Pozycjonowanie

Propagacja domeny i wpływ na pozycjonowanie

5 min czytania
Propagacja domeny i wpływ na pozycjonowanie

Propagacja domeny, zwana także propagacją DNS, jest rozpowszechnianiem informacji o tym, że konkretny adres internetowy posiada inny adres IP, na przykład po zmianie hostingu. Tego typu proces ma również miejsce bezpośrednio po zarejestrowaniu domeny lub jej odnowieniu. Sieć internetowa musi wiedzieć, jaki dokładnie adres prowadzi do konkretnej domeny. Według niektórych źródeł propagacja domeny jest czasem od wdrożenia ustawień, upływającym aż do ich uwzględnienia przez poszczególne serwery DNS. Jaki jest wpływ propagacji domeny na pozycjonowanie?

Propagacja domeny i wpływ na pozycjonowanie

Kiedy propagacja domeny jest potrzebna?

Zacznijmy od poruszenia tematu, czym tak naprawdę jest DNS. Termin ten będzie się wielokrotnie powielać podczas poruszania kwestii propagacji domeny. Za skrótem DNS kryją się słowa Domain Name System. Można kolokwialnie przyjąć, że DNS jest swego rodzaju tłumaczem nazw domen. Na całym świecie znajduje się sporo serwerów DNS, a propagacja domeny to rozsyłanie informacji o tym, do jakiego konkretnego adresu IP kieruje dany adres URL.

Gdy cały proces zakończy się sukcesem, witryna będzie poprawnie wyświetlać się w przeglądarce wszystkim użytkownikom, bez względu na lokalizację. Takie rozsyłanie informacji ma miejsce po zakupie domeny, jej przenosinach oraz w momencie odnowienia abonamentu po jego wygaśnięciu. Dzięki propagacji domeny serwery DNS „wiedzą”, że adres URL jest już aktywny lub został ponownie włączony i można z niego korzystać.

Propagacja domeny jest przydatna na przykład podczas zmiany hostingu, gdy aktualny nie odpowiada administracji. Może być zbyt wolny, drogi lub nie spełniać oczekiwań – powodów jest wiele. Czasami słaby hosting znacznie spowalnia stronę internetową, a pamiętajmy, że czas ładowania zawartości witryny ma ogromne znaczenie podczas pozycjonowania. Dlatego przeniesienie domeny czasami ma miejsce ze względu na SEO.

Propagacja domeny i wpływ na pozycjonowanie

O czym pamiętać przy propagacji DNS?

Jeśli będziesz przenosić domenę z powodu SEO na inny DNS, co pokieruje na nowy hosting lub serwer, uważaj na kilka niepożądanych skutków.

Zobacz  Pozycjonowanie Drupal - Poradnik

Przede wszystkim pamiętaj, że nowe serwery DNS rozwiązują na inne IP serwera niż wcześniej – oznacza to, że prawdopodobnie część użytkowników trafi na aktualny (nowy) serwer, a część na ten stary. Sytuację tę można porównać do poczty elektronicznej. Niektóre wiadomości e-mail będą dostarczane na nowy serwer, a inne na stary. Zwróć więc uwagę na synchronizację e-poczty podczas propagacji domeny. Dodatkowo, jeśli zachodzi taka konieczność, skonfiguruj stare serwery DNS, aby przekierowywały na nowe serwery. Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za propagację domeny, najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalistów, którzy mają doświadczenie w tej kwestii.

Propagacja domeny i wpływ na pozycjonowanie

Pamiętaj, że propagacja domeny ma wpływ na pozycjonowanie. Jeśli chcesz zachować swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania Google, cały proces powinien być wykonany skrupulatnie. Co wpływa na czas propagacji domeny?

  • Pamięć podręczna na urządzeniu lokalnym – zacznijmy od podstaw. Każdy komputer przechowuje cache różne adresy IP przeglądanych witryn. Usunięcie danych może w pewnym stopniu przyspieszyć proces propagacji.

  • Time to Live – czyli parametr TTL konfigurowany po stronie serwera DNS zarządzającego konkretną domeną. To właśnie ten element określa, jak długo informacje o stronie internetowej mogą być przechowywane w pamięci podręcznej.

  • Odświeżanie cache w DNSach Google – oprogramowanie Flush Cache umożliwia odświeżanie cache w DNSach co może przyspieszyć propagację domeny, szczególnie jeżeli zależy nam na pozycjonowaniu i widoczności w sieci.

Propagacja a pozycjonowanie domeny

Nie ulega wątpliwości, że propagacja domeny i pozycjonowanie to tematy, które idą ze sobą w parze. Poprawnie przeprowadzony proces może pozytywnie wpłynąć na SEO, na przykład podczas zmiany hostingu na szybszy i wydajniejszy.

Dodatkowo warto wspomnieć o tym, jak sprawdzić postęp procesu propagacji. Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie whatsmydns.net. Należy pamiętać, że każda zmiana serwerów DNS dla domeny u rejestratora jest widoczna w sieci w różnym czasie. Czasem proces ten zajmuje kilkanaście minut, a w innych przypadkach kilkanaście godzin. Zwykle wszystko to zależy od serwerów DNS, a nie samego operatora.

Zobacz  Dlaczego SXO jest skuteczne?

Przypominamy, że zmiana na nowy adres IP strony internetowej nie wpływa w żaden sposób na SEO. Google już dawno rozprawiło się z tym mitem. Natomiast zmiana hostingu oraz serwera DNS może pozytywnie lub negatywnie skutkować na pozycjonowanie domeny.

Wspomnieliśmy o tym już wcześniej. Liczy się prędkość oraz wydajność. Czy szybsze prędkości DNS poprawiają SEO? Oczywiście, że tak. Google przyznało, że czas ładowania strony wpływa na wyniki organicznych wyników wyszukiwania. Mimo że czasy wyszukiwania DNS są zwykle znacznie krótsze niż sekunda, nadal mogą wpływać na ładowanie strony i rzutować na pozycję w wyszukiwarce.

Pozycjonowanie domeny – na czym polega?

Pozycjonowanie domeny to wieloetapowy proces, który jest rozłożony w czasie. Rozpoczynać go zawsze powinien szczegółowy audyt SEO, który prowadzi do wykrycia usterek optymalizacyjnych. Następnie tworzy się strategię, która  uwzględnia działania na stronie (on-site) oraz poza nią, czylo (off-site).

Przeprowadza się analizę konkurencji i dobór słów kluczowych. Od tego momentu eliminuje się błędy w optymalizacji i dba o pozycjonowanie domeny poprzez backlinki, content, ale także SEO techniczne. Stopniowo, w każdym miejscu wprowadza się coraz więcej poprawek, zmian oraz nowych elementów, a wyszukiwarka Google zaczyna to doceniać.

Pierwsze wyniki mogą być jednak widoczne dopiero po kilku miesiącach. Należy poczekać na to, aż roboty Google ponownie odwiedzą podstronę i ją przeanalizują.

FAQ – najczęstsze pytania dotyczące propagacji domeny

1. Co to jest propagacja domeny?

Propagacja domeny to proces rozprzestrzeniania się informacji o zmianach wprowadzonych w konfiguracji domeny (np. zmiana adresu IP, serwerów DNS, rekordów DNS) w globalnym systemie DNS (Domain Name System). Oznacza to, że po każdej modyfikacji ustawień domeny, dane te muszą zostać zaktualizowane na wszystkich serwerach DNS na świecie, aby użytkownicy z różnych lokalizacji mogli poprawnie wyświetlić stronę lub korzystać z adresu e-mail administratora powiązanego z domeną.

Zobacz  Czy programowanie pomaga w SEO?

2. Kiedy potrzebna jest propagacja DNS?

Propagacja domeny jest niezbędna m.in. po zakupie nowej domeny, zmianie hostingu, odnowieniu wygasłej domeny czy modyfikacji stref DNS. Prawidłowo przeprowadzony proces propagacji zapewnia, że wszystkie urządzenia i użytkownicy na świecie będą mogli korzystać z aktualnych usług powiązanych z daną domeną.

3. Jak długo trwa propagacja domeny po wprowadzeniu zmian?

Czas propagacji domeny zależy od wielu czynników, ale zazwyczaj trwa od kilku godzin do 48 godzin. W niektórych przypadkach może się wydłużyć nawet do 72 godzin, szczególnie przy zmianie serwerów DNS lub rekordów NS.

4. Czy zmiany wprowadzone w DNS dla swojej domeny zawsze wymagają propagacji?

Tak, każda zmiana w rekordach DNS np. rekord TXT (pola tekstowego), rekord CNAME (Canonical Name), rekord MX (Mail Exchange) wymaga czasu na rozpropagowanie się w sieci. Zmiany te są najpierw aktualizowane na autorytatywnych serwerach DNS, a następnie trafiają do podręcznej DNS użytkowników i innych serwerów na świecie.

5. Od czego zależy szybkość propagacji domeny?

Czas propagacji zależy przede wszystkim od wartości TTL (Time To Live), czyli czasu przechowywania informacji w podręcznej DNS urządzeń i serwerów. Krótszy TTL może przyspieszyć propagację, ale zwiększa liczbę zapytań do serwerów DNS.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy