Plan marketingowy – jak go napisać?
4 min
4 min
Na skróty
Przedsiębiorcy próbują wyróżnić swoje firmy na różne sposoby – inwestują w pozycjonowanie, rozwijają media społecznościowe, a dodatkowo tworzą wartościowy content nakłaniający potencjalnych klientów do zakupu produktu lub skorzystania z konkretnej usługi. Warto jednak mieć konkretny pomysł na swoją działalność ukierunkowany według indywidualnych preferencji i celów biznesowych. Może w tym pomóc prawidłowo opracowany plan marketingowy. Tylko jak go napisać i czy w ogóle warto to zrobić? Podpowiadamy!
Plan marketingowy jest kompletnym schematem działań, jakie należy podjąć, aby osiągnąć założony cel. Dotyczy on produktów lub usług oferowanych przez daną działalność gospodarczą. W jego skład wchodzą przede wszystkim: analiza klientów, harmonogram, budżet, założenia i weryfikacja. Plan marketingowy pozwala nadać firmie większą wartość w znacznie krótszym czasie niż dokonuje tego konkurencja, wykorzystując standardowy biznesplan.
W celu stworzenia planu marketingowego należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych elementów – analiza klientów, harmonogram, budżet, założenia i weryfikacja. Dzięki temu będziemy mogli sporządzić obszerny dokument, w którym sformułujemy strategię na działania sprzedażowe pod kątem oferowanych usług lub produktów. Zatem, jak stworzyć plan marketingowy w 5 krokach?
Opracowywanie planu marketingowego należy rozpocząć od dokładnego przeanalizowania potencjalnych klientów. W tym celu rekomendujemy zastanowić się nad stworzeniem tzw. buyer persony oraz konkretnymi informacjami o grupie docelowej, m.in.:
Gdy już dowiemy się najważniejszych informacji o potencjalnych klientach, warto dodatkowo zweryfikować, co ich hamuje przed dokonaniem pożądanej konwersji – mogą to być zbyt wysokie ceny, mało intuicyjna witryna lub inne czynniki zniechęcające internautę do sfinalizowania działania.
Według ekspertów Semcore za tzw. porzucone koszyki odpowiada zazwyczaj nieprawidłowo zoptymalizowana strona internetowa. Aby dowiedzieć się, co na niej poprawić, należy zainwestować w darmowy audyt SEO, który jest wstępem do profesjonalnego audytu SXO oferowanego dla każdego naszego klienta. Dzięki temu dowiesz się, co należy poprawić na stronie, aby zwiększyć poziom konwersji i zacząć sprzedawać więcej.
Kolejnym fundamentalnym elementem planu marketingowego są założenia projektowe. W tym momencie powinniśmy zastanowić się, czego dokładnie oczekujemy – wzrostu popularności przedsiębiorstwa w branży czy jednak większej sprzedaży? Warto być konkretnym i określić krok po kroku jak zamierzamy osiągnąć dany cel. Może potrzebujemy dodawać więcej merytorycznych postów na Facebooku lub ulepszyć swoją stronę internetową pod kątem SXO? Ten punkt wymaga największego skupienia i zaangażowania (najlepiej całego zespołu).
Jaki budżet chcemy przeznaczyć na realizację planu marketingowego? Warto określić to na podstawie założeń projektowych, indywidualnie wyceniając każdy aspekt. Dla przykładu – jeśli nasz plan uwzględnia pozycjonowanie strony www, zastanówmy się, ile będziemy musieli zapłacić agencji SEO za całościowe działania w ujęciu miesięcznym, a następnie rocznym (rekomendujemy uwzględnić dodatkowe koszty).
Przeanalizujmy również ceny niezbędnych działań SEM (np. prowadzenie mediów społecznościowych, tworzenie wpisów blogowych), a także innych procesów wspierających budowanie świadomości marki oraz pozyskiwanie wartościowych klientów (kampanie newsletterowe, angażujące virale itd.).
Przeanalizowaliśmy preferencje klientów, opracowaliśmy niezbędne założenia projektowe i wybraliśmy odpowiedni budżet. Najcięższe za nami – teraz czas na kompleksowy plan uwzględniający kolejność oraz terminy wykonania konkretnych zadań. W harmonogramie należy zawrzeć czas prowadzenia danego projektu, a także zakres odpowiedzialności (chodzi o wyznaczenie działów lub pracowników do wykonania określonych czynności).
Przed realizacją planu marketingowego należy zweryfikować każdy punkt ponownie w celu upewnienia się co do poprawności projektu. Pamiętajmy, że jest to harmonogram na minimum rok, a w konsekwencji będziemy mogli wykonać wyłącznie drobne poprawki, gdyż duże zmiany pochłoną sporo czasu i prawdopodobnie zmienią domyślną koncepcję projektową, co przełoży się na dodatkową, nieprzewidzianą inwestycję.
Tworzenie planu marketingowego jest zaawansowanym procesem rozłożonym w czasie. Na przestrzeni kilkunastu miesięcy musimy regularnie wprowadzać ewentualne korekty, kontrolować harmonogram realizacji oraz budżet, ponieważ często dodatkowe usługi, których nie potrzebujemy w danym momencie (np. kampanie Google Ads), a zostały zaproponowane przez wybranych partnerów biznesowych, mogą niekorzystnie wpłynąć na finalny wynik (przykładowo, jeśli koszty przerosną dochody). Poniżej przedstawiamy 9 elementów, na jakie warto zwrócić uwagę podczas wdrażania (i tworzenia) planu marketingowego.
Kluczowym aspektem pomocnym w tworzeniu rzetelnego planu marketingowego jest również analiza rynkowych trendów. Dzięki temu poznamy konkretne ceny produktów lub usług w stosunku do oferowanej jakości. Warto również kierować się rzetelnymi danymi statystycznymi opartymi o profesjonalne wyniki firm badawczych. Jeśli nie mamy dostępu do takich źródeł, rekomendujemy wykonywać ankiety i regularnie badać rynek (np. poprzez kontakt z branżowymi przedsiębiorstwami).
Aby napisać skuteczny plan marketingowy, należy określić cele strategiczne firmy, przeanalizować rynek pod kątem zapotrzebowania, zastanowić się nad oczekiwanymi rezultatami, a następnie opracować prognozy finansowe na dany okres. Kolejnym etapem jest kompleksowa kontrola każdego procesu i regularne wdrażanie niezbędnych poprawek.
Reasumując, prawidłowo przygotowany plan marketingowy ułatwi osiągnięcie zamierzonego celu. Pozwoli wyróżnić Twoją firmę spośród konkurencji i skupić się na przekazywaniu potencjalnym interesantom rzeczywistych wartości, jakie oferuje dane przedsiębiorstwo. Warto również wspomnieć, iż plan marketingowy umożliwi pozyskanie stałych i opłacalnych klientów zdecydowanych na zakup produktów lub skorzystanie z usług właśnie Twojej firmy.
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pisania planów marketingowych.
Cena napisania planu marketingowego zależy przede wszystkim od wielkości przedsiębiorstwa i rozbudowania opracowywanych tematów. W Polsce koszt spersonalizowanego planu marketingowego wynosi ok. 5 000 zł.
Czas przygotowań planu marketingowego zależy od złożoności struktur w Twoim przedsiębiorstwie oraz indywidualnych założeń projektowych. Strategię działania firmy można opracować zarówno w kilka dni, jak i kilka miesięcy – podczas szacowania terminów rekomendujemy uwzględnić liczbę osób biorących udział w realizacji, dostępne materiały i konkurencyjność danej branży.
Źródła: