Poprawiasz nagłówki na stronie z myślą o SEO? Tracisz czas!
3 min
3 min
Na skróty
Czy poprawianie nagłówków na stronie jest naprawdę istotne dla wyników w wyszukiwarkach? W SEO narosło wiele mitów, a jednym z nich jest przekonanie, że struktura H1, H2, H3 ma decydujące znaczenie dla pozycji Twojej witryny w Google. Choć hierarchiczna organizacja nagłówków może pomóc w lepszym zrozumieniu treści, nie wpływa ona znacząco na ranking strony. Sprawdźmy, dlaczego skupienie się wyłącznie na nagłówkach jest zazwyczaj stratą czasu.
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/dark-black-theme-lower-third-banners-template-set_1017-26169.jpg?t=st=1726566933~exp=1726570533~hmac=ed4892b44eac8d3b1d38edafc67d3ae12e272b61cd525798dedeb178f2dcbf96&w=1380
Od lat krąży przekonanie, że dobrze zaplanowana struktura nagłówków, zwłaszcza H1 i H2, ma znaczący wpływ na pozycjonowanie strony internetowej. Rzeczywistość wygląda jednak nieco inaczej. Google, mimo że docenia logiczną organizację treści, nie traktuje hierarchii nagłówków jako bezpośredniego czynnika rankingowego.
Hierarchia nagłówków odnosi się przede wszystkim do struktury treści – H1 zwykle wskazuje na główny temat strony, a H2 dzieli treść na sekcje. Oczywiście, dobrze jest, żeby nagłówki miały sens i pomagały użytkownikowi poruszać się po stronie, ale to nie oznacza, że zła kolejność H1, H2 czy H3 drastycznie obniży Twoje szanse na satysfakcjonujące pozycje w SERP-ach (ang. Search Engine Results Page). Wręcz przeciwnie, liczy się przede wszystkim wartość treści i jej jakość, a nie perfekcyjna struktura nagłówków.
Zdj 1. Dyskusja na temat nagłówków pomiędzy internautą a Johnem Muellerem.
Źródło: www.reddit.com/r/SEO/comments/1fcqxjo/comment/lmamepg/
Warto podkreślić, że Google potwierdziło, iż poprawna struktura nagłówków ma jedynie „lekki” wpływ na zrozumienie treści przez algorytmy. Jednak nie jest to czynnik, który sam w sobie poprawi Twoje wyniki SEO.
Kiedyś nagłówki były jednym z kluczowych elementów optymalizacji SEO. Jednak to się zmieniło. John Mueller z Google potwierdził, że poprawa hierarchii nagłówków nie wpłynie istotnie na ranking strony. Algorytmy Google są dziś znacznie bardziej zaawansowane i oceniają treść strony w kontekście jej wartości dla użytkowników, a nie samej technicznej struktury.
Strona pełna wartościowych treści, dobrze zoptymalizowanych pod kątem słów kluczowych, z intuicyjną nawigacją i szybkością ładowania, będzie miała znacznie większe szanse na dobre pozycje niż ta, która skupia się jedynie na nagłówkach.
Zdj 2. Poprawnie zorganizowana struktura wpisu.
Źródło: www.semcore.pl/spam-score-czy-mozna-ignorowac-ten-wskaznik/
Zamiast tracić czas na szczegółowe dopracowywanie struktury H1 czy H2, zwróć uwagę na to, co naprawdę się liczy:
Jeśli chcesz, aby Twoja strona była skutecznie pozycjonowana, nie skupiaj się wyłącznie na nagłówkach. Zamiast tego postaw na pełną optymalizację witryny i zbuduj strategię treści opartą na potrzebach użytkowników. W tym zakresie agencja SEO Semcore może pomóc Ci zrealizować Twoje cele, dostosowując działania do konkretnej branży i specyfiki rynku.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.