Reklama dla deweloperów w Internecie – poradnik
5 min
5 min
Na skróty
Patrząc na obecną sytuację na rynku nieruchomości, można zadać pytanie, czy reklama dla deweloperów ma w ogóle sens. W końcu zarówno mieszkania, jak i domy wyprzedają się praktycznie na pniu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że potencjalni klienci, zanim dojdzie do zakupu, muszą najpierw dowiedzieć się o powstających inwestycjach. Deweloperzy inwestują zresztą nie tylko w budynki mieszkalne. Co więc warto wiedzieć o marketingu w tej branży?
Niezależnie od tego, na jakim etapie budowy jest Twoja inwestycja, możesz sprzedać ją jeszcze zanim zostaną wylane fundamenty pod nieruchomość. Jednak aby osiągnąć taki sukces, jakim niewątpliwie jest wyprzedanie planowanych lokali, należy postępować zgodnie z pewnymi założeniami, podobnie zresztą jak podczas stawiania konstrukcji oraz zakładania instalacji. Mowa oczywiście o strategii marketingowej — ponieważ pomimo tego, że branża deweloperska przeżywa obecnie złote czasy, nie oznacza to, że nie musisz martwić się o konkurencję. Dlatego właśnie pozycjonowanie dla deweloperów warto zacząć jeszcze zanim na plac budowy wjadą pierwsze maszyny, aby od początku pracować na wizerunek profesjonalnej, rzetelnej marki. Na pewno nie chcesz, aby w kontekście Twojej inwestycji padło hasło “patodeweloperka”. Dobrze zoptymalizowana strona, na której potencjalni nabywcy znajdą aktualne informacje, dotyczące postępów prac, z pewnością rozwieje sporo wątpliwości, dotyczących jakości finalnego produktu.
Budowanie zaufania to oczywiście bardzo istotna kwestia — jeśli nie najważniejsza. W końcu z pozytywnymi rekomendacjami, dostępnymi czy to w wizytówce Google, czy na stronie internetowej agencji nieruchomości, zawsze mogą zapoznać się potencjalni klienci. I to nie tylko w czasie, gdy zajmujesz się aktualną inwestycją, ale też w przyszłości, kiedy rozpoczniesz kolejne projekty. Pamiętaj, że zakup mieszkania oraz domu znacząco różni się od tego, jak proces ten przebiega w innych branżach. Odpowiednia ilość podstron, na których zawarte zostaną informacje o poprzednich i aktualnym projekcie, terminie oddania i lokalizacji, rzuty architektoniczne, a także treści typowo poradnikowe z pewnością zostaną docenione przez klientów. Jakie artykuły na blogu mogą się pojawić? Przykładowe tematy to m.in. jak powinna wyglądać umowa przedwstępna, w jakich przypadkach klient może złożyć reklamację, co obejmuje gwarancja, jak dobrać odpowiedni lokal do swoich potrzeb — możliwości jest naprawdę wiele, a pozycjonowanie dla deweloperów, przeprowadzone w taki sposób, przełoży się na dużo lepszy odbiór Twojej marki.
Skoro wiesz już, jakie korzyści przynosi pozycjonowanie dla deweloperów (SEO), warto powiedzieć więcej o tym, na czym dokładnie polega optymalizacja strony oraz jaka strategia sprawdza się najlepiej. Analizę należy zacząć od sprawdzenia konkurencji, a następnie dobrze jest wypisać różne określenia rodzaju inwestycji, która powstaje — a mianowicie, czy są to mieszkania w centrum miasta, ekologiczne domy jednorodzinne blisko lasu, zabudowa szeregowa dla kilku pokoleń rodziny, czy też apartamenty premium lub biurowiec na wynajem, pozwala to bowiem scharakteryzować grupę docelową, jej zachowania, zwyczaje oraz zainteresowania. To ostatnie jest przydatne m.in. podczas planowania reklamy dla deweloperów, ponieważ w Google Ads wybiera się tematykę portali internetowych, na których wyświetlana jest kampania. Warto też przemyśleć, w jaki sposób klienci wyszukują oferty. W przypadku standardowych nieruchomości mogą oni korzystać z agregatów z ogłoszeniami, takimi jak OLX, Otodom, Gratka, etc., jednak nieruchomości premium oraz potencjalni nabywcy z tego segmentu na pewno nie będą obecni na podobnych stronach.
Śmiało można przyjąć, że każdy, niezależnie od tego, w jakim przedziale cenowym szuka nieruchomości, zacznie research od wyszukiwarki Google, koncentrując się na konkretnej dzielnicy, mieście czy regionie. Dlatego pozycjonowanie lokalne w branży deweloperskiej to zawsze bardzo dobry kierunek działań. Oprócz wyświetlania się na konkretne słowa kluczowe, konieczna jest obecność w Google Maps. Wysoką pozycję w tym narzędziu można osiągnąć, dbając o firmową wizytówkę, co istotne, pamiętaj, że nie szukasz jedynie kupujących. Klientami w branży deweloperskiej będą także potencjalni inwestorzy, pośrednicy nieruchomości, a także doradcy kredytowi. Nawiązanie współpracy z konkretnymi osobami, cieszącymi się na rynku usług pewną renomą, z pewnością będzie korzystne, a informacje o takich działaniach można umieścić w profilu firmy Google. Pamiętaj też, że o usłudze pozycjonowania dla deweloperów powinieneś pomyśleć wcześniej, bowiem kiedy nieruchomość będzie już w sprzedaży, ciężko będzie “nadrobić” zaufanie do Twojej marki.
