UX

Największe błędy UX właścicieli sklepów internetowych

3 min czytania
błędy UX właścicieli sklepów

Dlaczego UX jest ważny?

W tym tekście pomijamy zasady pozycjonowania strony. To działanie są istotne i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba o nie dbać. Zwiększenie sprzedaży wymaga jednak dodatkowych działań. Potencjalny klient zniechęca się do dokonania zakupu przez błędy UX. Jeśli chcesz się dowiedzieć czym jest UX, przeczytaj ten artykuł. Nawet najlepiej wypozycjonowany sklep internetowy może nie mieć dużej sprzedaży – wystarczy nieświadomie utrudnić użytkownikowi zakup produktów. Zadbanie o UX to sprawienie, że poruszanie się po sklepie, dokonywanie zakupów i zapoznawanie się z produktami będzie dla klientów jak najbardziej komfortowe i wygodne. Warto o to zadbać, bo w innym przypadku może okazać się, że mimo doskonałych produktów i wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, klienci będą szybko uciekać ze strony, co wpłynie na obniżenie współczynnika konwersji i sprawi, że wzrośnie współczynnik odrzuceń

Największe błędy UX właścicieli sklepów internetowych

Poniżej przedstawiamy błędy UX, które często popełniane są nieświadomie. Mają one ogromny wpływ na sprzedaż i wyniki finansowe.

błędy UX właścicieli sklepów

Szybkie zakupy

Klienci sklepów internetowych chcą jak najszybciej dokonać transakcji. Jeśli ścieżka zakupowa jest zbyt długa, to  porzucą koszyk w wyniku utraty cierpliwości. Najważniejsze jest to, żeby klient był świadomy liczby kroków. Warto to pokazać, dzięki temu osoba kupująca zobaczy, że jeszcze tylko 2 kroki i produkt jest jego. Jeśli będzie wypełniał kolejne pola bez świadomości tego, ile kroków przed nim – porzuci koszyk mając wrażenie, że proces zakupowy ciągnie się w nieskończoność. Ważne jest to, aby dokonanie zakupu było szybkie. Nie dodawaj niepotrzebnych formularzy i powiadomień. Po przejściu do koszyka klient powinien móc szybko wybrać sposób wysyłki, metodę płatności, a następnie zapłacić za produkt i już tylko czekać na przesyłkę. Informacje o newsletterze, blogu itd. wyświetlaj już po potwierdzeniu zakupu. Możesz dołączać je także do wiadomości email potwierdzajacych złożenie zamówienia.

Zobacz  Dopasuj marketing online do swojej branży!

Odpowiednie sortowanie

Każdy klient ma swoje preferencje i wie, co chce kupić (przynajmniej w przybliżeniu). Dlatego zadbaj o to, aby w Twoim sklepie internetowym nie zabrakło filtrów i sortowania. Spójrz na to z perspektywy odbiorcy i pomyśl jakie opcje chciałbyś widzieć. W sklepie z ubraniami poza rozmiarami, zakresem cenowym, kolorami, rodzajem stroju warto dodać także możliwość wyboru tkaniny. Dzięki temu osoby z uczuleniami będą mogły unikać niektórych tkanin, a ludzie ceniący sobie naturalne materiały szybko wybiorą te, które ich interesują. 

Różnorodne metody płatności i wysyłki

Część klientów wybiera blik, inni wolą standardowy przelew, a część z nich decyduje się na PAYU. Jest wiele metod płatności, postaraj się zapewnić klientom możliwość decydowania o tym, w jaki sposób będą płacić. Najlepiej jest umieścić jak najwięcej opcji – każdy wybierze taką, jaka najbardziej mu odpowiada.  Podobnie jest w przypadku wysyłek. Dobrze jest zadbać nie tylko o to, aby klient mógł wybierać między paczkomatami, pocztą polską, osobistym odbiorem oraz kurierem. Docenia się możliwość wyboru firmy kurierskiej. Pozornie wydaje się to bez znaczenia, ale może być tak, że klient lubi konkretnego dostawcę, albo zna kuriera danej firmy i mają ustalone godziny przyjmowania przesyłek.

Nawigacja i intuicyjność

To jeden z najpoważniejszych błędów UX. Jeśli klient nie będzie wiedział do czego przekieruje go dana zakładka, albo zacznie gubić się na stronie przez brak intuicyjności, to możesz być pewien, że albo porzuci zakupy, albo to będą to ostatnie zakupy tego klienta w Twoim sklepie. Ważne jest skupianie się na przywiązaniu klienta do marki. Dlatego też dbaj o to, aby klient chciał wrócić.

Zobacz  Customer Journey Map

Błąd UX, który irytuje – wyskakujące okienka

Wydaje Ci się, że reklama podczas zakupów albo wyskakujące okienko zachęcające do przejrzenia nowej kolekcji zachęcą do kontynuowania zakupów? Jeśli tak, to jesteś w błędzie. Wszystkie nieistotne wyskakujące okienka irytują klientów. Chcą oni szybko dokonać zakupów, albo ekspresowo przejrzeć Twoje produkty. Jeśli okienek, które muszą zamknąć będzie dużo – nie licz na to, że sprzedaż wzrośnie. 

Konieczność założenia konta i podawania niepotrzebnych danych

Nie zmuszaj klientów do tego, aby musieli zakładać konto – nie wymagaj tego podczas procesu zakupu. Zaproponuj to po ich dokonaniu. Wiele osób może zrezygnować z zakupów. Zniechęci ich nie tylko konieczność podawania danych, ale też samo oczekiwanie na maila potwierdzającego założenie konta, a także to, że będą musieli kliknąć w link potwierdzający i dopiero otrzymają możliwość zakończenia zakupu. Warto zaproponować założenie konta i w zamian za to zaoferować zniżkę na kolejne zakupy, ale zrób to w mailu, albo tuż po dokonaniu płatności na ekranie końcowym.

błędy UX właścicieli sklepów

 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy