Pozycjonowanie OpenCart – praktyczne porady
5 min
5 min
Na skróty
OpenCart jest skryptem służącym do prowadzenia sklepu internetowego, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Pozwala na tworzenie wielu kategorii czy dodawanie dużej ilości produktów. Osoby korzystające z tego rozwiązania twierdzą, że zarządzanie sklepem nie jest skomplikowane. Jednak czy to samo można powiedzieć o pozycjonowaniu? Jak to wygląda w przypadku OpenCart?
Na początek kilka podstawowych informacji, czym właściwie jest OpenCart. Jak już zostało wspomniane, to skrypt do prowadzenia sklepu online. Opiera się na licencji GNU/GPL i można go z łatwością dostosować do indywidualnych potrzeb. Za jedną z największych zalet tego silnika e-commerce uznaje się elastyczność. Użytkownicy mogą korzystać z wielu darmowych i płatnych wtyczek, aby rozbudować swoją platformę sprzedażową, wprowadzić nowe narzędzia czy inne potrzebne nowości. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów możliwe jest szybkie uzyskanie pomocy. OpenCart cieszy się popularnością, dlatego w razie potrzeby można zajrzeć na poświęcone temu skryptowi forum czy serwisy. Ponadto w internecie jest wiele poradników i innych treści pomocnych podczas tworzenia własnego sklepu.
OpenCart bazuje na znanym modelu programowania Model-View-Controller, czyli MVC. Oznacza to, że modyfikacja kodu przez programistę nie jest skomplikowana. Poza tym jest to rozwiązanie, które nie ma bardzo wygórowanych wymagań co do pamięci RAM serwera. Skrypt jest wydajny, choć oczywiście sporo zależy od liczby włączonych dodatków i funkcjonalności. Niemniej często poleca się go początkującym planującym rozpoczęcie przygody ze sprzedażą online, a także średnio zaawansowanym prowadzącym działalność od dłuższego czasu.
Coraz więcej osób decyduje się na OpenCart także z uwagi na mało kłopotliwe pozycjonowanie. Mówi się, że to przyjazny dla algorytmów wyszukiwarek silnik e-commerce, który pozwala m.in. na szybkie wprowadzanie zmian. Czy rzeczywiście poprawa widoczności sklepu opartego na takim rozwiązaniu jest prosta?
Pozycjonowanie OpenCart najlepiej zacząć od podstaw technicznych. Należy się upewnić, że Google zdążyło zeskanować stronę, a plik robots.txt jest prawidłowy. Niezbędne jest też ustawienie przekierowania wersji strony z www na wersję bez tego przedrostka. OpenCart ma to do siebie, że nie robi tego automatycznie. Pominięcie tego punktu zwiększa ryzyko duplicate content i ograniczenia widoczności sklepu w wyszukiwarce. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie przekierowania 301 w pliku .htaccess.
Kolejny ważny punkt to zadbanie o przyjazne linki. Adresy URL powinny jasno pokazywać użytkownikom, na jakiej stronie się znajdują i co mogą znaleźć. Ich zmiana nie jest zbyt kłopotliwa, a korzystnie wpływa na SEO. Dla przypomnienia, przyjazne linki charakteryzują się logiczną strukturą (do ich opisania można wykorzystać np. kategorie, do których prowadzą), brakiem znaków diakrytycznych czy spacji, a także zastosowaniem separatorów oddzielających słowa.
Ponadto istotne jest dopracowanie takich elementów jak meta title czy meta description. Muszą być unikalne i zawierać odpowiednią liczbę znaków. Trzeba też zadbać o czytelność, ale z perspektywy użytkowników, a nie tylko robotów. W meta title i description należy wykorzystać frazy kluczowe. To ułatwi wypromowanie platformy sprzedażowej i dotarcie do określonej grupy docelowej.
Pozycjonowanie sklepu opartego na OpenCart czy innym silniku nie może obejść się bez doboru słów kluczowych. To nie tylko ogólne frazy, ale i te brandowe, jak również z długiego ogona. Warto szczególną uwagę zwrócić na precyzyjne słowa, których używają osoby dobrze wiedzące, co chcą kupić. To one zazwyczaj korzystają z wyszukiwarki przed zrobieniem zakupów, a robią to po to, aby znaleźć właściwy sklep online. Co ważne, wyselekcjonowane frazy należy umieścić nie tylko w opisach produktów, ale i linkach czy meta description. To zwiększa szansę na zajęcie dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Pozostając w temacie opisów produktów, najlepiej przygotować je samodzielnie. Kopiowanie treści od producentów czy z innych sklepów mija się z celem, w ten sposób powstaje duplicate content. Mimo że to jedna z najbardziej podstawowych zasad pozycjonowania, wiele osób o tym zapomina. Unikalne opisy nie tylko zwiększają szanse na wyższą pozycję, ale dodatkowo pozwalają wyróżnić się na tle konkurencyjnych platform sprzedażowych.
