Platforma e-commerce Opencart vs PrestaShop – co wybrać?
5 min
5 min
Na skróty
Opencart i PrestaShop to popularne platformy e-commerce typu open source, które umożliwiają tworzenie sklepów internetowych oraz zarządzanie nimi. Aby ułatwić Ci podjęcie ostatecznej decyzji, porównaliśmy Opencart oraz PrestaShop, skupiając się na aspektach najbardziej istotnych dla przedsiębiorców.
Co dokładnie wzięliśmy pod uwagę? Po pierwsze, łatwość dostosowania platformy do własnych potrzeb. Drugą istotną kwestią jest to, czy platformy pozwalają łatwo rozwijać oraz rozbudowywać sklep internetowy. Finalnie przyjrzymy się także optymalizacji Opencart i PrestaShop pod wyszukiwarki, a więc możliwościom SEO on-site.
Opencart i PrestaShop oferują szeroki zakres funkcji dla branży e-commerce, wśród których warto wymienić możliwość tworzenia sklepów internetowych, obsługę płatności online, integrację z mediami społecznościowymi, narzędzia do tworzenia raportów i analiz, a także wiele innych. Obie platformy są również łatwe w personalizacji, umożliwiając rozszerzenie poszczególnych funkcji za pomocą wtyczek lub modułów.
Opencart ma prostą i przejrzystą strukturę, która ułatwia użytkownikom kontrolę nad swoim sklepem internetowym. Firma oferuje ogromną liczbę zarówno darmowych, jak i płatnych wtyczek, które można zainstalować za pomocą jednego kliknięcia. Niektóre z popularnych rozszerzeń to:
Porównując platformę PrestaShop, trzeba wspomnieć, że jest ona zdecydowanie bardziej zaawansowana pod względem dostępnych funkcji. Wiele działań, które w Opencart wymagają rozszerzenia, w PrestaShop znajdziesz dostępnych w panelu użytkownika. Firma zapewnia jednak dostęp do darmowych i płatnych modułów, które można pobrać ze sklepu lub z innych źródeł. Biblioteka jest też stale rozwijana. Wśród popularnych modułów warto wymienić:
Wydajność jest jednym z istotnych czynników, wpływających na sukces sklepu internetowego. Dlatego też szybkość ładowania strony, stabilność działania i bezpieczeństwo danych są niezbędne dla zapewnienia dobrej jakości usługi, a co za tym idzie, również zadowolenia klientów. Trzeba oczywiście pamiętać, że algorytm Google bierze pod uwagę wskazane cechy witryn podczas indeksowania, nie da się więc pominąć kwestii technicznych zarówno pod względem SEO, jak i UX. Jak w tych kwestiach sprawują się PrestaShop i Opencart? Obie platformy e-commerce wymagają optymalizacji i konfiguracji, aby sklep mógł osiągać najlepsze wyniki.
Opencart jest lekki i szybki w porównaniu z PrestaShop, dzięki czemu nie obciąża zbytnio serwera. Jednakże, im więcej wtyczek się instaluje, tym większe jest ryzyko spowolnienia lub awarii sklepu internetowego. Dlatego ważne jest, aby wybierać tylko niezbędne i sprawdzone wtyczki, a także regularnie aktualizować oraz testować sklep internetowy.
PrestaShop jest bardziej wymagający i “cięższy” niż Opencart, jednak wynika to z bardzo konkretnych powodów. Platforma oferuje więcej funkcji i możliwości bez konieczności pobierania dodatkowych wtyczek czy modułów, ale za cenę większego zużycia zasobów serwera oraz wolniejszego ładowania strony. Aby poprawić wydajność PrestaShop, pamiętaj o następujących dobrych praktykach:
Skalowalność platformy e-commerce to m.in. jej zdolność do dostosowywania się do zmieniających się potrzeb i wymagań biznesowych, takich jak wzrost liczby klientów, produktów, zamówień, ruchu na stronie, integracji z innymi systemami, itp. Chyba nie trzeba nikogo przekonywać, że nagły błąd na stronie czy przeciążona witryna negatywnie wpłyną na doświadczenie użytkownika. Na szczęście zarówno PrestaShop, jak i Opencart umożliwiają skalowanie sklepu internetowego — ale w odmienny sposób.
