Rich snippets – jak wyglądają?
4 min
4 min
Na skróty
Rich snippets umożliwiają wyróżnienie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania Google. Są to fragmenty rozszerzone, które sprawiają, że potencjalni klienci mogą zainteresować się właśnie Twoją stroną internetową! Dzięki rich snippets wyniki Google są bardziej merytoryczne, niż te standardowe. Zawierają dodatkowe informacje związane m.in. ocenami, opiniami, zdjęciami, adresami oraz godzinami otwarcia sklepów.
Z pomocą rich snippets użytkownicy łatwiej znajdą interesujące ich informacje – w tym przypadku istnieje wówczas większe prawdopodobieństwo, że internauta wybierze Twój serwis i dokona makro- lub mikro konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub zapisania się do newslettera). Jeżeli chcesz poznać szczegóły na temat tych danych strukturalnych i wpływu rich snippets na SEO – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł!
Rich snippets są znacznikami wykorzystywanymi w kodzie strony internetowej, których zadaniem jest przedstawienie w uporządkowany sposób opublikowanych treści w wynikach wyszukiwania. Podlegają one indeksacji i są widoczne w wyszukiwarce Google.
To wyróżnione wyniki wyszukiwania, dane strukturalne, reprezentujące wzbogacony opis strony internetowej. Rich snippets są elementami wyświetlanymi bezpośrednio pod wynikami zawierającymi dodatkowe informacje. Ich obecność na pozytywnie wpłynąć na współczynnik klikalności (CTR).
Rodzaje rich snippets to m.in. takie fragmenty strony jak:
Pozwalają wyróżnić także nawigację strony (breadcrumbs), datę stworzenia publikacji lub organizacji danego wydarzenia. Dzięki narzędziu Google Search Console możesz sprawdzić, które rich snippets zostały wyszczególnione.
Obecnie internauci są “zalewani” bardzo atrakcyjnymi wizualnie wynikami wyszukiwania z Map Google czy też Google Shopping. Wpływ na decyzje zakupowe konsumentów mają też obrazki, filmy oraz inne atrakcyjne formy wyświetlania contentu.
W konsekwencji tradycyjne wyniki wyszukiwania są coraz mniej angażujące. Aby wyróżnić się na tle konkurencji i wypracować solidną przewagę swojej strony internetowej, warto postawić wdrożenie danych strukturalnych, które w dokładniejszy sposób przedstawiają użytkownikom zawartość witryny, minimalizując współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate). Ma w tym pomóc implementacja rich snippets.
W jaki sposób wykorzystanie danych strukturalnych ma pomóc Twojej stronie? To bardzo proste – rich snippets zmniejszają liczbę nietrafnych kliknięć i umożliwiają pozyskiwanie wyłącznie zdecydowanych klientów.
Spośród 5 najpopularniejszych form rich snippets możemy wyróżnić m.in.:
Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Breadcrumbs (tzw. nawigacja okruszkowa) powinna znaleźć się w strategii rich snippets każdej witryny – również Twojej strony internetowej. To bardzo pomocne rozwiązanie pod kątem nawigacji dla użytkowników. Ułatwia również zrozumienie struktury serwisu dla crawlerów (robotów wyszukiwarek).
Popularne gwiazdki (inaczej rating stars) ułatwiają potencjalnym klientom podjęcie właściwej decyzji dotyczącej zakupu produktu lub skorzystania z usługi. Bardzo dobre rozwiązanie zarówno w szeroko pojętej branży e-commerce, ale także w przypadku właśnie branż usługowych. Tego rodzaju dane strukturalne naprowadzają użytkownika, któremu zdecydowanie łatwiej odnaleźć w wyszukiwarce Google produkt, który go interesuje.
Karuzela wyników wyszukiwania jest bardzo często spotykanym fragmentem wyników rozszerzonych – szczególnie w celu doinformowania się na temat konkretnych wydarzeń ze świata sportu (i nie tylko).
Rich snippets to duże ułatwienie. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą dowiedzieć się najważniejszych informacji (np. na temat pieczenia ciasta) nie wchodząc na stronę internetową.
Sekcja najczęstszych pytań i odpowiedzi rozwiązuje najważniejsze problemy internautów w bardzo skondensowanej formie. Rich snippets w postaci FAQ jest bardzo przydatne w każdej branży – niezależnie od specjalizacji. Odpowiadając na najbardziej nurtujące pytania użytkowników można rozwinąć długi ogon słów kluczowych ułatwiający pozycjonowanie stron internetowych. Co ciekawe – wyrażenia long tail są o 5% skuteczniejsze niż ogólne frazy (wyróżniają się wyższym współczynnikiem “zamknięcia” sprzedaży).
Chcesz poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania? Zastosowanie danych strukturalnych w formie rich snippets jest doskonałym rozwiązaniem strategicznym spełniającym standardy nowoczesnego podejścia SXO (ang. Search Experience Optimization).
Spośród najpopularniejszych praktyk umożliwiających tworzenie rozszerzonych wyników wyszukiwania możemy wyróżnić poniższe.
Aby wyszukiwarka Google mogła poprawnie zinterpretować rich snippets, wykorzystaj odpowiednie tagi strukturalne (np. schema.org lub JSON-LD). Wdrożone dane strukturalne pomagają wyszukiwarkom zrozumieć strukturę Twojej strony i wyświetlić odpowiedni fragment w wynikach wyszukiwania (np. FAQ lub karuzelę).
Treści zawarte w rich snippets powinny być użyteczne, merytoryczne i łatwe do odczytania oraz zrozumienia dla użytkowników. Wykorzystuj wypunktowania (dotyczy to przede wszystkim przepisów kulinarnych), wyboldowania i wyjustowania. Zdecyduj się na zawarcie ceny, referencji, opinii oraz innych istotnych szczegółów dot. danego produktu lub usługi.
Pozostałe wytyczne Google znajdziesz w sekcji dedykowanej aktualizacji Helpful Content: developers.google.com/helpful-content-update.
Jeżeli dana treść nie jest wiecznie żywa (w stylu evergreen content), powinieneś ją na bieżąco aktualizować – tylko wtedy spełni wymagania internautów i wpłynie pozytywnie na SEO Twojego serwisu w wyszukiwarkach.
Chcesz wiedzieć, czy Twoja strona została prawidłowo zoptymalizowana pod tym kątem? Masz pytania dotyczące najnowszych wytycznych obejmujących rich snippets? Zainwestuj w audyt SEO i poznaj wady oraz zalety swojego serwisu. Specjaliści Semcore podpowiedzą również, jakie elementy należy wdrożyć, aby poprawić widoczność Twojego serwisu w Google, i jak wpłynąć na wzrost zaangażowania użytkowników.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.