Pozycjonowanie stron w Google – podstawowe informacje
4 min
4 min
Na skróty
Czemu służy pozycjonowanie? To proces optymalizacji strony internetowej mający na celu poprawienie jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Występuje także pod nazwą SEO. Jest to zabieg kluczowy dla każdego właściciela witryny, gdyż poprawienie jej widoczności pozwala na wygenerowanie na niej większego ruchu użytkowników. Dzięki temu oferowane za jej pośrednictwem produkty lub prezentowane tam treści, mają dużo większą szansę na znalezienie swoich odbiorców. Na pozycjonowanie stron w Google składa się wiele czynników, a te podstawowe poznasz dzięki zapoznaniu się z poniższym artykułem.
Na początku warto zaznaczyć, że stwierdzenie “bezpłatne” w kontekście pozycjonowania, może być mylące. Większość działań związanych z wdrażaniem optymalizacji SEO, nie jest obarczone bezpośrednimi kosztami. Wymagają za to poświęcenia dużej ilości czasu i posiadania niezbędnej wiedzy. Nie wszyscy właściciele witryn są w stanie poradzić sobie z tym samemu i wykorzystują do tego agencje pozycjonujące, które nie pracują za darmo.
Mówiąc o bezpłatnym SEO, należy doprecyzować, że chodzi o osiągnięcie najwyższej możliwej pozycji w rankingu stron niesponsorowanych. Kiedy wyszukujesz jakąkolwiek frazę w wyszukiwarce, 2-3 najwyższe i najbardziej rzucające się w oczy miejsca w wynikach, zajmują witryny, które płacą za to, by się tam wyświetlać. Dopiero za nimi znajdują się strony, które wspięły się wysoko na skutek bezpłatnego pozycjonowania. Proces ten wymaga wiele czasu, ale odpowiednio przeprowadzony zapewnia miarowy wzrost i stabilną pozycję.
Do płatnego SEO, zaliczamy promowanie witryny przez platformy reklamowe, takie jak na przykład GoogleAds. Zaletą odpłatnych rozwiązań jest to, że ich efekty są widoczne szybciej. Przykładowo, opłacając kampanie w GoogleAds, Twoja witryna będzie na czas jej trwania, wyświetlać się na pierwszej stronie wyszukiwań pod daną frazą, nawet pomimo zajmowania niższej pozycji na codzień.
Świat SEO zmienia się nieustannie, wraz z aktualizacjami algorytmów, których Google używa do oceniania stron. Część dawniej używanych z powodzeniem technik, dziś przestało przynosić pozytywne efekty. Dlatego ważne jest to, byś był na bieżąco z tym, co możesz zrobić w temacie aktualizacji Twojej witryny. Poznaj najpopularniejsze sposoby na pozycjonowanie stron w Google, które stosuje się obecnie.
Wiążę się z tym praca nad kodem strony i strukturą strony, dzięki czemu ta może działać szybciej i sprawniej się ładować. Jej metatagi muszą być zoptymalizowane. Dla Google liczy się także to, by ze strony można było korzystać za pomocą urządzeń mobilnych. Pomaga w tym zadbanie o przejrzystą strukturę nawigacji i odpowiednie rozplanowanie linkowania wewnętrznego.
Wyszukiwania przeprowadzane przez użytkowników opierają się na frazach kluczowych. Odpowiednie nasycenie nimi Twojego contentu, pomaga go odnaleźć. Jednak nie można z tym przesadzać i spamować. Muszą być one umieszczone w tekście w naturalny i poprawny językowo sposób. Dodatkowo, nie na wszystkie frazy opłaca się pozycjonować. Niektóre z nich mogą być zbyt konkurencyjne, by mała strona mogła na nich zyskać widoczność, nie inwestując w to ogromnych środków czasowych i finansowych. Nie oznacza to, że nie należy ich używać, ale oprócz nich trzeba korzystać także z innych fraz oraz modyfikować je, dodając do nich długi ogon.
Jest to pozyskiwanie linków prowadzących do Ciebie. Każdy odsyłacz z innej witryny, która ma w Google odpowiednią reputację (nie jest stroną spamerską, nie ma nałożonych filtrów i jest bezpieczna), pomaga budować lepszy rating dla Twojej strony. Sprawia to, że jest ona lepiej widoczna w wynikach wyszukiwań, a w konsekwencji wzmaga się na niej ruch. Mniej dobrych jakościowo linków lepszy wpływ na stronę niż wiele słabych. Pozyskując je, zadbaj przede wszystkim o to, by pochodziły z zaufanych miejsc.
Nie da się zajść daleko w pozycjonowaniu, jeżeli treści na stronie są niskiej jakości. Google promuje witryny zawierające dłuższe i merytoryczne teksty czy opisy. Ważne jest też to, by były one unikalne, a nie splagiatowane. Treści kradzione, spamerskie czy nieczytelne, będą skutkować obniżeniem widoczności.
Po czym poznać, że wdrażanie efekty SEO przynosi oczekiwane efekty? Skutkuje to polepszeniem wielu kluczowych wskaźników, takich jak wyświetlenia, kliknięcia czy bounce rate. Te warto obserwować w jednym z dostępnych narzędzi analitycznych. Popularną i darmową opcją jest Google Analytics.
Skuteczne pozycjonowanie strony w Google, powoduje zwiększenie na niej organicznego ruchu. Oznacza to, że strona stała się lepiej widoczna w wynikach wyszukiwania i użytkownicy częściej klikają w odnośniki do niej, wchodząc na nią i zapoznając się z jej zawartością. Odpowiednie wdrażanie strategii pozycjonowania, poskutkuje pojawieniem się witryny na pierwszych stronach wyszukiwarki. Kolejnym pozytywnym elementem uzyskanym w skutek przeprowadzenia dobrej kampanii SEO jest zwiększenie rozpoznawalności Twojej marki i budowanie do niej większego zaufania wśród użytkowników.
Pozycjonowanie to tylko jedena z wielu gałęzi sieciowego marketingu. Jeżeli chcesz wykorzystać całkowity potencjał Twojej strony, musisz wspomóc optymalizację SEO o dodatkowe działania. Jednym z najważniejszych jest zadbanie o User Experience. Wraz z rozwojem algorytmów Google, ogromne znaczenie zyskało nie tylko to, czy strona spełnia wytyczne polityki wyszukiwarki, ale także jaka jest w odbiorze dla użytkowników. Ich doświadczenia są czynnikiem wpływającym na konwersje. User Experience i SEO uzupełniają się wzajemnie i coraz częściej można usłyszeć o SXO, które łączą obie te dziedziny w jedną, komplementarną strategię. Zoptymalizowanie strony pod kątem UX, to zadbanie o to, by była intuicyjna i prosta w obsłudze, atrakcyjna wizualnie oraz dostosowana do oczekiwań użytkowników. Można to uprościć do stwierdzenia, że SEO pomaga ściągnąć na stronę nowych ludzi, ale to UX ma za zadanie ich zatrzymać. Pozycjonowanie to świetny sposób na wypromowanie biznesu, ale warto pamięć również o innych kanałach marketingowych takich jak Facebook, Twitter i inne media społecznościowe. Email marketing to również dobry pomysł na uzupełnienie swojej kampanii reklamowej.