Pytanie, zawarte w tytule tego akapitu, nie jest właściwie zbyt dokładne. Bo to, że w kampanie Google Ads warto inwestować, jest dość oczywiste. Istotną kwestią jest natomiast to, kiedy jest najlepszy czas na zmaksymalizowanie tego typu działań. Reklama dla deweloperów w momencie, kiedy masz jedynie pozwolenie na budowę, raczej nie wywoła efektu “wow”, chociaż zamieszczenie takiej informacji w social mediach z pewnością będzie bardzo dobre dla marki pod względem wizerunkowym. W przypadku sprzedaży konieczne jest już podanie pewnych konkretów, które pokażą, że inwestycja rzeczywiście powstaje i powstanie.
Dobrze zoptymalizowana strona oraz wizytówka będą więc bardzo przydatne — jak już zostało wspomniane, potencjalni klienci, odwiedzający witrynę, która ma ciekawe, oryginalne treści i jest zaprojektowana z myślą o User Experience, na pewno nie zostanie wzięta za scam czy mało rzetelną firmę. Dość powiedzieć, że kampanie w sieci Google nie bez powodu są tak popularne — różne obszary działań marketingowych mają jednak na siebie wpływ, o czym również należy pamiętać. A skoro o tym mowa, reklama dla deweloperów powinna uwzględniać też remarketing, aby Twoja oferta pozostała w pamięci odbiorcy dłużej.
Oprócz Google Ads, istotnymi działaniami promocyjnymi będą także publikacje artykułów sponsorowanych, zawierające linki, prowadzące do strony firmy deweloperskiej. Link building wciąż pozostaje istotny dla pozycjonowania w wyszukiwarce, jednak content, w którym zostaną umieszczone hiperłącza, musi być wartościowy dla czytelników. Dobrze, by o powstającej inwestycji informowały lokalne serwisy, najlepiej w miarę regularnie. Przykładowo, pierwsze artykuły mogą dotyczyć planowanej budowy, jej lokalizacji, terminów, projektu oraz ilość mieszkań. Kolejne niech zawierają wiadomości dotyczące postępów budowlanych, lub, jeśli projekt architektoniczny wyróżnia się na rynku, można szerzej opisać właśnie ten aspekt. Nie zapomnij dostarczyć redakcji odpowiednich zdjęć, w innym przypadku przeglądający sieć trafią albo na ścianę tekstu, albo na treść ilustrowaną fotosami z darmowego banku, co może wywołać zdziwienie wśród osób, które przejdą na Twoją stronę internetową.
Skoro omówiliśmy już pozycjonowanie dla deweloperów i płatne kampanie Google Ads, koniecznie trzeba też wspomnieć o social mediach. Być może wydaje Ci się, że ani Facebook, ani Instagram nie będą potrzebne — tym samym skażesz inwestycję oraz Twoją firmę deweloperską na internetowy niebyt. Tylko łącząc różne strategie komunikacji z odbiorcami będziesz miał pewność, że docierasz do potencjalnych nabywców lub przyszłych partnerów biznesowych. Na szczęście, treści można recyklingować, komunikat musi być jednak dostosowany do medium, na którym jest publikowany. W przypadku Instagrama obecnie kładzie się duży nacisk na wideo, czyli rolki. Warto to wykorzystać, publikując krótkie materiały lub komentarze, dotyczące budowy, właśnie w ten sposób. Również na Facebooku królują podobne trendy, za co odpowiada oczywiście TikTok i jego ogromna popularność. Co do tej platformy, chętniej oglądanymi treściami są raczej te związane z urządzaniem wnętrz, niekoniecznie natomiast dotyczące sprzedaży tychże. W social mediach konieczne jest śledzenie społecznych nastrojów, a obecnie tematyka związana z wynajmem, cenami nieruchomości oraz flippowaniem nie jest wśród użytkowników dobrze odbierana, czego powodem jest kryzys mieszkaniowy.
Nie należy zapominać, że płatna reklama dla deweloperów jest możliwa również za pomocą Facebook Ads (z tego panelu obsługuje się też kampanie na Instagramie). Zaawansowane możliwości dotarcia do potencjalnych nabywców to ogromna szansa, najlepsze efekty osiąga się jednak, jeśli w kodzie witryny internetowej zostanie zainstalowany Pixel, zbierający informacje o osobach odwiedzających stronę. Narzędzie to pozwala prowadzić działania remarketingowe oraz tworzyć tzw. Lookalike Audience, czyli grupy podobnych odbiorców. Dzięki temu wyświetlane posty sponsorowane są lepiej dopasowywane, trafiając do osób, do których ciężko byłoby Ci dotrzeć jedynie na podstawie zainteresowań czy wieku.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.