Facebook w życiu codziennym to jedno z najprzyjaźniejszych użytkownikowi narzędzi do wzajemnej komunikacji. Dla specjalistów to maszyna marketingowa pozwalająca dotrzeć do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Każdy z nas zna potencjał reklamy na Facebooku, ale mało kto od początku wie, co zrobić, aby pierwsze kampanie przyniosły zadowalające rezultaty. Po lekturze tego wpisu nauczysz się je skutecznie konfigurować, a następnie zrozumiesz ich znaczenie w kontekście promocji.
Na skróty
Reklamy na Facebook – jak dobrze skonfigurować?
Facebook w życiu codziennym to jedno z najprzyjaźniejszych użytkownikowi narzędzi do wzajemnej komunikacji. Dla specjalistów to maszyna marketingowa pozwalająca dotrzeć do ściśle sprecyzowanej grupy odbiorców. Każdy z nas zna potencjał reklamy na Facebooku, ale mało kto od początku wie, co zrobić, aby pierwsze kampanie przyniosły zadowalające rezultaty. Po lekturze tego wpisu nauczysz się je skutecznie konfigurować, a następnie zrozumiesz ich znaczenie w kontekście promocji.
Jak ustawić reklamy FB? Podstawy konfiguracji
Pogląd, że konfiguracja reklam fb jest trudna silnie utrwalił się wśród osób rozpoczynających swoją przygodę z marketingiem. Przez ostatnie lata doszło do wielu przemian, które sprawiły, że ten sposób promocji jest dostępny już nie tylko dla dużych korporacji. Dziś może skorzystać każdy, kto posiada chociaż minimalny budżet na pierwsze działania testowe.
Aby rozpocząć tworzenie kampanii reklamowej na FB należy zalogować się w menedżerze reklam. Dostęp do niego możemy uzyskać z poziomu panelu administracyjnego fanpage lub w przypadku kont firmowych – przez menedżera firmy. Przy pierwszej wizycie zostaniemy zapytani o dane do płatności, które powinniśmy uzupełnić.
Naszym oczom ukazuje się centrum zarządzania, które podzielone jest na 4 sekcje:
centrum zarządzania – ogólne podsumowanie zasięgów, wydatków, wyświetleń i kliknięć w linki,
kampanie – lista wszystkich kampanii obecnie prowadzonych, nieaktywnych i zakończonych, w jej ustawieniach definiuje się cel ukierunkowany na świadomość, działanie bądź konwersję,
zestawy reklam – zestawy to podzbiory kampanii, które pozwalają ustalić grupę docelową, budżet, rozplanowanie wydatków w czasie, umiejscowienie i strategię składania ofert,
reklamy – reklamy należą do zestawów, każda reklama to oddzielna jednostka, która ma swój format (obraz/wideo), nagłówek, opis, wezwanie do działania (CTA) czy link.
Aby stworzyć pierwszą kampanię na Facebooku będziemy musieli przemyśleć i zaplanować kilka rzeczy, a mianowicie:
kreacje – muszą wpadać w oko, wzbudzać emocje, być dopasowane do zamierzonego efektu i mieć jasne wezwanie do działania (np. Zamów lub Kup teraz), należy się nie bać inspiracji oraz stale testować nowe w ramach tych samych zestawów,
targetowanie – możemy skorzystać z podstawowych opcji jak miejsce zamieszkania czy zainteresowania, ale też bardzo specyficznych np. status związku, czy preferencje polityczne,
czas – mowa zarówno o godzinach, tygodniach, jak i porach roku, publikacja reklamy ze świętym mikołajem na początku stycznia to zły pomysł,
cel – z FB ads można promować wszystko od stron internetowych, przez samych siebie, po aplikacje na Androida i posty z nimi związane.
Konfiguracja reklam FB w praktyce
Próbujesz ustawić pierwszą kampanię, ale nie czujesz się w tym pewnie? Nie spiesz się. Budżet łatwo zużyć, ale już trudniej odzyskać. Pokażemy na przykładzie jak stworzyć praktyczną reklamę, która będzie promowała posta na fanpage’u wykorzystując już dostępne informacje. Zakładamy, że nasz fanpage ma 5000 polubień. Chcemy wygenerować 500 interakcji.
W menedżerze FB ads klikamy zielony przycisk „Utwórz”.
Wybieramy cel „Promuj posty”.
W osobnej karcie przechodzimy do narzędzia Audience Insights.
Ukaże nam się komunikat, który zatwierdzamy przyciskiem „Użytkownicy połączeni z Twoją stroną”.
Klikamy „Zapisz” w górnej części menu, nadajemy nazwę grupie docelowej i znowu wciskamy „zapisz”.
Wracamy do menedżera reklam i w kolejnym widoku wybieramy właśnie utworzoną grupę odbiorców (użyj zapisanej grupy odbiorców).
Teraz czas na wybranie umiejscowienia – na początku polecamy zostawić tylko „aktualności na komputerach” i „aktualności na urządzeniach mobilnych”. Prawa kolumna jest uznawana za nachalną reklamę, a Instagram to oddzielny temat.
Przedostatni krok, czyli dobór budżetu. Możemy wpisać budżet całkowity, a następnie wybrać liczbę dni, na którą powinien zostać rozłożony lub przydzielić na każdy dzień określoną kwotę. Na ten moment lepiej nie korzystać z opcji „przyspieszenia”.
Na koniec wybieramy materiał reklamowy. W przykładzie będzie to oczywiście post z fanpage’a.
Wygląda banalnie, prawda? Co jednak jeśli nie mamy gotowej grupy odbiorców? Konieczne będzie pozyskanie szerszego rozeznania we wspomnianym w przykładzie Audience Insights, a jeśli chcemy dotrzeć do odwiedzających z naszej witryny – integracja piksela Facebooka.
Reklama facebook a pozycjonowanie
Wiemy już jak ustawić reklamy fb bez większych przeszkód. Co można powiedzieć o jego znaczeniu w szerszym kontekście? W obiegowej opinii krąży przekonanie, że pozycjonowanie ma niewiele wspólnego z marketingiem prowadzonym przez media społecznościowe. Biorąc pod uwagę podejście wielokanałowe nie możemy wykluczać wpływu działań prowadzonych w jednym kanale na to, co dzieje się w innych. Facebook nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale m pośredni, uzależniony od zachowań użytkowników.
W praktyce okazuje się, że reklamy na Facebooku mogą przekładać się na lepszą pozycję w wynikach organicznych. Na jakiej zasadzie? Np. tak:
fanpage na Facebooku może pozycjonować się w Google identycznie jak strona internetowa,
post na fanpage’u z linkiem do strony może zostać udostępniony przez innych, co dla wyszukiwarki jest sygnałem demonstrującym wartość danego adresu,
zwiększenie świadomości marki, a co za tym idzie – więcej wyszukiwań słów kluczowych związanych z firmą.