Optymalizacja strony mobilnej pod SEO
7 min
7 min
Na skróty
Rozwój technologii mobilnych sprawił, że coraz trudniej jest nam się rozstać ze smartfonami. To za ich pośrednictwem robimy zakupy, korzystamy z mediów społecznościowych czy płacimy w sklepach. Urządzenia mobilne pozwalają też na przeglądanie stron www, dlatego tak ważne jest zadbanie o mobile SEO – pozycjonowanie pod urządzenia mobilne. Co to jest i jakie korzyści mogą przynieść działania z tego zakresu?
Optymalizacja mobilna SEO to procesy optymalizacyjne, które mają na celu ułatwienie użytkownikom korzystania ze strony internetowej za pomocą urządzeń mobilnych, w tym smartfonów czy tabletów. To dostosowanie m.in. treści (contentu), wyglądu i prędkości ładowania w taki sposób, aby poruszanie się po mobilnej stronie www było w pełni komfortowe oraz intuicyjne. W efekcie takich działań liczba jej odwiedzin wzrasta, a to pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony.
W 2016 roku Google poinformowało o planach wprowadzenia Mobile-First Index, czyli mobilnej indeksacji. Był to sygnał informujący o nadejściu dużych zmian, a także dowód na to, że urządzenia mobilne stają się coraz ważniejsze w codziennym życiu. Google zdecydowało się na takie działania również ze względu na wyraźne różnice między stronami www w wersji desktop a tymi w wersji mobilnej – zarówno pod kątem contentu, jak i prędkości ładowania.
Specjaliści, w tym projektanci stron internetowych i eksperci SEO, stopniowo oswajali się z nowymi wytycznymi dotyczącymi optymalizacji serwisów. W maju 2019 roku poinformowano, że już niedługo każda strona pojawiająca się po raz pierwszy w indeksie Google będzie miała automatycznie wdrożony tryb mobile-first (do tamtego momentu domyślnie ustawiano go jedynie dla wybranych witryn). Oznaczało to, że mobilna wersja serwisu będzie traktowana jako wariant podstawowy. W przypadku jej braku w procesie indeksowania nadal mogła być wykorzystywana wersja desktopowa, jednak to często skutkowało niższą pozycją w rankingu.
Od końca marca 2021 roku roboty służące do indeksowania Google biorą pod uwagę już tylko mobilną wersję strony www, dlatego każdy nowo powstający serwis – dla którego tworzony jest nowy adres URL – musi taką mieć. Wprowadzenie Mobile-First Index ma istotny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Od tego momentu to mobilna wersja serwisów stała się podstawą rankingową.
Jak wynika z raportu ‘Digital 2021’ opracowanego przez We Are Social i Hootsuite, w styczniu 2021 roku liczba internautów w Polsce wynosiła niemal 32 miliony. 52,6% z nich przyznało, że do wyszukiwania informacji w Internecie wykorzystuje smartfony, laptopy i komputery stacjonarne uplasowały się na drugim miejscu z wynikiem 46,2%.
Źródło: Print screen własny, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland
Wynika z tego, że podejmując działania z zakresu mobile SEO, możliwe staje się dotarcie do większej liczby użytkowników w porównaniu do stron zoptymalizowanych jedynie w wersji desktopowej. W ten sposób można też wskazać robotom Google, że witryna została dostosowana do urządzeń mobilnych, w efekcie czego internauci korzystający z mobilnej wyszukiwarki otrzymują dokładniejsze wyniki.
Dobrze przygotowana mobilna strona internetowa ma pozytywny wpływ na wizerunek firmy. Widząc, że witryna szybko ładuje się na smartfonie czy tablecie, płynnie działa i jest intuicyjna, użytkownicy chętnie do niej wracają w celu sprawdzenia nowych informacji lub zrobienia zakupów. To wzmacnia pozycję firmy i pomaga w budowie zaufania oraz długotrwałych relacji. Internauci w wieku 16-64 lat przyznają, że urządzenia mobilne służą im nie tylko do korzystania z mediów społecznościowych czy grania w gry, ale i do robienia zakupów (na co wskazuje 80,7%). Sklepy internetowe, które zadbają o mobile SEO, zyskują możliwość zwiększenia współczynnika konwersji. Poza tym takie działania pomagają stronie utrzymać wysoką pozycję w wyszukiwarkach, zapewniają więc długotrwały efekt.
Są dwa sposoby na to, aby przystosować swoją witrynę do urządzeń mobilnych: strona mobilna lub strona responsywna. Niekiedy pojęcia te stosowane są zamiennie, ale ze względu na istotne różnice pomiędzy nimi, jest to błąd. Każde z tych rozwiązań ma swoje zalety i wady. Warto je poznać, aby móc podjąć decyzję, która ze stron przyniesie więcej korzyści.
Strona mobilna jest dostosowana do smartfonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. To dodatkowa wersja witryny, ale ma inny adres URL – zwykle jest to słowo ‘lajt’ lub litera ‘m’. Mobilną stronę często określa się mianem lżejszej, ponieważ jest uboższa pod względem treści, a także samej grafiki.
