Popularne mity o SXO
4 min
4 min
Na skróty
SXO – Search Experience Optimization to mix działań z dwóch obszarów: SEO oraz UX, czyli User Experience, bez którego trudno wyobrazić sobie dzisiaj sukces firmy w branży e-commerce. Dlaczego SXO ma takie znaczenie? Ponieważ to niezwykle efektywne połączenie. Z jednej strony pozwala zwiększyć widoczność witryny w sieci i tym samym przyciągnąć uwagę większej liczby uwagę odbiorców, z drugiej – zadbać o to, aby została ona dobrze odebrana przez użytkowników. Całokształt wrażeń, jakie staną się udziałem użytkowników podczas wizyty w serwisie, ma być pozytywny i satysfakcjonujący dla odbiorców, którzy zechcą odwiedzić stronę wielokrotnie. Wszystko to finalnie ma przełożyć się na zwiększenie wartościowego ruchu na stronie i poprawę współczynnika konwersji. Najczęściej konwersją dla sklepu internetowego będzie sprzedaż, ale też nierzadko konwersję stanowi zapisanie się do newslettera.
Z czego biorą się mity SXO? Przede wszystkim z niewystarczającej wiedzy i umiejętności, ale także z ignorancji – skupienia się na jednych aspektach działań (np. wyłącznie optymalizacji witryny), pomijania lub uznawania za mniej ważne innych (np. w zakresie content marketingu). Jeśli chcemy działać efektywnie, warto pamiętać o tym, jak regularne zmiany algorytmów Google (Panda, Pingwin, Koliber etc.) wpływają na szukanie nowych sposobów w zakresie rozwijania nie tylko widocznej, ale i wartościowej witryny. W żadnym wypadku nie należy ich bagatelizować. Aby uniknąć złych interpretacji, należy pamiętać, że w SXO głównym celem nie jest jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania, ale to, aby precyzyjnie określić docelowych odbiorców i dzięki temu sprawić, że znajdą oni w wynikach wyszukiwania dokładnie to, czego szukają, a następnie będą mogli skorzystać z witryny szybko i sprawnie. SXO to doskonałe dopasowanie witryny do oczekiwań odbiorców oraz widoczność, osiągana przy pomocy pozycjonowania. Zarówno pod względem wartości serwisu, jak i jego wyglądu oraz funkcjonalności. Przy czym dba się o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania konkretnej witryny.
Błędnych założeń i strategii w zakresie SEO w połączeniu z UX jest więcej, niż może się wydawać. Wiele osób decyduje się na SXO kierując się błędnymi przekonaniami, co tylko negatywnie wpływa na odbiór strony internetowej przez użytkowników. Najpopularniejsze mity SXO? Oto one!
To terminy, które często ze sobą mylone, a przecież to baza SXO. Co prawda projektanci User Experience i User Interface rozwiązują te same problemy, ale używają innych narzędzi i różnią się zakresem działań. Ujmując to ogólnie, UI polega na projektowaniu interfejsu użytkownika (aspektach technicznych – formularzach, elementach graficznych, kolorystyce etc.), UX to zaś projektowanie doświadczeń użytkownika (aspekty analityczne i emocjonalne, mechaniki, prototypowe rozwiązanie etc.).
Skuteczne projektowanie UX wymaga ciągłego monitorowania oraz testowania – sprawdzania aktualnych potrzeb i oczekiwań odbiorców, ewentualnych niedociągnięć czy błędów. Na dalszym etapie liczą się opinie oraz recenzje. Należy pamiętać o ciągłych aktualizacjach i ulepszeniach oraz dostosowywaniu wyglądu, jak również funkcjonalności witryn do wymagań odbiorców, nowoczesnych trendów i wielu innych kwestii. Gdyby UX było jednorazowe, to popularne serwisy wciąż wyglądałyby jak sprzed 5 lat.
Możliwość wyboru jest ważna, to fakt, ale, gdy zaczynamy mnożyć opcje w nieskończoność i kierować się wyłącznie tym, aby za każdym razem, gdy to możliwe dać użytkownikowi alternatywę, możemy osiągnąć odwrotny efekt od zamierzonego – frustrację i paraliż decyzyjny odbiorcy oraz problemy z chaotycznym i nieintuicyjnym interfejsem. Wybór powinien być pozostawiony wyłącznie w najistotniejszych kwestiach. Użytkownik doceni możliwość indywidualizacji, ale nie będzie chciał podejmować decyzji co 2 minuty,
Być może – jeśli dotyczy to treści, które są dla nich bardzo interesujące, gdy jednak robią szybki research lub przeglądają stronę z ofertą statystyki potwierdzają, że skupiają się na najważniejszych informacjach, tych na początku tekstu, konkretnych nagłówkach, grafikach. Dlatego treści powinny być przejrzyste, dobrze uporządkowane i pozwalać na sprawne dowiedzenie się najważniejszych informacji.
Profesjonalna strategia SXO wymaga odpowiedniego budżetu i umiejętności, jednak nie oznacza to, że jest ona osiągalna wyłącznie dla wybranych firm. Poza tym skuteczne prowadzony plan działań zaowocuje wymiernymi korzyściami, które przełożą się na zwiększenie zysków, a więc mamy do czynienia z inwestycją, które wcześniej czy później się zwróci.
Aby przekonać się, czy SXO (łączące SEO i UX) działa, musisz nie tylko zweryfikować najpopularniejsze mity, ale i podążać śladem cennych wskazówek. Jakich? W opracowywaniu strategii SXO warto skupić się na przykład na takich czynnikach, jak:
Przydatność – Czy strona internetowa jest pomocna dla użytkownika? Czy jej zawartość jest zgodna z tym, czego poszukuje dany odbiorca? etc.
Użyteczność – Czy Twoja witryna spełnia oczekiwania odbiorców? Czy SXO działa? Czy strona jest intuicyjna, łatwa w nawigacji, szybko się ładuje i zawiera wyraźne CTA (call to action)?
znajdowalność – Czy optymalizujesz stronę tak, aby dotrzeć do precyzyjnie określonych odbiorców? Czy zapewniasz bezproblemowe dotarcie do poszukiwanej usługi, informacji czy produktu na stronie (poprzez zastosowanie odpowiednich nagłówków czy przejrzystej nawigacji)?
Dostępność – czy Twoja witryna jest łatwa do przeglądania zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych? Czy jest zoptymalizowana pod kątem wytycznych WCAG (Web Connect Accessibility Guidelines)?
Wiarygodność – Czy starasz się zdobyć zaufanie odbiorców poprzez udostępnianie np. referencje, wyróżnień branżowych etc.? Czy znajdą oni bez problemu w obrębie strony wszystkie ważne informacje na temat firmy?
Koncepcje strategii marketingowych wciąż ewoluują. Wpływają na to choćby zmiany w algorytmach Google, nowe trendy czy zmieniające się potrzeby oraz oczekiwania klientów, którzy coraz świadomiej korzystają z sieci i możliwości researchu, również w zakresie poszukiwania najlepszych czy najciekawszych ofert, częściej sięgają po urządzenia mobilne, coraz bardziej doceniają wygodę, szybkość witryn i ich użyteczność. Jeśli dołączasz do branży e-commerce i zależy Ci na biznesowym sukcesie, musisz nie tylko pożegnać się z wszelkimi mitami SXO, ale przede wszystkim skupić się na zbudowaniu indywidulnej, długofalowej strategii, która pozwoli Ci wyróżnić się w branży. A więc – do dzieła!