AnalitykaReklama

Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

3 min czytania
Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

Jedną z największych zalet reklamy online są duże możliwości w zakresie analizy jej skuteczności. Bez większych problemów ustalisz, do ilu przekierowań na stronę doprowadziła, ile osiągnęła leadów, czy też jaką sprzedaż wygenerowała. To z kolei ułatwi budżetowanie i pozwoli skupić się na działaniach, które przynoszą najlepsze rezultaty. Sprawdź, jak możesz mierzyć efektywność kampanii marketingowych. 

Pomiar skuteczności reklamy – dlaczego jest tak ważny?

Reklama — co to jest? To oczywiście działania, za pomocą których skłonisz odbiorcę do zakupu produktu, skorzystania z usługi czy też poparcia danej sprawy. Pomiar jest niezbędny, jeśli chcesz optymalnie zarządzać budżetem marketingowym. W zależności od branży efekty mogą przynosić inne działania. Zerknij na poniższą grafikę:

Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

Źródło: https://firstpagesage.com/reports/digital-marketing-conversion-rate/

Powyższa tabela prezentuje współczynnik konwersji dla branż B2C i B2B. Zwróć uwagę, że SEO w pierwszej z nich osiągnęło jeden z najwyższych wyników, a w drugiej – najwyższy. W kolejnej znajduje się już podział według konkretnych działalności. 

Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

Źródło: https://firstpagesage.com/reports/digital-marketing-conversion-rate/

To już konkretniejsze informacje, z których możesz wywnioskować, jakie działania są najbardziej opłacalne. Jeśli jednak chcesz mieć wiarygodne dane, musisz przeprowadzać badanie skuteczności reklamy realizowanej dla Twojej marki. Takie dane jak powyższe mogą być jedynie sugestią dotyczącą tego, w jakie działania warto zainwestować. W kolejnym kroku musisz kontrolować, jakie przynosi to efekty. Jakie wskaźniki skuteczności reklamy są najbardziej miarodajne?

Ocena skuteczności kampanii marketingowej

Sprzedaż jest przeważnie głównym celem reklamy, ale nie powinna być jedynym. Możliwe, że kampania przynosi dużo przekierowań na stronę WWW, ale nie przekłada się to na konwersję. To nie musi oznaczać, że działania są nieskuteczne. Bardzo prawdopodobne, że przyczyną braku efektów sprzedażowych są błędy popełnione w witrynie. Dlatego też monitoruj różne wskaźniki.

Zobacz  Czym są badania konsumenckie i dlaczego warto je przeprowadzać?

CTR czyli współczynnik klikalności

Click-through rate mierzy stosunek liczby kliknięć reklamy do jej wyświetleń i jest wyrażany w procentach. Im wynosi więcej, tym lepiej, gdyż to oznacza, że reklama zwraca uwagę, skłania do działania. Niski wynik może wskazywać, że kampania jest prowadzona w serwisach niedopasowanych tematycznie. Możliwe, że znajduje się w słabo widocznym miejscu na stronie albo jej treść jest mało zachęcająca. 

Przykład: masz 5 kliknięć i 100 wyświetleń. CTR wynosi 5%.

Wzór: (liczba kliknięć / liczba wyświetleń)*100%

Na poniższej grafice znajdziesz średnie wyniki wyliczone dla różnych działań marketingowych. 

Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

Źródło: https://www.optimonk.com/what-is-a-good-ctr/

ROI – zwrot z inwestycji

ROI, czyli Return on Investment, pokazuje, jaki osiągasz zwrot z inwestycji w reklamę. Możesz analizować opłacalność zarówno konkretnych działań, jak i wszystkich środków przeznaczanych na kampanie.

ROI = (Przychód z inwestycji – Wydatek na kampanię) / Wydatek na kampanię * 100%

CPC czyli koszt kliknięcia

CPC, czyli Cost Per Click, to wskaźnik, który pokazuje, ile kosztowało Cię pozyskanie jednego przekierowania na stronę. Na takiej zasadzie rozliczane są różne działania marketingowe, w tym w ramach Google Ads. Im koszt kliknięcia wynosi mniej, tym lepiej. 

Ocena skuteczności reklamy – jak mierzyć efektywność kampanii marketingowej?

Źródło: https://ads.google.com

Jak wyliczyć CPC? Według poniższego wzoru:

CPC = łączny koszt kliknięć / łączna liczba kliknięć.

Załóżmy, że kampania kosztowała Cię 1000 zł, a jej efektem było 2000 kliknięć. Zatem CPC wynosi 1000 zł/2000, co daje 50 groszy za każde kliknięcie.

Zobacz  Reklama restauracji w Internecie — poradnik

CR czyli współczynnik konwersji

Konwersją jest nie tylko sprzedaż, ale również wypełnienie formularza kontaktowego, pobranie materiału, obejrzenie filmu czy zapis do newslettera. Aby wyliczyć współczynnik konwersji, skorzystaj z następującego wzoru:

CR=(liczba konwersji/liczba kliknięć)*100

Załóżmy, że kampania przyniosła 1000 kliknięć, które przełożyły się na 20 zapisów do newslettera. To oznacza, współczynnik konwersji wyniósł 2%. 

Ocena skuteczności i efektywności reklamy może obejmować również inne wskaźniki m.in. CPM (koszt za 1000 odsłon reklamy) czy CPA (koszt za akcję). Weź je pod uwagę przy ocenie kampanii. 

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy