Internet króluje, jednak telewizja wciąż jest niezwykle popularna. Różnorodne stacje ścigają się w przedstawianiu jak najbardziej atrakcyjnej oferty bogatej w hity filmowe i programy telewizyjne. Dlatego też siła reklamy telewizyjnej nie spada, jej budżet jest ogromny. Według raportu Nielsen AudienceMeasurement z 20.10.2019 roku przeciętny Polak spędza na oglądaniu telewizji aż 242 minuty dziennie, czyli ponad 4 godziny każdego dnia!
Na skróty
Wysokie koszty
Reklama telewizyjna należy do najdroższych, cena uzależniona jest od czasu jej trwania oraz godziny odtwarzania. Im większą oglądalność stacje telewizyjne odnotowują o danej porze dnia, tym wyższe koszty emisji. Samo stworzenie reklamy wiąże się z dużymi pieniędzmi. Najczęściej składają się na nią: wynajem i opłacenie aktorów, stworzenie ścieżki dźwiękowej (wiąże się to z zamówieniem i nagraniem melodii w tle/piosenki reklamowej), montaż i wiele innych. Na tym nie warto oszczędzać – efekt końcowy bezpośrednio wpływa na odbiór i skuteczność.
Najwięcej inwestują w reklamę producenci suplementów diety oraz produktów związanych z poprawą zdrowia. Raport Nielsen Audience Measurment pokazuje, że tygodniowe wydatki na reklamę związaną z promowaniem leków i środków poprawiających zdrowie wynoszą aż 166 632 871.00 zł i stanowią 24,77% wszystkich wydatków reklamowych. Reklama telewizyjna nie jest tania, ale czy wysokie koszty oznaczają, że jednocześnie jest nieopłacalna? Może się wydawać, że jest to prawdą, a największym konkurentem jest internet. Współczesność to okres największego rozwoju technologicznego, z internetu korzysta większość społeczeństwa. Według badańGUS opublikowanych 08.03.2019 dostęp do internetu ma 84% gospodarstw domowych oraz 100% przedsiębiorstw.
Skuteczność i konkurencyjność reklamy telewizyjnej
Wydaje się, że większość oglądających telewizję wykorzystuje przerwy na reklamy w różnych celach – najczęściej na przygotowanie posiłku czy napoju. Jednak czy rzeczywiście odbiorcy nie skupiają się na treściach reklamowych wyświetlanych w telewizji? Wciąż ma ona najwyższy wskaźnik rentowności. Wnioski nasuwają się same – reklama telewizyjna jest skuteczna, mocno wpływa na rozpoznawalność marki. Warto spojrzeć na statystyki dotyczące odbioru reklam internetowych. Jak wykazuje mindshareworld.com 76% polskich użytkowników internetu unika kontaktu z reklamami. Zarówno poprzez instalowanie oprogramowania blokującego treści reklamowe, jak i inne techniki. Z całością analizy można się zapoznać podtym adresem. Te dane wskazują na przewagę reklamy natywnej.
Wszystkie statystyki udowadniają, że reklama telewizyjna wciąż mocno wpływa na odbiorców, tym bardziej, iż trudno o mechanizmy, dzięki którym odbiorca mógłby się przed nimi uchronić. Raport „Reklama w internecie” od interaktywnie.com wskazuje na to, że reklamy telewizyjne wciąż mają najwyższy budżet. Na rok 2018 jest to 3079 mln złotych i 2293 mln złotych jeśli chodzi o reklamy internetowe.
Nie wszyscy muszą jednak dbać o reklamę telewizyjną, ogromne zasięgi daje skuteczne pozycjonowanie organiczne). Warto także dostosować kanał komunikacyjny treści reklamowych do grupy docelowej i jej cech. Jeśli firma jest lokalna i mała, albo jej produkty przeznaczone są dla młodzieży interesującej się określoną tematyką – o wiele lepiej będzie inwestować w pozycjonowanie organiczne oraz kampanie reklamowe pojawiające się na konkretnych, powiązanych tematycznie stronach. Warto rozważyć wtedy współpracę ze znanymi blogerami oraz youtuberami, których treści odpowiadają danej dziedzinie.
Jest wiele form reklamy internetowej, która przynosi duże zyski – wśród nich jest wspomniana wcześniej reklama natywna, ale mogą to być również artykuły sponsorowane, czy lokowanie produktu w filmikach popularnych influencerów.
Reklama w telewizji – podsumowanie
Reklama w telewizji jest droga, ale daje dużą rozpoznawalność. Wybierając tę formę warto zwrócić uwagę na to, że działa głównie wizerunkowo. Natomiast to właśnie odpowiednie działania internetowe zapewniają wzrost sprzedaży. Internauta od razu może zapoznać się ze stroną internetową danej firmy, obejrzeć produkt, a nawet dokonać natychmiastowego zakupu. Widz telewizyjny nie będzie na tyle mocno zmotywowany do zakupu, aby od razu po obejrzeniu reklamy zapoznać się z propozycjami firm, czy kupować ich produkty. Reklama telewizyjna jest obecnie wykorzystywana przez wielkie firmy z dużym budżetem, którym zależy na tym, aby ich marka była znana.
Nawet jeśli reklama telewizyjna będzie bardzo skuteczna, to firmy muszą jednocześnie zadbać o to, aby ich strona internetowa była profesjonalna i zachęcała do skorzystania z oferty. Dlatego tak ważne jest, aby korzystać z możliwości reklamy internetowej na wielu poziomach, biorąc pod uwagę przede wszystkim odbiorcę i jego doznania. Najskuteczniejszym działaniem jest obecnie łączenie SEO i UX. To pozwala na osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania przy jednoczesnym dopilnowaniu tego, aby doświadczenia użytkownika poprzez kontakt z witryną były pozytywne i zachęcały do korzystania. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej na ten temat i zainteresowałeś się tym rozwiązaniem – skontaktuj się z nami. Opracujemy dla Ciebie indywidualną strategię i wprowadzimy ją w życie!