Pozycjonowanie Joomla – Poradnik
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie Joomla ukierunkowane na naturalne wyniki jest jedną z najbardziej skutecznych technik umożliwiających zwiększenie zysków Twojego przedsiębiorstwa. W dzisiejszym artykule podpowiemy dlaczego warto zainwestować w działania SEO na tym systemie CMS, a także jak zacząć pozycjonowanie na platformie Joomla w 5 krokach.
Joomla to zaawansowany system zarządzania treścią (CMS) open source, stworzony w języku PHP, który umożliwia użytkownikom tworzenie, edytowanie i zarządzanie stronami internetowymi bez konieczności posiadania zaawansowanych umiejętności programistycznych.
Joomla jest rozbudowanym narzędziem, popularnym wśród twórców stron o różnym poziomie zaawansowania. CMS oferuje bogatą bibliotekę rozszerzeń i szablonów, co pozwala na łatwe dostosowanie wyglądu i funkcji witryny do potrzeb użytkownika.
Cechuje się modularną strukturą, co umożliwia dodawanie dodatkowych komponentów, takich jak fora dyskusyjne, galerie czy formularze kontaktowe, oraz zintegrowanym systemem uprawnień użytkowników.
Ponad 89% marketerów twierdzi, że SEO jest na tyle skuteczne, że weszło na stałe do ich strategii marketingowej, ponieważ zapewnia najlepszy zwrot z inwestycji (źródło: emarketer.com). Nic dziwnego, skoro umiejętne pozycjonowanie stron internetowych pozwala w relatywnie krótkim czasie zwiększyć pozycje domeny na poszczególne słowa kluczowe istotne dla Twojego biznesu pod kątem sprzedażowym.
Przekłada się to na wiele zalet, a mianowicie:
zwiększenie popularności Twojej firmy,
zbudowanie zaufania do konsumentów,
wypracowanie przewagi konkurencyjnej.
W konsekwencji po kilku lub kilkunastu miesiącach działań optymalizacyjnych możemy liczyć się ze zwiększeniem zysków naszego przedsiębiorstwa. Należy jednak pamiętać, że ponad 68% kliknięć oscyluje wokół pięciu pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania (źródło: blog.hubspot.com). Co ciekawe – aż 95% ruchu z wyszukiwarek trafia na pierwszą stronę wyników (źródło: digitalsynopsis.com).
Większość słów kluczowych wartościowych dla Twojego przedsiębiorstwa znajduje się poza pierwszą stroną Google? W takim razie zainwestuj w profesjonalny audyt SEO i dowiedz się, co należy poprawić, żeby uzyskać topowe pozycje w wyszukiwarkach, a w konsekwencji odnotować większy ruch przekładający się na lepszą sprzedaż!
Zobacz: Szybkie pozycjonowanie. Czy jest możliwe?
SEO Joomla należy rozpocząć od stworzenia unikalnej i właściwej strategii SEO. Następnym krokiem jest oczywiście przeprowadzenie (lub zlecenie) profesjonalnego audytu SEO. Istotne okazuje się także zoptymalizowanie technicznych aspektów strony oraz treści, które się na niej znajdują. Biorąc pod uwagę aktualne standardy algorytmu Google, priorytetowe będą również długofalowe działania dot. link buildingu, a więc budowania profilu linkowego.
Poniżej przedstawiamy 5 kroków umożliwiających pozycjonowanie Twojej strony Joomla.
Każda agencja SEO rozpoczyna pozycjonować stronę Joomla od stworzenia optymalnej strategii SEO. W tym celu należy m.in.:
wybrać wartościowe frazy pod kątem sprzedażowym – za pomocą narzędzia Senuto (lub innego, dowolnego programu analitycznego) należy dobrać słowa kluczowe ogólne (jedno- lub dwuwyrazowe) oraz wyrażenia z długiego ogona bazujące na minimum 3-4 frazach (według statystyk wordstream.com aż 50% internautów używa ponad 4 słów do poszukiwania produktów lub usług);
zaplanować strategię tworzenia contentu – przeanalizuj konkurencję (wspierając się narzędziami tj. Majestic SEO) i określ, jakiego rodzaju treści będziesz tworzył na swoją stronę internetową, a także jaką objętością i natężeniem oraz rodzajem fraz kluczowych będą się cechowały (weź pod uwagę zarówno treści na główne podstrony, jak i opisy produktów, kategorii oraz content blogowy);
zastanowić się nad link buildingiem – wykorzystując narzędzie Majestic SEO (lub inny, dowolny program analityczny) dokonaj analizy profilu linków konkurencji i m.in. na tej podstawie zadecyduj, skąd będziesz pozyskiwał linki, jakiej wartości będą poszczególne odnośniki, a także jakim budżetem na link building dysponujesz.
