Każdego miesiąca pojawia się coraz więcej sklepów internetowych polskich właścicieli. Istotna jest świadomość tego jak dbać o SEO i zrozumienie wagi jest estetyki witryny. Wielu właścicieli sklepów internetowych jeszcze nie zwraca uwagi na UX (user experience), a to właśnie od doświadczeń użytkownika uzależnione jest to, czy ostatecznie dojdzie do zakupu. Sprawdź czy popełniasz kilka z podstawowych błędów UX!
Na skróty
Dlaczego UX jest ważny?
W tym tekście pomijamy zasady pozycjonowania strony. To działanie są istotne i coraz więcej osób zdaje sobie sprawę z tego, że trzeba o nie dbać. Zwiększenie sprzedaży wymaga jednak dodatkowych działań. Potencjalny klient zniechęca się do dokonania zakupu przez błędy UX. Jeśli chcesz się dowiedzieć czym jest UX, przeczytaj ten artykuł. Nawet najlepiej wypozycjonowany sklep internetowy może nie mieć dużej sprzedaży – wystarczy nieświadomie utrudnić użytkownikowi zakup produktów. Zadbanie o UX to sprawienie, że poruszanie się po sklepie, dokonywanie zakupów i zapoznawanie się z produktami będzie dla klientów jak najbardziej komfortowe i wygodne. Warto o to zadbać, bo w innym przypadku może okazać się, że mimo doskonałych produktów i wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, klienci będą szybko uciekać ze strony, co wpłynie na obniżenie współczynnika konwersji i sprawi, że wzrośnie współczynnik odrzuceń.
Największe błędy UX właścicieli sklepów internetowych
Poniżej przedstawiamy błędy UX, które często popełniane są nieświadomie. Mają one ogromny wpływ na sprzedaż i wyniki finansowe.
Szybkie zakupy
Klienci sklepów internetowych chcą jak najszybciej dokonać transakcji. Jeśli ścieżka zakupowa jest zbyt długa, to porzucą koszyk w wyniku utraty cierpliwości. Najważniejsze jest to, żeby klient był świadomy liczby kroków. Warto to pokazać, dzięki temu osoba kupująca zobaczy, że jeszcze tylko 2 kroki i produkt jest jego. Jeśli będzie wypełniał kolejne pola bez świadomości tego, ile kroków przed nim – porzuci koszyk mając wrażenie, że proces zakupowy ciągnie się w nieskończoność. Ważne jest to, aby dokonanie zakupu było szybkie. Nie dodawaj niepotrzebnych formularzy i powiadomień. Po przejściu do koszyka klient powinien móc szybko wybrać sposób wysyłki, metodę płatności, a następnie zapłacić za produkt i już tylko czekać na przesyłkę. Informacje o newsletterze, blogu itd. wyświetlaj już po potwierdzeniu zakupu. Możesz dołączać je także do wiadomości email potwierdzajacych złożenie zamówienia.
Każdy klient ma swoje preferencje i wie, co chce kupić (przynajmniej w przybliżeniu). Dlatego zadbaj o to, aby w Twoim sklepie internetowym nie zabrakło filtrów i sortowania. Spójrz na to z perspektywy odbiorcy i pomyśl jakie opcje chciałbyś widzieć. W sklepie z ubraniami poza rozmiarami, zakresem cenowym, kolorami, rodzajem stroju warto dodać także możliwość wyboru tkaniny. Dzięki temu osoby z uczuleniami będą mogły unikać niektórych tkanin, a ludzie ceniący sobie naturalne materiały szybko wybiorą te, które ich interesują.
Różnorodne metody płatności i wysyłki
Część klientów wybiera blik, inni wolą standardowy przelew, a część z nich decyduje się na PAYU. Jest wiele metod płatności, postaraj się zapewnić klientom możliwość decydowania o tym, w jaki sposób będą płacić. Najlepiej jest umieścić jak najwięcej opcji – każdy wybierze taką, jaka najbardziej mu odpowiada. Podobnie jest w przypadku wysyłek. Dobrze jest zadbać nie tylko o to, aby klient mógł wybierać między paczkomatami, pocztą polską, osobistym odbiorem oraz kurierem. Docenia się możliwość wyboru firmy kurierskiej. Pozornie wydaje się to bez znaczenia, ale może być tak, że klient lubi konkretnego dostawcę, albo zna kuriera danej firmy i mają ustalone godziny przyjmowania przesyłek.
Nawigacja i intuicyjność
To jeden z najpoważniejszych błędów UX. Jeśli klient nie będzie wiedział do czego przekieruje go dana zakładka, albo zacznie gubić się na stronie przez brak intuicyjności, to możesz być pewien, że albo porzuci zakupy, albo to będą to ostatnie zakupy tego klienta w Twoim sklepie. Ważne jest skupianie się na przywiązaniu klienta do marki. Dlatego też dbaj o to, aby klient chciał wrócić.
Wydaje Ci się, że reklama podczas zakupów albo wyskakujące okienko zachęcające do przejrzenia nowej kolekcji zachęcą do kontynuowania zakupów? Jeśli tak, to jesteś w błędzie. Wszystkie nieistotne wyskakujące okienka irytują klientów. Chcą oni szybko dokonać zakupów, albo ekspresowo przejrzeć Twoje produkty. Jeśli okienek, które muszą zamknąć będzie dużo – nie licz na to, że sprzedaż wzrośnie.
Konieczność założenia konta i podawania niepotrzebnych danych
Nie zmuszaj klientów do tego, aby musieli zakładać konto – nie wymagaj tego podczas procesu zakupu. Zaproponuj to po ich dokonaniu. Wiele osób może zrezygnować z zakupów. Zniechęci ich nie tylko konieczność podawania danych, ale też samo oczekiwanie na maila potwierdzającego założenie konta, a także to, że będą musieli kliknąć w link potwierdzający i dopiero otrzymają możliwość zakończenia zakupu. Warto zaproponować założenie konta i w zamian za to zaoferować zniżkę na kolejne zakupy, ale zrób to w mailu, albo tuż po dokonaniu płatności na ekranie końcowym.