Outreach w marketingu i SEO [Poradnik]
3 min
3 min
Na skróty
Chcesz wiedzieć, na czym polega outreach? Szukasz poradnika, który pozwoli lepiej zrozumieć to pojęcie w zakresie SEO oraz marketingu? Przygotowaliśmy materiał, specjalnie dla Ciebie.
Outreach to pojęcie wykorzystywane w marketingu oznaczające sięganie działaniami poza firmowe kanały promocji. Celem outreachu jest budowanie zasięgów oraz rozpoznawalności.
Outreach może dotyczyć różnych aspektów biznesu. Technika ta jest wykorzystywana w:
Warto zaznaczyć, że branża ma ogromne znaczenie pod kątem wykorzystywania outreachu. Technika ta pozwala zwiększać zasięgi, o ile zostanie prawidłowo wdrożona.
Outreach marketing pozwala angażować zewnętrzne kanały do promocji biznesu. To element działań marketingowy, polegający między innymi na wymianie obopólnych korzyści.
Przykładem outreachu w marketingu jest:
Do jednej z najskuteczniejszych technik budowania profilu linków podczas pozycjonowania (SEO) zalicza się outreach. To sposób polegający na pozyskiwaniu do Twojej strony internetowej zewnętrznych odnośników poprzez kontakt z serwisami. Najczęściej proces ten dotyczy proszenia o linkowanie do pozycjonowanej domeny z witryny, która porusza konkretny temat i może wskazać źródło informacji poprzez odnośnik do innego serwisu. Takie działanie zwiększa rozpoznawalność marki w sieci. Przy okazji linkowanie ma znaczenie dla pozycji w Googele.
Korzyści wynikające z SEO outreach marketing w zakresie link buildingu:
Wyszukiwarka Google promuje te treści, które są linkowane z wartościowych źródeł. Pozyskiwanie wartościowych linków może więc odbywać się poprzez outreach. Krok po kroku proces ten wygląda w następujący sposób:
Należy zaznaczyć, że outreach w SEO to nie tylko linki z zakresu pozycjonowania, ale także sposób na budowanie relacji biznesowych z zewnętrznymi serwisami, które mogą wspierać marketing zewnętrzny.
Outreach dla wielu biznesów online jest podstawowym elementem strategii marketingowej. To sposób na naturalny i etyczny link building, zgodny z zasadami wyszukiwarki Google. Takie działania mają wpływ na pozycję w Google i promują biznes online. Choć outreach w SEO jest wymagający, to przynosi doskonałe efekty, jeżeli odnośniki zostaną pozyskane z wartościowych serwisów.
Sama nazwa może nie przywodzić na myśl tego, czym jest outreach marketing, zwany inaczej influencer marketingiem. Ta druga nazwa jest już zdecydowanie bardziej popularna. Jednak przechodząc do definicji, outreach to nawiązywanie relacji marketingowych z influencerami, czyli osobami wpływowymi, mającymi oddane grono odbiorców.
Do influencerów możemy zaliczyć sportowców, blogerów, youtuberów, a także aktorów i celebrytów. To właśnie oni pokazujący się z produktami różnych marek lub otwarcie je polecający mają wpływ na decyzje zakupowe swoich fanów.
Działanie influencer marketingu jest z zasady proste. Znana osoba posiada grono (liczone nawet w setkach tysięcy) osób, które uważnie śledzą wszelkie poczynania danej osoby. Dlatego też ofiarując znanej osobie swoje produkty i usługi, można w łatwy sposób zwiększyć grono potencjalnych klientów, a także zbudować świadomość marki czy zwiększyć jej rozpoznawalność. Może to w znaczący sposób zwiększyć współczynnik konwersji, a także podnieść zyski. Współpraca z influencerem jest z zasady prosta: po umówieniu odpowiedniej umowy marka dostarcza mu swoje produkty lub usługi, a influencer za pomocą tradycyjnego dla niego kanału (IG, YouTube, Facebook, blog) przekazuje informacje o nim swoim followersom.
Bardzo często oferując rabat lub inny gratis do zakupu. Ważne jest jednak, aby przygotować się nie tylko na współpracę barterową (czyli podarowanie swoich produktów), ale także na uzgodnienie odpowiedniego wynagrodzenia za pracę włożoną na rzecz promocji danej marki. Im bardziej znany influencer, tym koszty współpracy będą większe.
Samo zwiększenie rozpoznawalności marki i współczynnika konwersji to nie jedyne pozytywne aspekty outreach’u. Jednym z ważnych elementów pozycjonowania strony jest umieszczenie linków do niej w witrynach uznawanych przez Google za wartościowe. Dlatego też dodatkowe umieszczanie linków na blogach lub portalach społecznościowych jest uznawane za wartościowy element pozycjonowania. Ważne jednak, aby był to jedynie jeden ze sposobów publikowania linków do witryny (obok forów tematycznych, portali, czy katalogów), a także by następowała co jakiś czas rotacja influencerów, tak aby następowała zmiana witryn linkujących.
W niektórych badaniach zauważono także, że algorytmy Google mogą brać pod uwagę wzmiankowanie o marce na równi z linkowaniem. Dlatego też polecenie marki przez influencera i wywiązująca się z tego dyskusja (zwiększenie ilości wzmianek), może także przyczyniać się do wyższej pozycji w wyszukiwaniu.
Outreach polega na realizacji działań marketingowych i pozycjonerskich na zewnątrz, poza kanały firmowe.
Outreach pozwala budować zasięgi, pozyskiwać linki oraz promować biznes poprzez zewnętrzne kanały marketingowe.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.