Zobacz: Jak być widocznym w Google?
Podczas opracowywania strategii SEO dokładnie zastanów się, jakie elementy techniczne na Twojej stronie Joomla wymagają poprawy. Może być to m.in. wydajność serwisu, jego responsywność, interaktywność, szybkość ładowania strony, intuicyjność lub tzw. ścieżka zakupowa. Nie “wyciągaj” pochopnych wniosków – tę część strategii powinieneś oprzeć na profesjonalnym audycie SEO i dopiero wtedy podjąć ostateczną decyzję.
Nie każdy jest specjalistą w pozycjonowaniu stron na platformie Joomla. Jeżeli masz wątpliwości odnośnie swojego serwisu – możesz zdecydować się na audyt SEO strony internetowej w Semcore. Zawiera on istotne elementy, na podstawie których możesz dopracować swoją strategię SEO, a mianowicie:
strukturę adresów URL,
ocenę optymalizacji grafik,
analizę nagłówków,
test szybkości strony,
analizę treści,
weryfikację poziomu bezpieczeństwa,
stan linkowania wewnętrznego i zewnętrznego,
i wiele więcej.
Dzięki poprawnie wdrożonemu audytowi dowiesz się również, czy roboty Google (tzw. crawlery) nie mają problemów z indeksacją, a dodatkowo otrzymasz praktyczne wskazówki umożliwiające wdrożyć rozwiązania ułatwiające zwiększenie pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania SERP.
Optymalizacja techniczna polega na wdrożeniu działań optymalizacyjnych on-site SEO (on-page SEO), które mają na celu poprawę wartości Twojego serwisu z punktu widzenia robotów Google oraz internautów.
W pierwszej kolejności zadbaj o dostosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych. To bardzo ważne, ponieważ 61% konsumentów stwierdziło, że chętniej dokonuje zakupów online na stronach zoptymalizowanych mobilnie (źródło: brightlocal.com).
Na swoim serwisie internetowym warto zadbać także o m.in.:
wdrożenie certyfikatu SSL,
utworzenie i edycję tagów meta title i meta description,
poprawę struktury linków zgodnie z zasadą user-friendly URL-s,
dodanie tagów alternatywnych do grafik,
wdrożenie pliku robots.txt i mapy strony w formacie XML.
Zwróć również uwagę na poprawę wydajności witryny – za pomocą minimalizacji i konsolidacji skryptów Java, plików stylów oraz kodu HTML.
Pozycjonowanie stron na CMS Joomla powinno opierać się także o optymalizację treści. Realizując założoną strategię SEO stwórz content zgodnie z obowiązującymi wytycznymi dot. SEO (ang. Search Engine Optimization) oraz UX (ang. User Experience). W tym celu zadbaj o m.in.:
merytorykę treści,
poprawność gramatyczną, ortograficzną i fleksyjną,
użyteczność contentu,
jego przejrzystość i czytelność,
właściwe nasycenie słowami kluczowymi.
Aby content był wysokiej jakości należy odpowiednio implementować nagłówki (H1-H6), unikać tzw. keyword stuffingu (czyli “upychania” słów kluczowych) oraz stosować wypunktowania, wyboldowania i tabele, dodatkowo posługując się wartościowymi infografikami.
Pozycjonowanie Joomla należy “oprzeć” również o długofalowe działania off-site (off-page) związane z link buildingiem. Pamiętaj, żeby linki pozyskiwać naturalnie (np. za pomocą viralowych treści lub wpisów gościnnych). Strony internetowe, na podstawie których poszerzasz profil linków swojej domeny powinny charakteryzować się wysokim DR (ang. Domain Rating) i DA (ang. Domain Authority).
Wykorzystaj narzędzia SEO do analizy działań związanych z pozycjonowaniem stron internetowych. Sięgnij po Google Search Console lub Google Analytics, z których pomocą będziesz mógł śledzić ruch na stronie oraz poddać analizie zachowania użytkowników.
Dzięki narzędziom zidentyfikujesz te obszary, które wymagają poprawy pod kątem SEO. Dzięki wdrożeniu odpowiednich działań będziesz mógł osiągnąć wyższe pozycje w Google.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.