Search Intent (intencja użytkownika) w SEO: wszystko co powinieneś wiedzieć
3 min
3 min
Na skróty
Zrozumienie potrzeb klientów to jeden z podstawowych warunków prawidłowego pozycjonowania, ale też sukcesu w biznesie. Intencje użytkowników mogą być różne, ale wszystkie prowadzą do jednego – zaspokojenia bieżących potrzeb. W zrozumieniu intencji użytkownika i przełożeniu jej na sukces pomoże zasada marketingowa Search Intent, która ma istotny wpływ również na pozycję strony w wyszukiwarce internetowej.
Zdj 1. Użytkownicy wyszukują w sieci różnych podpowiedzi, mając zróżnicowane intencje
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/cz%C5%82owiek-przebicia-w-my%C5%9Bli-g%C5%82owa-1138002/
Źródłem Search Intent jest dopasowanie treści do zapytań użytkowników. Google od lat szuka sposobu, aby jak najbardziej zaspokoić potrzeby osób wyszukujących m.in. odpowiedzi na swoje pytania. W tym celu amerykański gigant opracował zasady, które mają dostosować wyniki wyszukiwarki do tego, czego wymagają korzystające z niej osoby.
Google Search Intent to jeden z innowacyjnych elementów wyszukiwarki, dostosowujący jej działanie do zapotrzebowania użytkowników. Intencją użytkownika możemy określić jako cel, który chce osiągnąć dana osoba, wpisując określone słowa kluczowe (taki działanie można opisać mianem keyword search intent).
W tym momencie do gry wchodzi algorytm wyszukiwarki. Jego celem jest dopasowanie potrzeb użytkownika (poprzez analizę zapytania) i wyświetlenie wyniku, który najlepiej odzwierciedla jego oczekiwania.
Odszyfrowanie zapotrzebowania użytkowników to podstawa zrozumienia roli Search Intent. Zacznijmy od tego, że wyróżnia się cztery rodzaje Search Intent: zapotrzebowanie informacyjne, nawigacyjne, komercyjne i transakcyjne.
Pierwsze odnosi się do informacji ogólnych np. o bieżące wydarzenia czy dane geograficzne. Drugi zamiar to np. najkrótsza trasa do danego obiektu lub określone położenie miejscowości. W przypadku trzeciego zamiaru użytkownik może szukać najlepszych restauracji w swojej okolicy lub firmy, która wykona dla niego pozycjonowanie strony internetowej. W czwartej grupie zapytań pojawiają się np. zapytania o ceny czy porównanie jakości produktów.
Pierwszy krok do odszyfrowania potrzeb grupy użytkowników to dopasowanie zamiaru do Twojej działalności. Co powinieneś zrobić dalej?
Samodzielnie skorzystaj z wyszukiwarki Google i sprawdź, co najczęściej wyszukują Twoi odbiorcy i jakie odpowiedzi dostają.
Zdj 2. Cztery podstawowe rodzaje intencji użytkowania
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/d/d7/Search-Intent.png
Search Intent SEO odpowiada na dwie niezwykle istotne kwestie pod względem optymalizacji witryny. Przede wszystkim zrozumienie intencji użytkownika ułatwia tworzenie treści, które odpowiadają na zapotrzebowania odbiorców. Dzięki temu nie tylko będziesz mieć na stronie większą liczbę klientów, ale również możesz liczyć na wyższy współczynnik konwersji – odpowiadając odbiorcy na jego pytania, wzbudzasz zaufanie do swojej marki.
Poza tym Google patrzy na kwestię Search Intent także pod względem algorytmów w wyszukiwarce. Im bardziej przydatna i użytkowa jest treść, tym wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania otrzyma Twoja strona. Znacznie obniży się również wskaźnik współczynnika odrzuceń.
Aby przygotować treści pod SEO Search Intent, należy skupić się na kilku aspektach podczas tworzenia contentu na stronę internetową. O czym warto pamiętać?
Prosprzedażowe, ciekawe i zrozumiałe dla klientów treści zawsze będą miały wartości zgodne z założeniami Search Intent.
Search Intent przynosi wiele korzyści użytkownikom stron, ale też ich właścicielom. Dzięki odgórnie narzuconym zasadom przez Google jednocześnie dopasujesz content do zapotrzebowania algorytmów, ale też stworzysz prosprzedażowe i przyjazne dla klientów treści, które odpowiadają na ich pytania. Z tego względu warto zorientować się jakie zapotrzebowanie i intencje mają Twoi odbiorcy i zacząć modyfikować teksty właśnie pod tym kątem.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.