Chcesz napisać treść, którą przeczyta każdy do samego końca, bez odrywania wzroku? Sposobów tworzenia tekstów jest bardzo wiele – musisz wiedzieć, jak ciekawie zaprezentować wszystkie informacje, aby odbiorca nie zasnął znudzony. Jak tego dokonać? Poznaj kilka najważniejszych porad – przedstawiamy różne rodzaje narracji. Dowiedz się, jak w różny sposób przedstawić tę samą treść, aby content był interesujący.
Jak ciekawie pisać? Czy każdy może tworzyć intrygujące teksty?
Bardzo trudno w kilku zdaniach przedstawić porady na temat tego, jak ciekawie pisać. To przygoda, która wygląda podobnie do nauki jazdy samochodem. Początki są nerwowe, musisz mieć podzielność uwagi, znać wszystkie przepisy. Tworzenie wartościowego oraz interesującego contentu także wymaga nauki i pracy. Czy pisać może każdy? Bez wątpienia: tak! Wystarczy wypracować pewne umiejętności oraz obrać odpowiednią strategię.
Osoby, które ciągle zastanawiają się jak ciekawie pisać, często popełniają ten sam błąd. Myślą i szukają odpowiedzi, zamiast szlifować umiejętności. Jeżeli potrafisz mówić i znasz zasady poprawnej polszczyzny, możesz sięgnąć po długopis lub klawiaturę, aby napisać własny tekst. Nie usuwaj zdań, które wpadną Ci do głowy – otwórz umysł, przelej myśli na papier (lub ekran), a dopiero później zajmij się redagowaniem notatek.
Chcesz poznać metody, które sprawią, że dowiesz się, jak ciekawie pisać? Prawdopodobnie nie ma nawet jednej, złotej porady. Musisz połączyć praktykę z teorią – pisz, edytuj, aktualizuj, wymyślaj i daj się ponieść wyobraźni. Możesz podpatrywać, jak robią to specjaliści, czytając ciekawe blogi w internecie lub czasopisma. Dobrym rozwiązaniem jest także inwestycja w dobrą książkę – celuj w pozycje o copywritingu i content marketingu, które podpowiedzą ci jak ciekawie pisać o każdym temacie.
Chcesz dowiedzieć się, jak w różny sposób przedstawić tę samą treść? Możliwości jest naprawdę wiele, ponieważ inaczej tworzy się artykuły na blog, w innej formie należy przygotować posty do social mediów, a jeszcze inaczej scenariusz reklamy do telewizji. Osiągnięcie perfekcji to efekt wielu ćwiczeń, nauki i… pisania! Z czasem zobaczysz, że kreowanie contentu stanie się przyjemne, a przy tym każdy tekst będzie intrygujący. Gdy wiesz już, co chcesz napisać, musisz zdecydować, jak to zrobić. Na tym etapie należy wybrać sposób narracji. Wyróżnić można kilka z nich. To, który wybierzesz, zależy od tego, gdzie publikowany będzie tekst i jaką przybierze formę. Wówczas marketing treści stanie się przyjazny dla odbiorcy, a publikacje spotkają z aprobatą.
Masz stronę internetową, na której chcesz uruchomić blog? A może będziesz pisać dla swojego klienta? Nie ma znaczenia, ponieważ w każdym przypadku należy obrać jasny cel tworzenia publikacji. Zanim zaczniesz realizować content marketing na blogu, zastanów się, jakie zadanie ma dany tekst. Jego celem będzie podwyższenie sprzedaży, zapis do newslettera, czy może jeszcze coś innego? Następnie postaraj się wejść w buty odbiorcy. Jakie potrzeby ma taka osoba, jak się zachowuje i czego pragnie? Wówczas łatwiej będzie Ci przygotować odpowiedni marketing treści.
Jeżeli poruszasz konkretny temat, postaraj się go maksymalnie rozwinąć, aby dać użytkownikowi odpowiedzi na wszystkie ewentualne pytania. Nie możesz pozostawić niedomówień, bo odbiorca kliknie czerwony krzyżyk i otworzy tekst kogoś innego. Content marketing na blogu powinien być wartościowy, aby zachęcać do czytania. Nie musisz mieć ogromnych umiejętności w pisaniu tekstów – po prostu wyjaśnij każde zagadnienie, najlepiej, jak to potrafisz. Jeżeli nie wiesz, o czym możesz utworzyć artykuł, przeglądaj internet i się zainspiruj. Pamiętaj, żeby nie kopiować. Kluczem do sukcesu jest oryginalność oraz niepowtarzalność.
Realizując content marketing na blogu, zastosuj jeden sposób narracji. Możesz zwracać się do odbiorcy na „Ty” lub pisać w formie „Państwo”. Siebie określ jako „ja” lub „my” zależnie od tego, jaka forma według Ciebie będzie lepiej pasować do contentu na blogu. Teksty typowo biznesowe często pisze się, poprzez zwracanie do odbiorcy w formie oficjalnej, ale to zasada, którą stosuje się coraz rzadziej. Nawet przedsiębiorcy, czy ważne postaci świata biznesu chcą czytać artykuły o luźnej stylistyce, które będą nie tylko merytoryczne, ale także lekkie, łatwe do przyswojenia.
Tworzenie reklam jest nieco bardziej skomplikowane i wymaga większych umiejętności niż content marketing na blogu. Spokojnie, nie zniechęcaj się! Ta forma promocji biznesu jest niezwykle skuteczna, dodatkowo pozytywnie wpływa na wizerunek firmy. Odpowiednio poprowadzona narracja w reklamie jest bardzo ważna – to za jej sprawą odbiorca będzie skłonny wydać swoje pieniądze na konkretny produkt lub usługę.
W reklamie ważny jest storytelling, czyli opowiadanie historii. Nici z przedstawiania faktów na temat produktu – to w żaden sposób nie wpływa na odbiorcę. Przypomnij sobie, na co ostatnio udało Ci się trafić w internecie oraz telewizji. Reklama suplementów diety przedstawia osoby, które za sprawą kapsułek nagle stają się zdrowe i zadowolone. Młoda para, która kupiła meble do swojego mieszkania, całkowicie odmieniła wnętrze, a razem z tą zmianą odmieniło się ich życie. Narracja w reklamie nie skupia się na produkcie, tylko na osobach, które z niego korzystają. Wówczas odbiorca może utożsamiać się z przedstawionymi postaciami.
Jak napisać scenariusz, aby narracja w reklamie była chwytliwa? Najczęściej spotyka się dwie formy – jedna z nich to niewidzialny narrator obserwujący sytuację, który opisuje wszystkie zdarzenia – druga to wypowiedzi w pierwszej osobie liczby pojedynczej, na przykład „wtedy kupiłam ten syrop i gorączka ustąpiła”. Ten sam tekst lub scenariusz można opowiedzieć na kilka sposobów, pomyśl nad tym i wybierz jedną, najlepiej dopasowaną do Twoich wymagań.
Wiesz już, jak realizować marketing treści na kilka sposobów, stosując różne formy narracji? Czas brać się do pracy! Usiądź na spokojnie, zrób sobie kawę lub herbatę – co bardziej Ci odpowiada – i pobudź swoją kreatywność do działania.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.