Na skróty
Dobrze zaprojektowana oferta produktowa może być źródłem leadów i konwersji. Jest szczególnie często spotkana w branży B2B, a czasem także w B2C, na przykład e-commerce. Co warto wiedzieć na ten temat i jak zaprojektować kompleksową ofertę produktową?
Oferta produktowa to propozycja wysunięta przez działalność gospodarczą w kierunku potencjalnego klienta (osoby fizycznej lub organizacji). Celem oferty produktowej jest zapoznanie z proponowanym dobrem oraz zachęcenie do jego zakupu.
Do przygotowania atrakcyjnej oferty produktowej wykorzystuje się różne techniki. Przede wszystkim jednak ważne jest dobre zapoznanie grupy docelowej. Bez tego trudno będzie opracować skuteczny materiał zwiększający sprzedaż.
W tym zakresie przydaje się także analiza konkurencji. Audyt Twoich “rywali” pomoże Ci stworzyć ofertę, której klienci nie będą odrzucać. W większości przypadków nie można być najlepszym we wszystkim, ale można skupić swój marketing lub sprzedaż na mocnych stronach firmy lub oferowanego dobra. To właśnie w oparciu o taką ideę tworzy się swoją ofertę produktową, która następnie trafia do odbiorców.
Aby lepiej poznać grupę docelową oferty produktowej, wspomagaj się badaniami i dostępnymi danymi:
Znajomość swoich klientów może pomóc w podjęciu decyzji dotyczących rozwoju produktu, w tym oferowanych dóbr. Dzięki danym możesz reklamować swoje produkty w sposób, który odpowiada Twoim klientom; np. poprzez pozycjonowanie lub inne kanały marketingowe.
Wyróżniamy rodzaje oferty produktowej, które są bezpośrednio związane z tym, jakie dobro proponuje firma:
Klasyfikacja produktów zgodnie z powyższą listą pozwala lepiej przygotować ostateczną ofertę. Klient powinien mieć duży wybór, ale jednocześnie ograniczony do tych wyrobów, które będą interesujące i jakościowe.
Wyróżnia się cztery poziomy produktu:
Podstawową funkcją każdego produktu jest zaspokojenie konkretnych potrzeb kupującego. Tworząc ofertę, skup się na tym aspekcie. Uwypuklij te cechy, które wyróżniają proponowane dobro.
Poziomy produktu w przejrzysty sposób określają funkcje konkretnego dobra.
W ofercie sklepu internetowego nie musi znajdować się specjalnie przygotowana oferta produktowa (np. w PDF). Wystarczy odpowiednio zaprojektować podstrony przedstawiające asortyment: zarówno adresy z produktami, jak i te będące ich kategorią. W tym zakresie może pomóc SEO, czyli optymalizacja w myśl algorytmu wyszukiwarki oraz potrzeb użytkownika. Dzięki temu sklep internetowy będzie właściwie zaprojektowany.
Zarządzanie ofertą produktową powinno opierać się na działaniach, którym celem jest przygotowywanie, modyfikowanie i dystrybuowanie materiału do odpowiedniego grona potencjalnych klientów. Takie osoby powinny być podzielone na konkretne segmenty. Warto dokonać takiego podziału, jaki tworzy się podczas generowania leadów. Niektóre osoby z pewnością są bezpośrednio zainteresowane Twoim produktem, a inne nawet nie wiedzą, czym on dokładnie jest. Oferta produktowa nie musi być więc zawsze taka sama – zmodyfikuj ją do kilku wersji, aby konkretny wariant wysyłać do danego segmentu odbiorców. Takie rozwiązanie zwiększy szansę na konwersję.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.