Współcześnie praktycznie każdy z nas otrzymuje powiadomienia PUSH w wersji online. Pokazują to statystyki, z których wynika, że na przeciętnym ekranie smartfona wyświetla się ich aż 46 każdego dnia. Są akceptowane na 53,3% urządzeń, jednak zbyt często publikowane komunikaty spotykają się z rezygnacją na poziomie 10%. Jeśli chodzi o ich skuteczność, współczynnik wyświetleń do reakcji wynosi średnio 6%, przy czym największą obserwuje się we wtorek. Czy warto inwestować w powiadomienia PUSH? Więcej informacji na temat statystycznej i technicznej strony znajdziesz w poniższym artykule.
Powiadomienia PUSH i wpływ na CTR
Wysokie zaangażowanie odbiorców jest kluczowe, aby utrzymać rentowność biznesu. Pozyskanie nowego klienta jest kilkanaście razy kosztowniejsze niż zachęcenie obecnego do zakupu. Powiadomienia PUSH pozwolą nam w znaczącym stopniu zwiększyć ich zainteresowanie, podnosząc przy tym ogólny CTR naszych kampanii marketingowych. Dla jasności podajemy, że wskaźnik CTR (click-through-rate) to współczynnik klikalności. Jeśli 100 osób otworzy listę powiadomień na swoim telefonie, a 14 zareaguje to CTR wynosi 14%. Jak CTR powiadomień PUSH ma się do innych kanałów i form reklamy? Oto garść statystyk:
- e-mail na poziomie 4%,
- wyniki organiczne Google na poziomie 2% (31% na pierwszej pozycji),
- Facebook Ads na poziomie 1%,
- media społecznościowe (ogólnie) na poziomie 0.6%,
- powiadomienia PUSH na poziomie 6%.
Jak pokazują ogólnodostępne dane, wdrożenie powiadomień PUSH pozwala w znaczącym stopniu podnieść wartość współczynnika CTR. Musimy jednak pamiętać, że zbyt częste lub nachalne wysyłanie komunikatów poskutkuje rezygnacją użytkowników z powiadomień. Nie ma ogólnych reguł i wszystko zależy od branży, w której działamy. Jeśli obsługujemy stronę publikującą istotne newsy, możemy wysyłać 2 – 3 informacje dziennie. W przypadku usług wystarczy pojedynczy PUSH w tygodniu. Będzie to wystarczające do odświeżenia pamięci odbiorców oraz zaangażowania niezdecydowanych.
Testy A/B przy powiadomieniach PUSH
W marketingu internetowym każda forma reklamy wymaga od nas ustalenia optymalnych parametrów. Na samym początku przyjmujemy jedną wersję, która powinna przynieść przybliżony rezultat. Po ustaleniu wstępnych założeń naszych powiadomień, możemy do komunikatów wprowadzić pewne zmiany umożliwiające przetestowanie skuteczności różnych alternatyw. Testy najlepiej przeprowadzać na niewielkiej próbie. Przykładowo posiadając listę 4000 użytkowników, oddzielamy połowę (2000) i znów dokonujemy podziału na pół (1000). W ten sposób otrzymujemy dwie mniejsze listy, jedną dużą, co daje nam więcej okazji do badań. Ostatecznie większej grupie przedstawiamy to, co uzyskało lepszy wynik w testach na mniejszych grupach.
Funkcja przeprowadzania testów A/B przy powiadomieniach PUSH jest standardem w większości dostępnego oprogramowania. Najistotniejsze jest tak naprawdę prawidłowe podejście do tego tematu. Zachowajmy cierpliwość i sprawdzajmy tylko jedną rzecz na test. Starajmy się dojść do tego jak użytkownicy reagują na personalizację, jaki rodzaj treści jest bardziej trafny i w jakich godzinach współczynnik kliknięć jest najwyższy. Dodatkowe zaangażowanie wygenerujemy przez powiadomienia z ruchomymi gifami, emoji oraz bezpośrednie przekierowanie odbiorców do miejsca określonego w komunikacie. Dostosowanie do lokalizacji pozwoli wykorzystać tzw. triggery np. wyświetlić informację o liście dostępnych kuponów kilkanaście minut przed wizytą w kinie. Aby nie marnować czasu, swoje działania powinniśmy opierać o hipotezy oraz wcześniej ustalone cele testów. Zapisujmy wszystkie wnioski i raporty w bezpiecznym miejscu, aby wykorzystać je w przyszłości.