Oryginalna treść ma jeszcze jedną istotną zaletę. Użytkownicy, którzy chcą zrobić zakupy online i wciąż trafiają na ten sam tekst w różnych sklepach, zaczynają się irytować. Gdy w końcu uda im się znaleźć coś innego, nabierają zaufania do firmy i są skłonni do złożenia zamówienia. Ponadto korzystanie z cudzych treści może tworzyć problemy natury prawnej. Skopiowanie opisów z witryny chronionej prawami autorskimi niesie za sobą konsekwencje, takie jak kara finansowa, a nawet usunięcie witryny, na której znalazł się duplikat. Nie warto utrudniać sobie walki o dobrą pozycję sklepu już na samym początku i narażać się na takie kłopoty. Zadbanie o tego typu kwestie już na starcie znacząco przyspieszy pracę pozycjonerom.
Unikalne opisy oferowanych produktów to jedno. Tak naprawdę cała treść umieszczona na platformie sprzedażowej powinna być oryginalna. Można też zastanowić się nad prowadzeniem bloga, na którym będą regularnie pojawiać się artykuły. W ten sposób można zachęcić użytkowników do częstego zaglądania do sklepu i zwiększyć skuteczność pozycjonowania. Blog ułatwia nasycenie witryny słowami kluczowymi i pozyskiwanie wartościowych linków.
O pozycjonowaniu trzeba pamiętać już podczas tworzenia platformy sprzedażowej. Do przygotowania sklepu online często wykorzystywane są gotowe szablony OpenCart. Wynika to głównie z faktu, że można dzięki temu zaoszczędzić sporo czasu. Jednak okazuje się, że nie wszystkie dostępne szablony są równie łatwe do pozycjonowania, dlatego najpierw warto szczegółowo je przeanalizować. Dobrym sposobem jest sprawdzenie wersji demo i zapoznanie się z całą strukturą pod kątem obecności potencjalnych błędów negatywnie wpływających na SEO. Co więcej, lepiej nie wybierać przestarzałych szablonów, które pojawiły się kilka lat temu. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że stworzono je na podstawie przestarzałych już rozwiązań, co przyczyni się m.in. do powolnego działania platformy. Stwarza to również ryzyko niedopasowania do urządzeń mobilnych, a nawet nowoczesnych przeglądarek – wszystko to utrudnia lub wręcz uniemożliwia zajęcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce
OpenCart można bez większego problemu zintegrować z takimi narzędziami jak Google Analytics. Nie należy z tym długo zwlekać, gdyż to także ułatwi osiąganie coraz lepszej widoczności. Po integracji warto od razu dodać do Google Analytics mapę witryny, aby sprawnie zaindeksować wszystkie podstrony i zająć się ich pozycjonowaniem. Narzędzie daje także dostęp do wielu innych przydatnych opcji, takich jak np. śledzenie statystyk i skuteczności słów kluczowych. Połączenie sklepu z Google Analytics to kilka kliknięć, dlatego nie powinno to okazać się kłopotliwe.
Pracując nad widocznością platformy sprzedażowej zbudowanej na OpenCart, nie można zapomnieć o takich elementach jak zdjęcia. Niezbędne jest zadbanie nie tylko o ich jakość czy rozmiar, ale także tytuł. Pojawia się on po najechaniu kursorem na konkretny obrazek. Warto umieścić w tytule słowo kluczowe. Kolejny ważny, a nawet ważniejszy element to tekst alternatywny (atrybut ALT). Dzięki niemu roboty Google mogą powiązać obrazy z zawartością witryny, co pomaga im w prawidłowej indeksacji. Ponadto ułatwia to pokazanie użytkownikom najbardziej trafnych wyników, gdy postanowią poszukać grafik związanych z konkretną frazą. Atrybut ALT powinien zawierać wszystkie istotne informacje o tym, co znajduje się na obrazku. Tutaj także nie można zapomnieć o słowach kluczowych, to jedno z lepszych miejsc na stronie, gdzie powinno się je umieszczać.
Stosując się do powyższych wskazówek, można stosunkowo szybko i skutecznie poprawić widoczność sklepu internetowego stworzonego przy użyciu OpenCart. Skrypt wciąż zyskuje na popularności, dlatego wiedza na jego temat z pewnością okaże się przydatna.
OpenCart jest wykorzystywany do tworzenia serwisów internetowych o różnorodnej charakterystyce. Przydaje się osobom, które chcą uruchomić własny sklep.
Cennik OpenCart dostępny jest na oficjalnej stronie oprogramowania. Koszt uruchomienia sklepu internetowego zależny jest od wybranego pakietu.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.