Opencart jest dość łatwy w skalowaniu, ponieważ ma prostą architekturę i modularną budowę. Jak już wspomnieliśmy, dodatkowe funkcje dodaje się za pomocą wtyczek, jednak zarządzanie szablonami jest już bardziej skomplikowane i wymaga pomocy programisty. Opencart obsługuje również funkcję multistore, która pozwala na zarządzanie wieloma sklepami internetowymi z jednego panelu administracyjnego. Można wybrać różne ustawienia, szablony, waluty, języki i podatki dla każdego sklepu.
PrestaShop jest trudniejszy w skalowaniu niż Opencart, ponieważ ma bardziej skomplikowaną strukturę, przez co wymaga większej ingerencji w kod źródłowy. Dodawanie nowych funkcji do sklepu internetowego za pomocą modułów jest bardzo łatwe, jednak trzeba uważać na kompatybilność i stabilność wybranych rozszerzeń. PrestaShop również obsługuje funkcję multistore, ale jest ona mniej intuicyjna i elastyczna niż w Opencart. Platforma pozwala zarządzać wieloma sklepami online z jednego panelu administracyjnego, jednak wymaga stworzenia osobnych grup sklepów i przypisania im różnych ustawień.
Pozycjonowanie to proces optymalizacji strony internetowej pod kątem wyszukiwarek, pomagający zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Omawiane przez nas platformy e-commerce Opencart oraz PrestaShop zapewniają dostęp do podstawowych działań SEO on-site:
Skupiając się już na konkretnych funkcjach, Opencart ma dość prosty system zarządzania optymalizacją SEO, który pozwala na zmiany w zakresie meta tagów i adresów URL dla każdej podstrony sklepu. W bibliotece znajdziesz również wtyczki, które zapewniają Ci dostęp do dodatkowych funkcji, takich jak:
PrestaShop, podobnie jak w poprzednich przypadkach, ma bardziej rozbudowane opcje optymalizacji, dzięki czemu oferuje więcej możliwości bez pobierania rozszerzeń. Platforma pozwala zarządzać meta tagami i adresami URL dla każdej strony sklepu internetowego, a także wprowadzać globalne ustawienia dla całej witryny. Jeśli natomiast chodzi o używanie modułów do optymalizacji, warto wspomnieć o następujących rozszerzeniach:
Łatwość użycia platformy e-commerce pozytywnie wpływa na komfort pracy, dobrze więc, aby na każdym etapie komunikaty oraz ogólny flow były dla użytkownika proste i zrozumiałe. Porównując Opencart i PrestaShop trzeba wspomnieć, że oba narzędzia mają przyjazne interfejsy umożliwiające zarządzanie sklepem internetowym z poziomu panelu administracyjnego.
Opencart stawia na minimalistyczny interfejs, który jest łatwy w nawigacji i obsłudze. Znajdziesz w nim podstawowe funkcje do zarządzania sklepem internetowym, takie jak dodawanie i edytowanie produktów, kategorii czy zamówień. Możesz również łatwo instalować oraz konfigurować wtyczki za pomocą wbudowanego instalatora rozszerzeń. Opencart jest odpowiedni dla początkujących użytkowników, którzy szukają prostego rozwiązania e-commerce.
PrestaShop oferuje więcej możliwości pracy ze sklepem internetowym, również pod względem wejścia na rynki zagraniczne, zapewnia bowiem tłumaczenie sklepu na 75 języków. Wśród dostępnych opcji trzeba wymienić zaawansowane funkcje zarządzania produktami, kategoriami, atrybutami, cechami, cenami, zapasami magazynowymi czy statystykami. Jako administrator będziesz mógł również tworzyć niestandardowe reguły cenowe, rabaty, promocje, etc. PrestaShop jest więc bardziej odpowiedni dla użytkowników, którzy szukają elastycznego rozwiązania e-commerce.
Obie platformy e-commerce są na tyle popularne w swojej branży, że ciężko opowiedzieć się zdecydowanie za jedną z nich. Ostateczny wybór pomiędzy PrestaShop a Opencart sprowadza się przede wszystkim do określenia Twoich potrzeb: co zamierzasz sprzedawać, jak duży będzie sklep, a także jaką strategię rozwoju planujesz wdrożyć. Biorąc pod uwagę te aspekty z pewnością będzie Ci łatwiej zdecydować, która platforma lepiej sprawdzi się do obsługi biznesu.