Automatyzacja PUSH na telefonie
Wszystkie działania marketingowe prowadzone w sieci to okazja na wykorzystanie automatyzacji. Nie inaczej jest przy powiadomieniach PUSH na telefonie. Ręczne dostosowywanie komunikatów do każdego klienta byłoby bardzo czasochłonne, a po drodze popełnilibyśmy mnóstwo pomyłek. Wysyłka tego samego komunikatu do tysięcy osób mogłaby przynieść więcej szkód niż korzyści. Dlatego w oprogramowaniu do powiadomień PUSH musimy utworzyć reguły, na podstawie których wysyłane będą wiadomości do poszczególnych grup odbiorców, w wyznaczonym przez nas czasie. Opcjonalnie możemy skorzystać z opcji drip, czyli stopniowego wysyłania danej informacji w wielu komunikatach np. darmowych fragmentów książki co tydzień.
Powiadomienia PUSH na telefonie najczęściej wysyła się w oparciu o reguły takie jak:
- Dokonanie zakupu w ostatnim czasie.
- Bycie obecnym w danej lokalizacji.
- Wypełnienie formularza na stronie.
- Przebywanie na konkretnym ekranie (lub w module).
- Interakcję z jakimś elementem (np. kliknięcie w przycisk, opróżnienie koszyka).
- Nieaktywność w usłudze pomimo posiadania zarejestrowanego konta lub uczestnictwa w programie lojalnościowym.
Personalizacja komunikatów PUSH
Personalizacja komunikatów PUSH wygląda podobnie, jak ma to miejsce w innych obszarach marketingu internetowego. Aby ją rozpocząć powinniśmy przeprowadzić segmentację użytkowników odwiedzających sklep lub stronę. Posłużyć mogą nam do tego zebrane dane, na podstawie których utworzymy wspomniane segmenty. Najlepiej sprawdzają się podziały na:
- Historię przeglądania.
- Dokonane zakupy/transakcje.
- Lokalizację.
- Płeć.
- Imię.
- Datę urodzin.
W ten sposób będziemy w stanie określić czego potrzebują nasi odbiorcy. Komunikaty będą adekwatnie dostosowane do etapu, na którym odwiedzający się znaleźli. Powiadomienia PUSH wykorzystamy w dowolnej części lejka sprzedażowego, a jedynym warunkiem, aby tego dokonać jest nakłonienie do ich akceptacji. Warto przemyśleć dopasowanie wiadomości mając na uwadze bardziej miękkie ujęcie. Przy planowaniu PUSH dla różnych grup odbiorców zwracajmy uwagę na:
- przejrzystość – informujmy w jasny sposób co użytkownik otrzyma w ramach takiej subskrypcji,
- zwięzłość – starajmy się nie przekraczać długości przeciętnego zdania (11 słów) i nigdy nie wysyłajmy jednej informacji w kilku powiadomieniach,
- charakter wypowiedzi – przy okazjonalnych i mniej oficjalnych komunikatach możemy pozwolić sobie na dodanie emoji, a nawet odrobinę humoru.
Wdrażanie PUSH
Rozpoczęcie korzystania z dobrodziejstw powiadomień PUSH wymaga ich wdrożenia. Czynność ta wymaga od nas wyboru jednego z kilku dostępnych rozwiązań i zintegrowania go z CMS-em lub API z JavaScript (gdy korzystamy z własnego systemu). Dla zademonstrowania jak to wygląda w praktyce, posłużymy się przykładem aplikacji One Signal:
- Wchodzimy na stronę usługi One Signal i zakładamy konto.
- Dodajemy do usługi aplikację, jako platformę wybieramy „web push”.
- Przechodzimy do ekranu konfiguracji, gdzie wybieramy platformę, na którą chcemy dodać powiadomienia lub „typical site” – jeśli będziemy korzystać z API.
- Dodajemy One Signal do naszej strony – za pośrednictwem kodu (jeśli kliknęliśmy typical site) lub wtyczki, gdzie podajemy odpowiednie dane (jeśli wybraliśmy CMS).
- Opcjonalnie konfigurujemy usługę dla urządzeń z Android przez Firebase oraz dla iOS.
Teraz w panelu One Signal możemy skonfigurować dowolne powiadomienie oraz zdecydować o tym kiedy i jak powinno być wyświetlane.