W branży SEO może pracować wiele osób, nie tylko programiści, specjaliści od pozycjonowania, czy copywriterzy. Firmy świadczące usługi w tym zakresie muszą przecież pozyskiwać klientów oraz odpowiednio ich obsługiwać. Za takie zadanie odpowiada handlowiec SEO i jak nim zostać?
Na skróty
Handlowiec SEO – charakterystyka
Zanim dowiesz się jak zostać handlowcem SEO, należy wspomnieć o cechach przydatnych w zawodzie. Niestety nie każda osoba będzie nadawać się do tego, aby zajmować się sprzedażą oraz obsługą klienta, podobnie jak nie wszyscy mogą zostać lekarzami, czy prawnikami. Handel SEO w głównej mierze opiera się na zrozumieniu potrzeb klientów oraz dopasowaniu oferty do ich wymagań. Oczywiście najpierw takiego kontrahenta należy pozyskać za pomocą różnych kanałów. Handlowiec działający w SEO powinien zaproponować potencjalnemu klientowi ciekawe, a zarazem skuteczne rozwiązania z zakresu marketingu internetowego, głównie SEO i SEM.
Osoba starająca się o takie stanowisko powinna znać aktualne techniki pozycjonowania. W przypadku handlowca SEO najważniejsza jest teoria, natomiast praktycznie umiejętności będą niezwykle cenione. Im większa wiedza, tym łatwiej przygotować spersonalizowaną ofertę, więc pozyskanie klienta staje się prostsze. Niektóre firmy zatrudniające osoby odpowiedzialne za handel SEO chcą także, aby taki pracownik był w stanie przygotować elastyczną oraz indywidualną wycenę. To właśnie dlatego wiedza praktyczna dotycząca pozycjonowania jest tak przydatna.
Handlowiec z branży SEO musi przedstawić swoją propozycję w sposób jak najatrakcyjniejszy. Przydatna okazuje się wiedza z zakresu content marketingu oraz perswazji. Zadaniem takiego pracownika jest pozyskiwanie klientów oraz zwiększanie zysków, przy równoczesnym zapewnianiu klientom jak najlepszej obsługi przedsprzedażowej oraz posprzedażowej.
Chcesz wiedzieć jak zostać handlowcem SEO? Na wstępie warto zaznaczyć, iż tak naprawdę w tej branży wykształcenie gra drugorzędną rolę, choć oczywiście jest bardzo ważne. Przydatny będzie dyplom z zakresu marketingu, zarządzania, ekonomii, czy handlu. Generalnie prawdopodobnie najważniejszą kwestią decydującą o karierze w branży handlu SEO będzie nabyte doświadczenie oraz skuteczność. Firmy pragnące zatrudnić osobę wykwalifikowaną, największą uwagę będą przykładać do tego, gdzie dany kandydat na stanowisko handlowca SEO pracował poprzednio. Na rozmowie kwalifikacyjnej ważne będzie przedstawienie osiągnięć, skuteczności oraz wiedzy na temat branży.
Pracodawcy zdają sobie sprawę z tego, że zdecydowanie łatwiej znaleźć przedstawiciela handlowego oraz specjalistę ds. sprzedaży posiadającego doświadczenie w innej branży niż SEO. Z tego powodu wiele firm decyduje się na indywidualne szkolenie z zakresu pozycjonowania. Karierę w handlu SEO możesz więc zacząć bez żadnej wiedzy o tej branży, natomiast początkowo ważna będzie nauka technik pozycjonowania. Szukając ofert pracy, sprawdź, jakie wymagania stawia pracodawca.
Dążysz do perfekcji i chcesz być naprawdę dobry, w tym co robisz? W takim przypadku warto obrać ścieżkę kariery związaną z SEO od samego początku. Jak tego dokonać? Podamy Ci pewien przykład, który być może Cię zainteresuje: pierwszym krokiem na Twojej drodze będzie zdobycie posady na stanowisku juniorskim (np. asystent ds. pozycjonowania), ewentualnie rozpoczęcie kariery w roli praktykanta lub stażysty. Następnie, gdy zdobędziesz odpowiednie doświadczenie, staniesz się specjalistą SEO. Poznasz zasady pozycjonowania od podszewki, a także będziesz wiedzieć, czego dokładnie oczekują klienci. Jeżeli będziesz chciał rozwijać swoje umiejętności, kolejnym stanowiskiem może być omawiany przez nas handlowiec SEO. Umiejętności z zakresu pozycjonowania będziesz już mieć – wystarczy silna osobowość, charakter, odwaga oraz umiejętność komunikacji – i gotowe.
Warto wspomnieć, iż praca w branży sprzedażowej jest niezwykle rozwojowa. Nawet w przypadku zmiany pracodawcy, gdy będziesz posiadać spore doświadczenie, łatwo znajdziesz nową, przy okazji dobrze płatną posadę. Z czasem rozwijając skrzydła, warto starać się o stanowiska kierownicze, gdzie będziesz odpowiedzialny za przygotowywanie planów sprzedażowych. Kariera stoi przed Tobą otworem.
Handel SEO – gdzie szukać pracy?
Masz już świadomość tego, jak zostać handlowcem SEO. Gdy Twoje kompetencje będą odpowiednie, nadejdzie czas, aby znaleźć pracę. Gdzie jej dokładnie szukać? O stanowisko możesz starać się między innymi w agencji zajmującej się pozycjonowaniem oraz płatnymi reklamami w internecie. Wiedza na temat handlu, sprzedaży oraz SEO przyda się również w agencjach marketingowych, gdzie znajduje się dział odpowiedzialny za pozycjonowanie stron i sklepów klientów.
Choć głównym miejscem działania handlowca SEO jest internet oraz świat cyfrowy, praca na takim stanowisku będzie obejmować również spotkania biznesowe, na przykład z klientami strategicznymi. Praca na takim stanowisku wymaga ogromnego zaangażowania oraz dobrego planowania czasu. Warto dodać, iż jest to ogromna odpowiedzialność, bowiem od pracy handlowca SEO często zależy sytuacja finansowa firmy. Choć pracodawcy stawiają wysokie wymagania, stanowisko to potrafi dać wiele frajdy, szczególnie osobom, które silnie interesują się sprzedażą oraz marketingiem. Każdy dzień handlowca SEO jest pełen nowych wyzwań.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.