Na skróty
Chcąc zwiększać pozycjonowanie strony w internecie konieczne jest zasilanie jej dużą liczbą, dobrej jakości tekstów na przykład na firmowym blogu. Warto zdecydować się na skorzystanie z usług copywritera. Przed podpisaniem umowy rozważ czy chcesz zatrudnić freelancera, czy skorzystać z usług agencji, która może wesprzeć wszelkie działania pozycjonujące.
Praca copywritera wielu osobom wydaje się prosta i niewymagająca większych umiejętności. Często można spotkać się z przekonaniem, że treści na strony internetowe może przygotowywać każdy, a w korporacjach to zadanie często przypisywane jest stażystom. Wiele firm skupia się na ilości tekstów, bez dbania o ich jakość. Czy dla wyników pozycjonowania nie ma różnicy, kto zajmie się tworzeniem artykułów na naszą stronę?
Tworzenie tekstów to umiejętność przydatna w wielu zawodach. Sposoby przygotowywania treści różnią się jednak w zależności od mediów, do których mają trafić. Specjaliści od Public Relations przygotowują komunikaty prasowe mające informować media o działaniach spółki lub marki. Dziennikarze przygotowują artykuły informacyjne, a copywriterzy zajmują się przede wszystkim pisaniem treści na strony internetowe. Każda z tych form rządzi się swoimi prawami i ma specyficzne wymagania. W przypadku copywriterów, piszących pod SEO, konieczne jest nie tylko stworzenie ciekawej dla odbiorcy treści na zadany temat, ale także umiejętne wplecenie w tekst słów kluczowych, które wpływają na wyszukiwanie. Umiejętność odmieniania fraz i takie plasowanie ich w tekście, aby pojawiały się wystarczająco często, ale jednocześnie nie były postrzegane przez czytelnika jako nachalne powtórzenia – to jedna z cech dobrego copywritera. Teksty pisane na zlecenie firm i umieszczane na serwisach nie powinny również być personalizowane. W przypadku prywatnego bloga, można pozwolić sobie na sformułowania: „polecam”, „tak myślę” oraz „moim zdaniem” tworząc treści biznesowe należy zachować neutralny styl, pamiętając, że copywriter pozostaje anonimowy i nie ujawnia swojej tożsamości w tworzonym tekście.
Oprócz umiejętności pisania pod SEO, każdy twórca musi spełniać podstawowe wymagania takie jak: znajomość ortografii i gramatyki języka polskiego. Błędy i literówki nie wpływają na pozycjonowanie strony, ale zniechęcają czytelników do zapoznania się z nawet bardzo merytoryczną treścią. Warto upewnić się, że rażące błędy nie pojawiają się w przygotowywanych tekstach. Wybierając copywritera powinniśmy pamiętać, że musi on przygotować określoną liczbę tekstów, na z góry wyznaczony termin. Praca od zlecenia do zlecenia, często na krótkich terminach sprawia, że dobry copywriter musi być w stanie tworzyć kilka do kilkunastu tekstów dziennie. Nie ma tutaj miejsca na pracę nad jednym artykułem blogowym przez wiele dni.
Przed podpisaniem umowy z wybraną osobą, warto poprosić ją o przesłanie swojego portfolio z próbkami tekstów. Jeśli myślimy o stworzeniu bloga firmowego, wymagajmy 2-3 artykuły na dowolny temat. Copywriter, oprócz samego dokumentu tekstowego, powinien także przedstawić nam linki do stron, w których przygotowane przez niego treści zostały opublikowane. Jeśli zależy nam na określony, pasującym do organizacji stylu pisania – można poprosić kandydata o przygotowanie tekstu rekrutacyjnego zgodnie z naszymi wytycznymi.
Ogłoszenia copywriterów znajdziemy na wielu portalach internetowych. Formą rozliczenia jest najczęściej umowa zlecenie lub o dzieło. Koszt pracy nie jest wyliczany na podstawie przepracowanych godzin. Copywriter powinien podać nam swoją preferowaną stawkę za 1000 znaków ze spacjami. Przed przystąpieniem do zlecenia, konieczne jest ustalenie sugerowanej długości tekstów jakie będą nam potrzebne. Artykuły na bloga firmowego powinny mieć około 5-6 tys. znaków, choć oczywiście możemy zlecać też krótsze lub dużo dłuższe treści.
Jeśli korzystamy z usług agencji SEO zamiast szukać copywritera na własną rękę możemy skorzystać z usługi tworzenia treści jaką oferuje większość firm zajmujących się pozycjonowaniem. To rozwiązaniem zdejmie z nas konieczność rekrutacji, weryfikacji umiejętności, a potem także rozliczania się z kolejną osobą. Dodatkowo, mamy pewność, że treści, które uzyskamy będą wysokiej jakości. Artykuły i opisy tworzone przez copywriterów pracujących dla agencji SEO są weryfikowane nie tylko przez zatrudniającą ich firmę, ale także wielu klientów. Przekazania zlecenia na tworzenie treści do agencji, może okazać się również opłacalne finansowo. Zamiast płacić za każde 1000 znaków przygotowanych przez specjalistę, agencja przygotuje nam wyceną na zryczałtowaną usługę. Po wliczeniu jej w miesięczny koszt obsługi SEO, wynikający z naszej umowy, może okazać się, że kwota ta jest nawet kilkukrotnie niższa niż wynagrodzenie jakie musielibyśmy zapłacić zlecając podobną ilość treści samodzielnie.
Utrzymanie pozycjonowania, optymalizacji oraz tworzenie contentu pod SEO w jednym miejscu zapewnia nam kompleksową obsługę. Dzięki takiemu rozwiązaniu nasze zaangażowanie i czas poświęcony na weryfikowanie powstających treści będzie minimalny, co pozwoli skupić się na kluczowych obszarach dla naszego biznesu.