Pozycjonowanie – jaki zasięg warto budować? Płatny czy bezpłatny?
3 min
3 min
Na skróty
Zasięg to jeden z głównych tematów, spędzających sen z powiek każdemu, kto pracuje nad popularnością swojego miejsca w sieci. Wydawać by się mogło, że wystarczy wykupić odpowiednią liczbę reklam, by dotrzeć tam, gdzie znajdą się odbiorcy dostarczanych przez daną osobę lub firmę treści czy produktów. Tymczasem fakty są znacznie bardziej skomplikowane, a zasięg płatny może okazać się niewystarczający.
Budowanie bezpłatnego zasięgu to długotrwałe dbanie o widoczność, ale także skuteczne nawiązywanie relacji z użytkownikami. Wiąże się to z pisaniem maili, wiadomości, udzielaniem się w przestrzeniach branżowych, komunikacji i prowadzeniem profili na portalach społecznościowych, uczestnictwem w konferencjach, dzieleniem się wiedzą… Sposobów jest mnóstwo i tak naprawdę od Ciebie zależy, który z nich wykorzystasz. Jednak warto mieć na uwadze również fakt, że ten typ budowania zasięgu może przynieść dodatkowe profity, właśnie w postaci cennych kontaktów. Przy czym ogromną zaletą są również zalety wizerunkowe.
Wiele firm działa wielowymiarowo, pozostawiając swoje działania w sieci marketingowcom i innym specjalistom od wizerunku w sieci. Jest to zasadne działanie, a opłacanie reklam, czy to w formie Google Ads czy spotów w mediach społecznościowych jest bardzo opłacalne.
Warto wspomnieć też o znacznie bardziej precyzyjnym targetowaniu płatnych reklam, co z kolei przekłada się na docieranie do grupy odbiorców, która naprawdę jest zainteresowana produktem. To ważne w przypadku wprowadzania nowości na rynek. Wiele osób korzysta również z opcji retargetowania – czyli ponownego docierania do ludzi zainteresowanych zakupem usługi lub towaru. Mogą to również być byli klienci lub Ci, którzy zapisali się np. do newslettera. Zatem płatny zasięg również przynosi mnóstwo korzyści. Działa jednak tak długo, jak długo płacisz za reklamy. Po zakończeniu kampanii reklamowych Twoja widoczność zniknie. Właśnie dlatego warto inwestować w pozycjonowanie.
Zasięg bezpłatny buduje się wieloma miesiącami, ale sukcesywnie. Do najpopularniejszych metod należy: SEO, content marketing oraz budowanie wizerunku w social media. Wszystkie te metody są określane jako bezpłatne, ponieważ nie trzeba za nie bezpośrednio płacić. Jednak nie są całkowicie darmowe – wymagają wiele czasu pracowników oraz wiedzy, płatnych narzędzi do analizy. Profesjonalne pozycjonowanie nie jest tanie, ale daje solidne efekty. Natomiast tworzenie contentu wymaga rozwiniętych umiejętności tworzenia poprawnych treści, dostosowanych do odbiorców i branży. Social media to nie tylko regularne publikacje, ale także grafiki i teksty.
Wybierając zasięg, który zechcesz budować jako pierwszy i poświęcić mu najwięcej środków, zastanów się, jak szybko potrzebujesz zobaczyć efekty swoich działań. Jeśli zależy Ci na systematycznym reklamowaniu dóbr i usług, weź pod uwagę płatny zasięg, w międzyczasie budując bezpłatny, który zapewnia trwałe relacje z klientami.
Jeśli natomiast jesteś typem przedsiębiorcy nastawionym głównie na relacje międzyludzkie i głęboko wierzysz, że to one zapewnią najbardziej trwałe zyski dla Twojej firmy, poświęcaj czas – lub zatrudnij osoby odpowiedzialne za kontakty z klientami.
Nie obawiaj się żadnej z dróg kontaktu – tak naprawdę niezależnie od tego, czy będą to maile czy telefony do klientów, staraj się, by każda z wysyłanych przez Ciebie wiadomości była dopasowana do stylu komunikacji odbiorcy i jego oczekiwań. Nie bądź nachalny ani nie traktuj osób zwracających się z zapytaniem jako intruzów – poświęcaj im maksymalnie dużo uwagi. Jeśli chodzi o budowanie bezpłatnego zasięgu, tak naprawdę zaczyna się ono w momencie powitania z klientem w siedzibie firmy lub sklepie stacjonarnym i warto o tym pamiętać, zakładając własny biznes. Zdecydowanie warto łączyć oba sposoby na marketing – czyli łączenie pozycjonowania oraz płatnych reklam. Warto zadbać również o UX.