Najważniejsze zalety strony mobilnej to:
Strona mobilna ma również swoje wady:
Chcąc stworzyć stronę mobilną, która będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, należy umożliwić robotom Google jej przeanalizowanie i indeksowanie. Dużym błędem jest niedopasowanie witryny do wymogów wyszukiwarki.
Strona responsywna to inaczej Responsive Web Design, w skrócie RWD. Dopasowuje się ona do rozmiaru wyświetlacza każdego urządzenia, zarówno smartfona, jak i komputera stacjonarnego czy laptopa. Wykorzystywany jest przy tym ten sam adres URL i kod. W porównaniu do strony mobilnej responsywna wygląda tak samo jak w wersji desktopowej.
Zalety strony responsywnej:
Wady strony responsywnej to:
Biorąc pod uwagę zalety i wady poszczególnych rozwiązań, w wielu przypadkach to strona responsywna jest traktowana jako bardziej uniwersalna. Na jej korzyść przemawia m.in. jeden system do zarządzania treścią i brak konieczności tworzenia dodatkowych przekierowań. Jednak decyzja w dużej mierze uzależniona jest również od indywidualnych preferencji, budżetu, podstawowego celu i tego, kto ma być odbiorcą strony.
Po podjęciu decyzji, która wersja strony na urządzenia mobilne będzie odpowiednia, należy zadbać o jej prawidłową optymalizację. Istotne działania z zakresu mobile SEO to:
Jak sprawdzić, czy strona jest dobrze dostosowana do urządzeń mobilnych? Pomocne będzie przy tym proste narzędzie online, test optymalizacji mobilnej w Google Search Console:
https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl.
Korzystanie z niego nie jest skomplikowane – wystarczy wpisać pełny adres URL witryny.
Źródło: Print screen własny, https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=pl
Po przeprowadzeniu testu, który trwa około minuty, dostarczane są wyniki ze zrzutem ekranu pokazującym, w jaki sposób Google widzi stronę na urządzeniu mobilnym. Narzędzie dostarcza informacje na temat znalezionych problemów i błędów, które należy poprawić, aby korzystanie ze strony było bardziej komfortowe.
W pozostałych sekcjach Google Search Console również można znaleźć wiele wskazówek dotyczących optymalizacji mobilnej SEO. Korzystając z innych narzędzi dostępnych na platformie, możliwe jest m.in.:
W analizie statystyk ruchu na stronie www, także w wersji na urządzenia mobilne, pomoże również narzędzie Google Analytics. W zakładce ‘ruch mobilny’ znajduje się wiele informacji mówiących o tym, jak wielu użytkowników korzysta z witryny przy użyciu urządzeń mobilnych. Zapoznanie się z nimi pozwala na wyciągnięcie wniosków, czy dotychczasowe działania przyniosły oczekiwane efekty. Na podstawie danych dostarczonych przez Google Analytics można też podjąć decyzję, co należałoby jeszcze zrobić, aby ułatwić użytkownikom przeglądanie witryny w wersji mobilnej.
Aby strona internetowa była dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania, optymalizacja mobilna SEO powinna zostać przeprowadzona z uwzględnieniem ważnych szczegółów. Przykładem są tytuły oraz metaopisy stron wyświetlane w mobilnych wynikach wyszukiwania. Długość tych elementów powinna być odpowiednio dopasowana, aby przekazywały najważniejsze informacje i nie zostały przycięte przez Google. Warto rozważyć także stworzenie mobilnej mapy strony, a później dodanie jej do narzędzia Search Console. To pozwala na śledzenie skuteczności indeksacji określonych sekcji witryny, a nawet znalezienie problemów, które dotychczas nie zostały zauważone.
Należy pamiętać również o działaniach Local SEO. Użytkownicy bardzo często korzystają z mobilnej wyszukiwarki po to, aby szybko znaleźć znajdującą się w pobliżu restaurację, darmowy parking czy salon fryzjerski. Podczas ustalania wyników wyszukiwania Google uwzględnia aktualną lokalizację użytkownika urządzenia mobilnego. Tym samym, podczas pobytu w konkretnej miejscowości sugerowane są strony www firm działających w pobliżu.
Statystyki dowodzą, że to urządzenia mobilne coraz częściej są wykorzystywane do przeglądania stron www. Zadbanie o mobile SEO jest więc koniecznością, aby witryna była przyjazna użytkownikom. Mobilna wersja strony internetowej jest równie istotna co wersja desktopowa, a nawet ważniejsza, biorąc pod uwagę stanowisko Google. Mimo że pozbawiona jej witryna nie wypadnie całkowicie z indeksu, to jednak wpłynie to negatywnie na jej pozycjonowanie w rankingu.
Znam to z praktyki. U nas wszyscy przechodzą na mobilne i jest to raczej standard na rynku. Uważam, że za jakiś czas będzie to zupełna normalność.