Pozycjonowanie – wybrać agencję, czy zlecać konkretne rzeczy różnym ludziom?
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie składa się na wiele działań. Wśród nich jest na przykład off-site SEO, on-site SEO, content i wiele innych czynności, które należy wykonać. Wiele osób decyduje się na to, aby zatrudniać kilka agencji, gdzie każda zajmuje się inną rzeczą. Część osób wybiera także pozornie tańsze rozwiązanie, jakim jest współpraca z freelancerami. Wielu freelancerów specjalizuje się w innych dziedzinach. Nie sposób znaleźć doskonałego pozycjonera, który jednocześnie stworzy świetny content. Konieczne jest wtedy zlecanie kilku osobom różnych działań. To duży błąd, powoduje wiele strat. Jakich? Dowiedz się!
Jest wiele minusów zlecania wszystkich działań osobno, znaleźć można jednak jeden plus. Jeśli zlecasz innym osobom na przykład napisanie treści, SEO on-site oraz off-site to masz kilku wykonawców. Prawdopodobieństwo tego, że wszyscy wykonają pracę źle jest dużo mniejsze niż w przypadku zdecydowania się na jedną osobę. Oczywiście nie będzie to miało miejsca wtedy, gdy dobrze wybierzesz osobę, która zajmie się pozycją Twojej strony internetowej. Jednak zakładamy, że dokładnie weryfikujesz to, komu zlecasz zadanie. W takim przypadku nie ma żadnych plusów zlecania różnych zadań osobno. Jest to trafione tylko w sytuacji, kiedy Ty samodzielnie wykonujesz część działań i jesteś w tym dobry. W każdym innym przypadku będzie to przynosiło same negatywne konsekwencje. Jakie?
Jeśli chcesz rozdzielić wszystkie zadania osobno, to musisz wiedzieć co rozdzielać. To wymusza na Tobie zdobycie wiedzy dotyczącej pozycjonowania, tworzenia treści, backlinków. Jeśli nie zlecisz konkretnych wytycznych dopasowanych do Twojej marki oraz branży, to nie osiągniesz sukcesów. Będziesz więc marnować nie tylko czas na to, aby kontaktować się z każdym specjalistą osobno, ale też na dzielenie działań, pilnowanie terminów, sporządzenie kilku umów i wysyłanie wielu przelewów. Na Tobie spocznie też weryfikacja poziomu wykonanych usług, a ciężko to zrobić bez znajomości każdej z dziedzin.
Rozdzielanie działań to większe koszty. Usługi pakietowe zawsze są tańsze, a ponadto już wcześniej wspomniany czas kosztuje. Jak dużo? To zależy co poświęcisz na to, aby zająć się wymienionymi w poprzednim akapicie kwestiami. Zamiast zajmować się swoim biznesem, jego rozwojem i strategią, które przynoszą zysk, skupisz się na tym, czym powinni zająć się inni.
Przez to, że rozdzielisz zadania, to każda osoba lub agencja będzie działała po swojemu. Najważniejsze w marketingu internetowym jest działanie według przemyślanej strategii, a więc konieczne jest podporządkowanie wszystkich procesów właśnie jej. Ciężko będzie Ci samodzielnie stworzyć skuteczną strategię i narzucić ją wszystkim wykonawcom. To niezwykle trudne i czasochłonne zadanie.
Kiedy kilka różnych firm zajmuje się tak zbliżonymi do siebie dziedzinami, to zawsze powstają konflikty. Załóżmy, że copywriter napisze treści, a specjalista SEO stwierdzi, że nie są dopasowane do konkretnych słów kluczowych. Co wtedy? Samodzielnie nie stworzysz wytycznych dla copywritera, a jego zadaniem jest napisanie ciekawych, poprawnych merytorycznie treści, które oczywiście mogą być dopasowane do wymagań SEO, ale te wymagania muszą powstać. Więc wtedy musisz poprosić specjalistę SEO o wytyczne, przekazać je copywriterowi, a w razie jakichkolwiek niedomówień będziesz rozwiązywać spory. To tylko przykład jednego z wielu działań, które mogą stać się podłożem do konfliktu. Zespół agencji pracuje razem i na bieżąco ustala wiele kwestii, więc jeśli pojawiają się konflikty to Ty, jako klient, nawet o niczym nie wiesz. Wszystko jest dokładnie ustalane pomiędzy konkretnymi działami i podparte wiedzą oraz doświadczeniem.
Załóżmy, że zdecydowałeś się na zlecanie wszystkiego osobno i pozycja Twojej strony w Google spadła. Co mogło być tego przyczyną i jaki specjalista źle wykonał swoje zadanie? Nie odkryjesz tego z kilku przyczyn. Po pierwsze roboty Google odwiedzają strony raz na jakiś czas i zmieniają ich pozycje albo nie. Nie będziesz w stanie stwierdzić na podstawie jakich zmian i działań pozycja spadła. Ponadto nie ma żadnego narzędzia, które wykaże Tobie to, jakie działanie ze zleconych przyczyniło się do spadku pozycji. Może się okazać, że Google zauważy duplikaty treści sprzed 2 lat, bo wszystkie podstrony poszły do indeksacji i przez to obniży się pozycja witryny. Nie sprawdzisz przyczyny bez porządnego audytu SEO, który to wykaże prawdziwe powody. A to dodatkowa usługa, za którą trzeba zapłacić. W przypadku agencji wiesz, że wszystkim zajmuje się jedna firma i to ona będzie w stanie stwierdzić co mogło być przyczyną, będzie przecież tworzyła od czasu do czasu audyty.
Agencja tworzy strategie i rozdziela zadania na współpracujące ze sobą zespoły, które cały czas się komunikują i wymieniają informacjami. Tego nie osiągniesz poprzez rozdzielenie działań. Poza tym agencja inwestuje w drogie narzędzia SEO, a więc może sprawdzić o wiele więcej. To tylko dwa powody, ale jest ich o wiele więcej.
Już udowodniliśmy, że wybierając osobne osoby do konkretnych działań SEO tracisz czas i pieniądze. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wybranie firmy, która zajmie się wszystkim i będzie Tobie wszystko raportować. Taka decyzja poskutkuje nie tylko skuteczniejszym SEO, ale także o wiele lepszym weryfikowaniem działań.
Najpierw sprawdź zakres działań agencji. Może się okazać, że zdecydujesz się na SXO, które ma o wiele więcej zalet niż samo SEO. Później sprawdź opinie, rezultaty i porozmawiaj z przedstawicielami każdej z agencji. Możesz porównać także umowy. Najlepsza agencja będzie działała transparentnie i będzie jej zależało na tym, abyś dokładnie wiedział co i dlaczego robi. Pamiętaj, że dobra jakość usług kosztuje, ale także trwa a więc niskie ceny i obietnice super widoczności w 3 miesiące to kłamstwo. Dobra agencja przedstawi Ci zakres działań. Wykona potem wstępny audyt, by po podpisaniu stworzyć rozbudowany. Ponadto będziesz miał własnego opiekuna, który chętnie wytłumaczy Ci podjęte działania i zawiłe dla Ciebie pojęcia, a każdy powstały tekst będzie pod wytyczne SEO, ale nie zostanie umieszczony na stronie bez konsultacji z Tobą.