amazon oraz dbać o reklamę i marketing.

Wybór produktów do sprzedaży

Na Amazonie możemy sprzedawać niemal wszystko. Jeśli natomiast zależy nam na jak największym zysku, powinniśmy zadbać o wybór produktów, które będą miały potencjał sprzedażowy i wzbudzą zainteresowanie wśród potencjalnych kupujących.

Regularne sprawdzanie zapasów w magazynie

Jeśli chcemy mieć pewność, że nasze produkty są dostępne do zakupu dla klientów, musimy regularnie sprawdzać stan towarów w dedykowanym magazynie Amazon. Wówczas sprzedaż będzie płynna, bez niepotrzebnych przerw w dostawach, które sprawiają, że klienci nabywają towar u konkurencji.

Amazon - co to jest i jak działa

Reklama i marketing

Handel to nie tylko sprzedaż wysoko ocenianych i markowych produktów. To również dystrybucja mniej znanych, ale równie przydatnych towarów. Jeśli zależy Ci na tym, aby klienci znaleźli Twój produkt, musisz zainwestować w marketing, który sprawi, że zakupy nie będą przypadkowe.

Ile kosztuje Amazon FBA?

Koszty Amazon FBA zależą od gabarytów sprzedawanych produktów. Są to m.in. opłaty za przechowywanie (pobierane miesięcznie za metr sześcienny) oraz wysyłkę bazujące na wymiarach i wadze towarów. W ostateczną cenę wchodzą również usługi dodatkowe.

Co wybrać – Amazon FBA czy Amazon FBM?

Amazon FBM to model, w którym właściciel firmy wysyła zamówienia na własną rękę. Musi wówczas zadbać o niezbędne akcesoria umożliwiające transport m.in. folia bąbelkowa, pudełka oraz taśmy. Wszystkie zamówienia należy wysyłać na czas i estetycznie pakować, aby klient był zadowolony nie tylko z samego produktu, ale również całej otoczki.

Zobacz:  Marketplace

Jeśli natomiast praktykujemy Amazon FBA, musimy jedynie wybrać produkty do sprzedaży i regularnie sprawdzać zapasy w magazynie, a reszta należy do logistyków amerykańskiej spółki.

Odpowiedzmy zatem na pytanie pt.: „Co wybrać – Amazon FBA czy Amazon FBM?”. Naszym zdaniem w modelu FBM sprzedawca zyskuje większe poczucie kontroli nad firmą, swobodę jej prowadzenia, mniej strat spowodowanych zmianami zasad Amazona oraz znacznie większe szanse na zbudowanie niezależnego brandu.

Model FBA generuje wyższe koszty i większą ilość formalności (szczególnie w przypadku niektórych stanów). Pamiętajmy jednak, że wówczas nasz zakres obowiązków jest praktycznie zerowy, dzięki czemu możemy generować dodatkowe dochody z innych dziedzin.

Według ekspertów Semcore wybór Amazon FBM jest dedykowany przede wszystkim sprzedawcom oferującym ekskluzywne i unikatowe produkty lub detalistom z niedużymi ofertami. W innych przypadkach model FBA okazuje się bardziej praktyczny.

Amazon – co to jest i jak działa? Podpowiedzi ekspertów Semcore! Podsumowanie

Amazon to największy sklep internetowy na świecie założony przez Jeffa Bezosa – jednego z najbogatszych ludzi na ziemi. W pierwotnej formie Amazon był standardową księgarnią on-line, która później przekształciła się w miejsce sprzedaży DVD, żywności oraz innych różnorodnych towarów. Aktualnie amerykański gigant jest globalną marką rozpowszechnioną na Europę i resztę świata. Pozwala nabywać interesujące towary oraz zarabiać nawet bez wkładu własnego.

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi

Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najczęstsze pytania, które pojawiają się w sieci na temat firmy Amazon.

#1 Kto jest założycielem firmy Amazon?

Założycielem firmy Amazon jest amerykański przedsiębiorca i miliarder, który więcej niż jeden raz przekroczył niebotyczny próg 200 miliardów dolarów – Jeff Bezos.

#2 Na czym polega sukces Amazona?

Sukces Amazona polega na stosowaniu innowacyjnych praktyk utwierdzających klienta w przekonaniu, że jest najważniejszą personą podczas każdej transakcji. Najbardziej innowacyjne praktyki były opracowywane przez zespół Jeffa Bezosa i przyczyniły się do osiągania wyjątkowych rezultatów na arenie międzynarodowej.

#3 Czy zakupy na Amazon są bezpieczne?

Według ekspertów Semcore Amazon jest jedną z najbezpieczniejszych platform sprzedażowych na całym świecie. Każda transakcja przebiega w tym serwisie pomyślnie za sprawą bezpiecznych połączeń, dzięki którym potencjalni interesanci nie muszą obawiać się o utratę pieniędzy.

#4 Czy Amazon jest w Polsce?

Pierwszy sklep internetowy Amazon ukazał się 2 marca 2021 r. w Polsce pod nazwą amazon.pl, rozpoczynając tym samym oficjalną działalność na polskim rynku online.

#5 Skąd wysyła Amazon?

Przesyłki z domeny amazon.com są dystrybuowane zazwyczaj ze Stanów Zjednoczonych i idą kilka dni roboczych – do paczkomatów lub bezpośrednio do mieszkań.

#6 Jak kupować na Amazon w Polsce?

Zakupy Amazon w Polsce opierają się na kilku formach płatności – kartą płatniczą, debetową, przelewem (Przelewy24) i kartą podarunkową lub kodem promocyjnym (można dodatkowo zapłacić Blikiem).

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 3 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów - oceń jako pierwszy!